Den nye BMW 330e har fått bedre elektrisk rekkevidde, og vi snakker over 5 mil (WLTP) uansett utstyr man velger. Det gjør denne bilen til en potensiell sparebøsse når det kommer til forbruk, men dette er BMW, og de skal levere power og moro til folket, men gjør de det her?
vågalt eller ekstremt. Vi snakker mer om en konservativ og forsiktig forfining
av noe som fungerte bra. For store bilmerker og deres volum-modeller er det veldig
sentralt å lage inkluderende design som ikke skremmer vekk tidligere kunder, og
om du har hatt en BMW 3-serie skal du være noe snodig sammenskrudd om du ikke
liker denne nye 3-serien. Når du ser bilen på avstand tenker du neppe; «oi sjekk der,
den nye 3-serien» Har BMW ramlet helt i miljøgrøfta og glemt å levere gode
kjøreegenskaper, power og moro? Neida, BMW kjenner sine kunder, og nye 330e leverer mer moro
enn før. BMW har laget et kjøremodus i 330e som heter XtraBoost, med 41 hk
ekstra med kraft, raskere og sportsligere girskift, raskere gasspedalrespons
enn i vanlig Sports-modus og litt ekstra aktiv lyd-design som forsterker den
allerede trivelige lyden fra motoren.
de 41 hk ekstra om du finner på å bruke gasspedalen litt aktivt, men «alt det
andre» følger da ikke med som i XtraBoost kjøremodus. På videoen over her får du blant annet høre litt forskjell
på motorlyden med vanlig hybrid og XtraBoost, samt se litt av hva bilen kan
levere av utseende utenpå og inni. Takk til testmakker David Kordahl Andersen fra Bil og Motorbloggen som deltar i videoen! Det er litt greiere å filme når man ikke kjører selv.
informasjonssidene vi ble vist. På den første er det teknisk informasjon, som at bilen har
maksimalt 292 hk og at den går over 5 mil på elektrisk drift. På den i midten står det mer om kjøreprogrammet XtraBoost. På den siste står det noe om å kjøre inn i byer som krever
at nullutslipp, dette informeres bilen om via GPS-systemet, og den vil sørge
for at den kjøringen du skal ha i byen foregår elektrisk ved å spare på den elektrisiteten
du trenger til bykjøringen din. Det vil nok MDG i Oslo sette pris på om man må
dit en tur med denne bilen etter 2030 når Oslo skal være «utslippsfri». Det
står også en del mer om intelligent samarbeid mellom GPS-informasjon og
hybridsystemet. En helt vanlig type 2 ladekabel til denne bilen, som de
fleste med hjemmelader har allerede, og de som skaffer seg hjemmelader vil få
brukt for. Når bilen kan kjøre omlag 5 mil elektrisk sier det seg selv
at det er et potensiale for å spare mye penger på drivstoff i hverdagen om man
lader når man sover. At denne bilen kommer som touring, altså stasjonsvogn i 2020
er neppe negativt. Kommer hengerfeste? Ja, 750 kg kan bilen dra med seg bak. Ikke campingvogntall,
men mye praktisk man kan få gjort likevel kontra å ikke ha
hengerfestemuligheten. Hva med xDrive på stasjonsvogna? Du det skal du nok ikke se bort fra at en slik også kan dukke
opp. Innvendig har du gode seter, men de er smalere enn i
5-serie, så det er ikke så dumt å teste hvordan de passer din kropp. Jeg som
har en noe bred kropp holder nok en knapp på 5-serien når det gjelder akkurat
setekomforten. På testdagen i juli var det 31+ i skyggen, og vi savnet litt
muligheten for ventilasjon i setene, som jo 5-serien kan tilby. Misforstå meg rett, er du litt smalere enn meg vil du nok
synes jeg er en raring som ikke skryter disse setene rett opp i skyene. Rattet er tykt og mykt, og det liker jeg veldig godt, men
noen er mer glad i noe mindre tykke ratt enn dette. Skjermene her er gode og klare på alt de viser, og head-up
displayet er også godt, selv om polariserte solbriller demper litt mye av det
som vises. Om jeg skal trekke fram noe jeg ikke likte må det være den
metalliske dekoren som sikkert er kult en mørk vinterkveld, men det skinte litt
mye i det i sterkt sollys. Se videoen fra testbilen, for på bildet over her er
det et noe mer treverklignende materiale som er dekoren. Det er en del som ikke liker at BMW 3-serie har fått digital
instrumentering, og enkelte hevder at BMW har hermet etter Peugeot på
instrumenteringens form. Slapp litt av da, vær så snill, verden går fremover, også
for konservative eiere av BMW 3-serie. Formen, den er laget så den skal passe perfekt til rattets
