Til kamp mot svart bilvask

Virke skal rengjøre bilvaskebransjen, og går nå til kamp mot useriøse aktører.


Useriøse bilvaskselskaper er ikke noe nytt problem, og skatteetaten har lenge jaktet på slike aktører i en bransje med et litt frynsete rykte.

Diverse kontroller det siste tiåret har da også fått fjernet det verste smusset, men problemstillingen er fortsatt like aktuell.

-->
Det viser tall Virke Servicehandel har fått fra Skatteetaten og SSB, hvor Virke har beregnet den svarte omsetningen knyttet til bilvask årlig beløper seg til rundt 200 millioner kroner. Det tilsvarer omtrent omsetningen til en middels bensinstasjonskjede som tilbyr bilvask på alle sine stasjoner

En fersk rapport fra A-krimsenteret i Oslo og Akershus viser da også at utfordringene er betydelige.

«Kyniske rollehavere og aksjonærer som utnytter sårbare mennesker, forurenser, unndrar skatt og avgifter og bedrar NAV, er den nedslående oppsummeringen etter at 37 virksomheter i Oslo og daværende Akershus ble kontrollert i 2019», skrev Arbeidstilsynet på sin nettside i forbindelse med rapporten.

Ytterligere en problemstilling rundt useriøse bilvaskeaktører har også dukket opp de siste årene, nemlig det miljømessige aspektet.

Bilpleieproduktene kan nemlig inneholde naturskadelige stoffer, og ofte skylles det giftig smuss av bilene som går rett ut i naturen. Og faren for at dette skjer er større i bilvasker som ikke følger de generelle spillereglene.

Virke er selvfølgelig opptatt av alt dette, ettersom de organiserer bensinstasjoner på kjede- og forhandlernivå. Sammen med arbeidstakerorganisasjonene Handel og Kontor og Fellesforbundet lanserer de nå et initiativ for bærekraftig bilvask, hvor forbrukerne blir oppfordret til å styre unna useriøse bilvask- og bilpleievirksomheter.

Kampanjen de neste ukene fokuserer spesielt på hvordan de useriøse bilvaskestedene undergraver grunnleggende arbeidstakerrettigheter, og at de neglisjerer myndighetenes strenge krav på området for miljø og utslipp. 

Dette er altså en holdningskampanje, men lederen av Virke Servicehandel erkjenner at det kan være vanskelig å skille seriøse fra useriøse virksomheter.

‒ Vi har forståelse for at det kan være vanskelig for forbrukerne å vite om virksomheten de vasker bilen hos, forholder seg lojalt til myndighetenes krav til denne type virksomhet, sier Iman Winkelman.

Svanemerket har allerede inntatt vaskehallene, som viser at disse stiller strenge krav til vannforbruk og forurensing fra avløpsvannet. Men Winkelman mener det må sterkere lut til.

‒ Vi har derfor henvendt oss til regjeringen med ønske om at det etableres en egen godkjenningsordning for bilvask. En slik ordning vil gi forbrukerne bedre mulighet til å være bevisst på hvor de bør vaske bilen for å ha ren samvittighet, sier Winkelman.

Les også:

Les mer om:

Nyheter