Vi våger oss på påstanden; Mest moro for pengene! For er det noe BMW i4 M50 leverer er det kjøreglede i rikt monn! Vi har testet i4 M50 i januar og i mars.
BMW i4 M50 er den første elbilen fra BMW som får M, og tallenes tale er klar.
Her har du 544 hk eller 400 kW om du vil være litt mer elbil-presis. 795 Nm drar meget godt, og du skyves solid bakover i setet dersom du akselererer fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
-->
Opplevelsen av tall er for min del vel så sentralt som selve tallene i seg selv, selv om man ved å se på tallene raskt skjønner at her får du mye krefter å håndtere på veien.
Er dette en ekte sportsbilopplevelse på veien?
Ja, det får du, så lenge du ser bort fra lydbildet, og kun fokuserer på styrefølelse, krefter som leveres, og hvor moro det er å kjøre aktivt på svingete veier.
Ettersom i4 M50 starter på 591.720 kroner og koster 714.480 kroner med utstyrspakke Fully Charged, denne blå lekre lakken og vinterdekk, så får du vilt mye moro for pengene her!
Er en i4 M50 like sprø, vill og gal som en M3?
Dersom du kjører en M3 og ikke synes lydbildet utgjør noe av opplevelsen, nei, selv ikke da oppleves i4 M50 like vill og gal som en M3.
Men du må opp i biler som Porsche Taycan og Audi e-Tron GT for å få noe som er hakket mer sportslig enn i4 M50 av det som finnes av elbiler, men de har også en ganske annen sluttsum/kostnad.
BMW i4 M50 er en veldig deilig elbil.
Den leverer ekstremt gode kjøreopplevelser, men du kan ikke komme fra en Mercedes-Benz EQS eller S-klasse og forvente samme fjæringskomfort i en M-bil fra BMW. Dette er en sportsbil, det ville jo blitt helt feil i forhold til hva en M-bil fra BMW skal være, for det skal være sportslig ‒ og det er sportslig.
Før jul tok vi en nærmere kikk på i4 M50 i butikklokalet til Bavaria Sør i Arendal, og videoklippet over her viser fram bilen, og de praktiske løsninger som bagasjerom og hengerfeste.
I bagasjerommet har man som du kan se i videoklippet plass under gulvet, og man har 470 liter til rådighet.
Tredelt baksete åpner for praktiske løsninger i forhold til lange gjenstander man av og til vil ha med seg i bilen.
På høyre side finner man knapp for hengerfestet, som kommer ut helt elektrisk, og man kan trekke med seg inntil 1.600 kg bakom bilen.
Baksetene i BMW i4 M50 er best for to, og for meg som har 3 barn fra 9 til 16 år, så blir dette baksetet litt problematisk.
Midtsetet er smalt og man har tunnelen i gulvet ettersom dette også er en bil som finnes med bensinmotorer, og ikke en bil som ene og alene er en elbil.
Om noen år vil jo barna flytte ut, og da blir i4 M50 en meget aktuell bil for min del.
Når man skal vurdere bil må man alltid se på det behovet man har, så for de som ikke skal frakte mer enn to folk bak, eventuelt 3 til nød en gang iblant, så blir det helt andre vurderinger enn de jeg har i forhold til baksetet i i4 M50.
De som skal sitte bak bør være noe mindre enn meg for å sitte komfortabelt. Jeg er en over middels romslig kar på 184 cm, med stor bakende og lang rygg.
Forsetene kan man få i flere utgaver, og i testbilen var ikke de «råeste» setene på plass, men de var likevel meget gode, og du har svært gode innstillingsmuligheter.
Sitteputen kan justeres både i lenge og i vinkel, og man kan justere på sideklemmingen i seteryggen, så her er det lett å trives selv etter flere hundre kilometer bak rattet.
Deilig ratt, og kjekt med rattvarmeknapp i selve rattet.
Elbilversjonen av 4-serien har fått samme buede skjerm som iX har, en meget god skjerm med tydelig og god grafikk, men for de konservative sjeler blir det kanskje litt for «moderne»?
Jeg er en av de som setter stor pris på at man ikke må trykke på skjerm, men at man kan velge å bruke iDrive joystickhjulet istedenfor.
Godt head-up display er det også her i denne testbilen fra Bavaria Sør i Arendal.
Den gode skjermen og de gode kameraene som er på BMW i4 M50 er det ekstra lett å sette pris på når man skal parkere eller kjøre på trange plasser.
Her er det mange visninger og flere assistenter å velge mellom.
Rammeløse vinduer på dørene har BMW lang erfaring med, og det er sjelden not tull, men du er litt avhengig av at det fungerer optimalt hele tiden også, ellers blir det utett, med de konsekvenser det kan få.
Kult å se på er det jo, det skal de ha.
Vi filmet en del da vi lånte bilen i januar, fra en ettermiddag til neste morgen, og da vi lånte bilen i mars, fra en lørdag til en søndag.
Da vi hentet bilen i januar var den prøvekjørt hele dagen, kjørt fra Arendal til Grimstad, og så rett ut på 50/50-test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei.
Det betyr at selv om det var noe kjølig ute, rundt 0 til -1,5 grader, så var bilens systemer rimelig varme da vi dro ut på denne testen.
På de 71 km brukte bilen 16 prosent av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på 444 km.
Da vi tok samme test i mars var bilen kald da vi dro ut på 50/50-test, og selv om det var varmere ute med 5,5 grader brukte bilen 17 prosent av batteriet på runden, noe som gir en beregnet rekkevidde på 417 km.