åpning, så da er det kanskje ikke så sjokkerende eller merkelig at ulike
bilmerker kan ha noe lignende form på instrumenteringen sin. Masse deilig informasjon i denne instrumenteringen her som
jeg iallfall setter stor pris på å få. Ved girspaken finner du knapper for ulike kjøremodus, samt
muligheten for å styre med det som skjer på infotainmentskjermen med joystick
som du kan skrive bokstaver/tall på toppen av. En løsning jeg er veldig glad i
fordi jeg slipper å ta øynene så mye vekk fra trafikken, og jeg slipper så
mange fingermerker på skjermen. Det er en berøringsskjerm, men jeg er glad for at jeg ikke
må det. Kall meg gjerne konservativ, men for meg handler det om optimalt fokus
på det som skjer i veibanen. På bildet over ser du det samme metalliske materialet i
interiørdekoren som testbilen hadde, litt mye gjenskinn fra sola, så jeg ville
valgt noe annet. Ingen bakseterapport? Nei, det må jeg bare beklage, men på slike presselanseringer
er det som regel ganske hektisk. Dette var en dagstur der både BMW 330d touring
og denne skulle testes, nesten to timer med kjøring per bil fordelt på to
sjåfører, så det å sitte i baksetet rakk jeg ikke prioritere i denne omgang,
det får jeg ta når jeg får litt mer tid med bilen i Norge. På bildet over her ser vi Vegard Møller Johnsen og Knut
Moberg som også delte bil, de startet med 330e, mens jeg og David Kordahl
Andersen startet med 330d. Forskjell på bilene? Joda, bensinhybriden kjennes mer «lettbent», men dieselen
har flere Nm og det draget oppleves på en litt annen måte, så kommer det an på
om man liker diesel eller bensin best, men skal du trekke noe særlig vekt bakom
bilen er diesel valget. Jeg rakk da i hvert fall å få tatt bilde av bagasjerommet
som skal romme 375 liter. Her vil nok de som skal ha med seg barnevogn ha litt mer
lyst på stasjonsvogna mistenker jeg. At man kan velge om man vil ha plass under gulvet og ha
flatt gulv, eller om man går for maks volum som på bildet over her synes jeg er
ganske så genialt løst fra BMW sin side. Kremt, hallo, Mercedes, kunne dere kanskje laget noe lignende til den ladbare hybriden til E-klasse? På forhånd tusen takk! Leverer BMW mer power og moro til folket med sin nye
330e? Ja, helt klart, for en oppgradering! Her er det bare å dra
til nærmeste forhandler som akkurat har fått bilen i butikk, og prøvekjøre av
hjertets lyst! Dette må jo bare oppleves! Når det gjelder pris så har BMW en kampanjemodell, som
inneholder følgende utstyr ut over en normal 330e: Steptronic Sport automatgir, Model M Sport inkludert BMW M aerodynamikkpakke,
BMW M sportsratt, LED tåkelykter, sportseter Alcantara/Sensatec Anthracite, BMW
Individual high-gloss Shadow Line, interiørlister Aluminium Tetragon, 18″
Lettmetallfelger Double-spoke 790M Bicolour Orbit Grey, variabel sportsstyring,
BMW Individual innertaktrekk Anthracite, BMW M pedaler, Ambient Light, 3-soners
klimaautomatikk, automatisk avblendbart sladrespeil, oppbevaringspakke, parkeringssensorer
(PDC) fram og bak), LED frontlykter med fjernlysassistent, rattvarme, bluetooth
Professional Wireless Charging. Med andre ord, en god del utstyr, uten at prisen for
kampanjemodellen går over innstegsmodellen til 330e. Kampanjemodellen får du ferdig levert i Oslo fra kr 469 900
– hallo! For en ladbar hybrid BMW 3-serie med 292 hk. Her må det være lov å si at man får veldig mye BMW 3-serie
for pengene, som også er skikkelig moro å kjøre! Ettersom vi bor i Norge er det mange deilig svingete veier
som venter på å bli kjørt på med nye 330e. Jeg gleder meg skikkelig til å få kjørt bilen litt mer enn
min noe knapt tilmålte tid i München! Den nye 330e kommer naturligvis ikke bare i Frozen Dark Grey
Metallic som på testbilen. Da vi hadde lunsjpause fikk vi se en med lekker dyp
blåfarge, og det er naturligvis flere farger å velge mellom. Når man drar på en presselansering som dette er det BMW
Norge som sørger for fly og mat på stedet der vi er, det gjelder alle de som
var med på turen. BMW 330e leverer kraft, kjøreglede og miljøvennlighet til
folket i en deilig innpakning det er lett å like, og til en pris som nesten
ikke er til å tro med tanke på at man får en bil med hele 292 hk. Sjekk Nybiltester for flere saker