Tilbake i 1997 hadde verken Porsche eller den ferske importøren Autozentrum Sport noen drømmer eller ambisjoner om at Norge på noen som helst måter skulle bli salgsførende for sportsbilmerket.
Siden har begge vært fornøyde med en norsk levering på rundt hundre nye Porsche hvert år, men det var før bilindustrien gikk inn i en helt ny tid. Den elektriske.
-->
Porsche er en del av det store Volkswagen-konsernet, noe som betyr at også de har en stor elektrifisert satsing på gang. Faktisk hadde Porsche klar sin første rene elbilmodell før hovedmerket Volkswagen, noe som absolutt ikke er verst for et sportsbilmerke.
Bilen heter som de fleste har fått med seg Taycan, og til tross for at den store elbil-boomen fortsatt ikke har startet globalt har salget nå bikket 10.000 biler.
Mer eksakt noterte Porsche seg for 10.944 Taycaner i årets første tre kvartaler, som altså inkluderer en tøff korona-periode. Og salgstempoet er sterkt økende.
Spesielt ser det nå ut til at amerikanerne har fått øyne opp for elbilen, og i 3. kvartal var Taycan faktisk den tredje mest populære Porsche-modellen i USA ‒ kun slått av Macan og Cayenne. Da leverte Porsche ut 1.858 Taycan i USA, mens den minste SUV-modellen Macan noterte seg for 5.466 eksemplarer som den aller mest populære.
Et salg på 11.000 betyr også at Norge er et særs viktig marked for Taycan, og faktisk har rundt 1 av 11 Taycan-modeller blitt levert til Norge så langt.
Og en stor milepæl ble passert tidligere i november, for da kunne Porsche Center Oslo levere nøklene til Taycan-kunde nummer 1.000.
‒ Jeg fokuserer ikke på å kjøre fort, men er mer en touring-mann. Hverdagsgleden rundt det å kjøre er viktigst for meg, og jeg vil kalle meg en bilentusiast, sa den lykkelige eieren, Thomas Røed.
Han hadde nok heller ingen problemer med å finne fram til Porsche-senteret.
‒ Det er min femte Porsche, så jeg forventer å se de samme kjøreegenskapene som fra mine forrige biler. Jeg hører at Taycan har gode ytelser, så jeg ser virkelig fram til den første kjøreturen som går til fjells.
1997 trodde ganske sikkert ikke Autozentrum Sport at Porsche en gang skulle se til Norge, og drømme om at andre nasjoner fulgte etter. Biler har som kjent tradisjonelt vært svindyre her, og da spesielt de med litt mer krefter enn snittet. Slike som Porsche.
Men det gjør de altså i 2020.
‒ Siden 2017 har elbilsalget mer en doblet seg i Norge, og er i dag på nesten 50 prosent. Takket være vår konsekvente elektrifiserte strategi ser vi en interessant mulighet for markedsoppgang. Og det ikke bare i 2020, sier Barbara Frenkel, visepresident for Europa-regionen.
‒ Den norske regjeringen støtter elektrisk mobilitet med et avgiftssystem som oppmuntrer til valg av elektrifiserte biler, en flott ladeinfrastruktur og andre tiltak. Alt dette har ført til god start for Norge på vei til utslippsfri biltrafikk. Vi ønsker å være en del av dette med våre flotte elektrifiserte sportsbiler.
Taycan er altså en elektrisk sportsbil, noe som begrenser salget noe. Men de har på tur en ny versjon som brøyter veien for enda flere potensielle norske kunder.
Til neste år kommer de nemlig med Taycan Cross Turismo, den produksjonsklare versjonen av Mission E Cross Turismo som de viste oss i 2018.
Cross Turismo byr på et lengre tak og mer bagasjeplass bakerst, og blir dermed en slags stasjonsvognutgave av den mer sportsbillignende søsteren. Og plass er jo noe nordmenn liker.
Bilen er bygd på samme plattform som den originale Taycan-modellen, og bør dermed by på omtrent de samme egenskapene som den bilen Røed fikk nøklene til i forrige uke.
Porsches mål er at i 2025 skal halvparten av bilene de leverer ha et elektrisk drivverk, noe som er et formidabelt mål når vi vet at de i 2019 leverte de ut hele 280.800 nye biler.
Les også: