Selv om den trivelige trioen Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May for lengst har forlatt Top Gear, er det utvilsomt verdens mest kjente bilprogram. Men TG som kjennere sier handler om mer enn kun en programserie på BBC.
De byr også på et magasin og en nettside som er fylt med fartsfulle biler, og ikke minst deler de hvert ut priser til de bilene som har imponert de og leserne aller mest gjennom året.
-->
Vi er nå i desember og 2022 nærmer seg slutten, så da er det på tide å avsløre den store favorittlisten av biler. Ja, rett før jul kan man jo si at detter er en ønskeliste.
TG deler opp årets bil-prisen i en rekke kategorier, så det er svært mange som nå kan skryte på seg en pris. Faktisk er det 17 kategorier, og de har selvsagt også en hovedpris.
Men ettersom mye handler om de aller råeste bilene på kloden over hos TG, så er det kanskje greit å begynne med prisen i den aller råeste kategorien ‒ hyperbilene.
Og de kunne knapt timet denne prisen bedre for Koenigsegg Jesko, en av de nye superbilene fra det svenske merket. Den hyperbilen har fått sitt litt spesielle navn av en meget god grunn, nemlig etter en som har betydd veldig mye for Christian von Koenigsegg ‒ mannen som grunnla supermerket tilbake i 1993.
‒ Vi er så glade for å motta denne prisen, for vi har virkelig lagt vårt hjerte og sjel i å få Jesko til å skille seg ut som en hyperbil. Og utrolig nok ble Jesko tildelt prisen på min far, Jesko, sin bursdag, som bilen også er oppkalt etter. Så stjernene sto på linje, slår en svært så fornøyd Christian von Koenigsegg fast.
Jesko er en vanvittige hyperbil som kan skryte av 1.600 hestekrefter via en V8 med twin turbo om det fylles på E85 biodrivstoff, og byr på en egenutviklet lettvekts girkasse med ni trinn. Aerodynamikken er så avansert at bilen byr på over 1.000 kilo med marktrykk, og det er også styring på bakhjulene som hjelper til i svingene.
Den bilen imponerte altså så mye at den stakk av med det som kan betegnes som en hovedpris, nemlig årets hyperbil i 2022. Ikke verst, men det er heller ikke så verst å bli tildelt en annen ganske høythengende pris.
For en annen superbil, Ferrari 296 GTB, kan også skryte av en pris. Det er også Ferraris 19. pris i løpet av like mange år, så den steilende hesten er åpenbart en favoritt over hos Top Gear.
296 GTB er tildelt prisen for årets superbil, og dette er også den 7. superbilprisen Ferrari får av TG. Og det skulle nesten bare mangle at ikke denne fikk årets pris.
For 296 GTB er en liten revolusjon fra merket som vanligvis byr på V8 og V12, men 296 GTB er faktisk kun utstyrt med en V6 som huser 663 hk. Men dette er en hybrid, så bilen kommer også med en elmotor som byr på ytterligere 167 hk, og totalt har drivsystemet til 296 GTB solide 830 hk.
‒ Ferrari 296 GTB er en av bilene som har den fineste kjørespenningen jeg noen gang har hatt æren av å være med på å utvikle, sier Ferraris utviklingstestsjåfør og ingeniør, Raffaele de Simone.
‒ Den føles bare levende hele tiden, og det har vært flott å se tilbakemeldingene fra kundene våre som virkelig setter pris på en bil med et så utrolig nivå av ytelse og førerglede. Tusen takk fra hele teamet i Maranello til alle som stemte på bilen.
Den tredje prisen som rettes mot de litt sportsligere bilene heter, ja, sportsbiler, og denne gikk til et merke som er mest kjent for sine folkelige biler.
Toyota GR86 stakk nemlig av med denne prisen, og dette er den nye sportsbilen som følger i hjulsporene til legender som Sports 800, 2000 GT, Celica, Supra og lille og morsomme MR2.
GR86 er utstyrt med en boxermotor med 234 hk og 250 Nm, og Toyota og ikke minst GR-avdelingen har vært veldig opptatt av vekt ‒ bilen veier kun 1.270 kilo. Den er altså ultralett!
Dette er den tredje GR-modellen som har vært gjennom en behandling hos motorsportavdelingen Gazoo Racing, og følger dermed GR Yaris og GR Supra.
Slik ser en Toyota GR86 ut:
Det er også en årets bil-pris, og kanskje overraskende nok ble ikke dette en av disse aller råeste superbilene som ofte stjeler overskriftene. Og nei, det ble heller ikke en elbil. TG har ikke en gang en slik kategori, men vi finner også noen helelektriske vinnere på listen som følger lengre nede.
Men det er altså ikke hovedvinneren, for nye Honda Civic Type R er kun utstyrt med en vanlig bensinmotor. Vanlig er dog å dra det litt langt.
Motoren er en 2 liter som er den sterkeste VTEC Turbo som Honda noensinne har laget, og denne er koblet sammen med en 6-trinns manuell kasse. Honda har ikke sagt noe om ytelser, men at den vrir ut godt over 300 hestekrefter er ganske sikkert.
‒ Vi er henrykte over at Top Gear har tildelt Civic Type R prisen både som årets Hot Hatch og årets bil, sier Rebecca Adamson, en sjef hos Honda UK.
‒ Teamet hos Honda har jobbet utrettelig for å levere en bil som videreutvikler, modnes og foredler teknologier som har blitt utviklet over seks generasjoner. Resultatet er at siste generasjon er den raskeste og mest kapable Civic Type R noensinne. Å bli tildelt topplasseringen mot tøff konkurranse beviser at denne bilen virkelig lever opp til forventningene, og etter 25 år er den like populær som alltid.
Slik ser den nye Civic Type R ut:
I tillegg ble det altså delt ut over et dusin med andre priser også, og her er alle som har vunnet en årets bil-pris delt ut av Top Gear i 2022.
Årets hyperbil: Koenigsegg Jesko
Årets merke: Kia
Årets sportsbil: Toyota GR86
Årets flerbruksbil: Volkswagen ID. Buzz
Årets umiddelbare ikon: Hyundai N Vision 74
Årets varp: MG4
Årets lyd: Pagani Huayra R
Årets amerikaner: Ford F-150 Lightning
Årets øyeblikk: McMurtry Speirling
Årets familiekombi: Vauhall (Opel) Astra
Årets ytelse: Porsche Cayman GT4 RS
Årets luksusbil: Ranger Rover
Den bilen vi ser mest fram til i 2023: Lamborghini Huracán Sterrato