Da vi dro ut på landeveistest i januar ble det kaldere og kaldere, minus 10 til minus 13 innover i landet, og rundt 0 til minus 2 ute ved kysten.
205 km landevei med maksimalt 80 km/t fartsgrense, men i januar var det glatte veier, og vi kunne ikke kjøre med cruisekontroll på de svingete veiene fra Froland til Evje.
Brukte 49 prosent av bilens batteri og det gir en beregnet rekkevidde på 418 km i kulden på glatta.
I mars var det 0,5 til 5,5 plussgrader, og det var ikke glatt på den nesten tørre asfalten, så vi kunne bruke cruisekontroll hele veien, slik vi normalt sett gjør på våre tester.
Denne gangen brukte vi 40,5 prosent av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på hele 506 km selv med piggfrie vinterdekk på. Det er et imponerende resultat med tanke på WLTP som er oppgitt til å ligge mellom 520-416km for i4 M50.
Med sommerdekk og mer varme i været kommer den antagelig til å knuse WLTP-test-tallene.
Vi vet at BMW i4 har en maksimal ladehastighet som gjør at det er «gunstig» å bruke Ionity eller andre ladere som kan levere mer ladehastighet enn 150 kW, men for oss som ikke eier bilen blir det svindyrt å «teste» hos Ionity. Og det er tross alt flest 150 kW ladere i landet vårt, så vi synes det er ganske relevant å vite hvor lang tid det tar å lade BMW i4 M50 på en 150 kW lader.
I januar tok det 45 minutter å lade fra 10 til 80 prosent i kulden, og i mars tok samme øvelse 40 minutter.
BMW sier selv at det skal ta under 40 minutter å lade fra 10 til 80 prosent på en Ionity-lader der man kan oppnå en maksimal ladehastighet på 210 kW, og ettersom det tok 40 minutter på en 150 kW lader i mars så bør jo det stemme ganske greit.
Det å lade en elbil tar den tiden det tar, og når man får erfaring vil man merke at man mest sannsynlig ikke trenger å lade helt til 80 prosent for å «komme fram» med mindre man er på en skikkelig langtur, noe de fleste bare er en sjelden gang.
På langtur kombinerer man gjerne en matpause med lading, så går ladingen unna i en fei, og mat må man jo ha en gang iblant uansett.
Dersom du tar en titt på videoklippet, så kjørte vi landeveistesten i vintermørket, og opplevde laserlysene som var på testbilen som svært gode.
Laserlys er ikke standardutstyr på i4 M50, men kjører du mye på helt mørklagte veier kan det jo være noe å vurdere å bestille til bilen.
BMW i4 M50 er først og fremst en bil det er deilig å kjøre, enten du er alene i bilen og kan kjøre aktivt på svingete veier, eller du skal cruise langt avgårde på motorveien.
Det er en bil du setter deg ned i, og du har en lav sittestilling i bilen, noe mange opplever som den optimale sittestilling i en bil, og som andre opplever som litt kronglete i forhold til å gå inn og ut av bilen.
Kan man slå av hjelpesystemer som antispinn og slikt?
Ja, det kan man, og da bør man vite hva man gjør ettersom man har mye krefter som kommer svært direkte i en elbil når man trykker på høyrepedalen, men du verden så moro det kan være i kontrollerte omgivelser!
Ifølge BMW Norge velger 95 prosent av BMW i4 kundene M50, som leverer mest krefter og xDrive firehjulstrekk uten at det koster skummelt mye mer enn eDrive40 som har bakhjulstrekk, 340hk og 430 Nm.
Nå skal i4 eDrive40 ha en del mer rekkevidde, men det virker ikke å bety mest for de som vil ha BMW i4.
Vi har booket en test med i4 eDrive40 fra BMW Norge i mai, så da kommer vi sterkere tilbake med en sammenligning av de to motoriseringene man kan få BMW i4 med.
Det må da være noe man kan trekke ned på med BMW i4 M50?
Skal vi se her, det er ikke så lett… men den største ulempen er kanskje den enormt store tuben med tålmodighet du må kjøpe deg for å smøre deg inn med jevne mellomrom mens du venter på bilen du har bestilt, for det tar sin tid å få levert bilen dessverre.
Vi snakker fort godt uti 2023 om du bestiller nå.
Baksetet er best for 2, midtsetet bak kan ikke være komfortabelt for vanlige folk, og de som skal sitte i yttersetene bak bør ikke være så store som meg.
Det er en sportsbil, og er dermed ikke laget eller satt opp for komfortdyrene der ute som forventer Mercedes-Benz S-klasse fjæringskomfort.
Kunne kanskje vært kjekt om ladingen tok 10 min mindre på en 150 kW lader.
Den har ikke frunk, lyktespylere eller bakrutevisker, men bør jo nevnes at vi ikke opplevde noe skitt på bakruta.
Det kan være litt lett å miste lappen i en såpass kjapp bil.
Du kan ende opp med å bruke flere timer bakom rattet enn du strengt tatt trenger, fordi den er såpass moro å kjøre med.
Den observante leser vil nå ha oppdaget at jeg graver svært dypt i ulempeskuffen her for å prøve å finne noe å utsette på denne bilen, men det er altså ikke så veldig lett å finne noe særlig.
Vi tror det er mange der ute som gleder seg til å få sin BMW i4 M50, også de som kanskje ikke har kjøpt seg en elbil før, og det er virkelig grunn til å glede seg.
Fir her får man ekstremt mye bil og moro for pengene fra BMW.
Les flere tester hos Nybiltester