‒ Litt enkelt vedlikehold av bilen kan spare deg både frustrasjon og penger gjennom vinteren, påpeker rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.
For vinteren sliter ikke bare litt ekstra på oss mennesker, men også bilen. Det sørger ting som kulde, snø, slaps, regn og salt for.
-->
‒ Selv om vinteren i mange tilfeller er tøff, kan du hindre problemer med bilen om du gjør en liten innsats for å klargjøre den for kulde og saltede veier, sier Svendsen.
Det første og mest nærliggende tipset er å holde bilen ren, og Svendsen sier at dette gjerne kan gjøres i vaskehaller. Faktisk kan det være ekstra smart.
‒ Fordelen med bilvaskemaskiner er at de har underspyling som fjerner salt og sørpe fra bilens understell. Samtidig kan en vaskehall være eneste mulighet for bilvask i den kalde tiden vi nå er på vei inn i, sier Svendsen.
‒ En børsteløs vask er veien å gå dersom du er skeptisk til maskinens børster, legger han til.
Et eksperttips i vinterkulden er smøring av dørlistene, og dette kan gjøres ved bruk av en silikonstift. Dette hindrer at dørene fryser fast til listen.
Og en dæsj med låsolje er heller ikke dumt ‒ for moderne biler kan føre til et stort problem.
‒ Nøkkelløse systemer og fjernkontroll gjør at man ikke bruker låsen. Problemet kommer imidlertid dersom nøkkelen går tom for strøm. Har du da ikke passet på å smøre opp låsen med jevne mellomrom er det ikke sikkert den lar seg låse opp, forklarer NAF-rådgiveren.
Automobilforbundet anbefaler videre at du tar en titt på dekkene, batteriet og ikke minst holder et øye med mattene.
‒ Rene og tørre matter hindrer duggdannelser og is på innsiden av rutene. Det er en god huskeregel å banke av seg på føttene slik at du ikke tar med mye snø inn i bilen. En titt på batteriet er også smart. Er det irr på polene er det nesten garantert at du får startproblemer. Løsningen er å rense dem, og så smøre inn poler og kabelsko med polfett, sier Svendsen.
Dekkene ja. Har du ikke sjekket de ennå, så er det på tide. Her anbefaler NAF minimum 4 mm mønsterdybde.
Et annet eksperttips er bremsene. Moderne elbiler byr på såkalt regenerering, noe som betyr at bilen bremser automatisk når man slipper gasspedalen og høster energien fra bremsingen som regenereres tilbake til batteriet.
Men salt og saltsørpe tærer på bremsene, så NAF anbefaler at det bremses hardt med jevne mellomrom slik at dette fjernes. Men husk at dette må gjøres på en trygg måte, så pass på at du ikke har noe trafikk rundt deg.
‒ Regenereringen sørger for at du ikke bruker bremsene like hyppig som på en bil med konvensjonell drivlinje. Ved å foreta noen kraftige oppbremsinger holder du skivene rustfrie samtidig som man sørger for at mekanikken i bremsekaliperne og i det øvrige bremsesystemet holder seg smidig, sier Svendsen.
Til slutt er lysene viktige i den mørke tiden vi nå er inne i, og det kan også være en utfordring med de moderne bilene.
‒ Overraskende mange kjører gjennom hele vinteren med kjørelys, sier Svendsen.
‒ I mange tilfeller er da baklysene ikke tent. Mange biler har en Auto-innstilling for lysene der bilen selv blender opp og blender ned. Det er komfortabelt, men ofte blender bilen ned for tidlig og venter for lenge med å tenne fjernlysene igjen. Derfor bruker jeg aldri denne funksjonen selv, avslutter NAF-rådgiver Jan Henry Svendsen.
Les også: