Å kåre de raskeste serieproduserte bilene er en vanskelig øvelse, for det er ikke en offisiell måling for dette.
Men det finnes en metode som er allmenn godkjent, nemlig å ta tiden rundt den mest utfordrende racerbanen i verden ‒ Nürburgrings Nordschleife.
-->
Nordsløyfa av racerbane-oppsettet i Nürburgring er faktisk en åpen vei, og måler solide 20,832 kilometer som byr på en rekke utfordringer og 73 svinger. Og ja, veien er selvsagt enveiskjørt.
Det finnes åtte forskjellige kategorier for bilene som er på rekordjakt, inkludert en for serieproduserte elbiler. For å bli godkjent i denne må altså elbilene være originale og lages i et nok antall til at de faktisk blir «serieprodusert», så her nytter det ikke å jukse med å lage bare noen få antall biler.
Tesla er ikke en flittig gjest på Nordschleife, men har nå satt sammen et monster av en elbil som er så rask at den også har funnet veien til «det grønne helvete» ‒ et av navnene som er klistret på racerbanen.
Dette er en ny utgave av Model S som ble introdusert allerede i 2012, og en uhyre potent en. Tesla har utstyrt Model S Plaid med tre elmotorer og et drivverk som yter vanvittige 1.020 hestekrefter, så spørsmålet er hvordan den håndterer svinger og oppbremsinger.
Porsche har allerede plassert lista for elbiler rundt Nordschleife, og en Taycan med den faste rekordføreren Lars Kern bak rattet gjorde unna runden på 7:42 minutter.
Det var tiden svenske Andreas Simonsen skulle opp mot, for den var han som satt bak rattet da Tesla dukket opp med sin Model S Plaid forrige torsdag.
Og kjøreegenskapene er åpenbart også i orden, for det gikk faktisk rekordraskt unna. Nå er ikke denne den raskeste elbilen rundt banen, for blant annet har Volkswagens elektriske prototype ID.R blitt klokket inn på 6:05 minutter og en Nio EP9 prototype har klart runden på 6:45 minutter.
Men disse er ikke serieproduserte elbiler, noe Model S Plaid i aller høyeste grad er.
Så Simonsen jaktet på 7:42, noe som vise seg å ikke bli et problem. For kjøreegenskapene er åpenbart på plass i denne versjonen, og Tesla Model S Plaid ble klokket inn til 7:35,579 minutter. Altså rundt sju sekunder raskere enn Porsche Taycan og ny rekord for serieproduserte elbiler.
Ingen rekorder blir godtatt av Nürburgring om disse ikke har utstyr som dokumenterer tiden godt nok, og Tesla hadde heldigvis gjort tingene etter boka.
Så her kan Nürburgring selv vise rekordrunden på sin YouTube-kanal, så fest setebeltet og bli med på en heseblesende runde rundt Nordschleife.
Les også: