Det er 20 år siden Mercedes og McLaren kunne vise fram en skikkelig superbil inspirert av Formel 1. (Fotos: McLaren)

Superbilen til Mercedes og McLaren runder 20 år

Ah, Mika Häkkinen. Finnen var en stor favoritt, og gjorde det også så bra i Formel 1 at han indirekte inspirerte til en superbil kalt Mercedes-Benz SLR McLaren.


Det er lett å tro at Mercedes alltid selv har stått bak Formel 1-satstingen, for merket vant som kjent sju strake mesterskap fra 2014 til 2020. Seks av disse ble vunnet av Lewis Hamilton, mens Nico Rosberg tok den sjuende i 2016.

Men Mercedes har vært i F1 helt siden 1954, og den gang klarte de å lokke selveste Juan Manuel Fangio over til laget halvveis ute i sesongen. Han gikk bort og ble verdensmester det året, og er dermed så unik som en verdensmester som kjørte for to lag samme sesong.

-->
Fangio vant først to runder bak rattet på en Maserati, før han debuterte bak rattet på en Mercedes ved å vinne runden i Frankrike. Deretter vant han likegodt tre nye VM-runder, og ble suveren verdensmester.

Denne bragden kopierte han året etter, men så skjedde noe fatalt ‒ som også inkluderte en Mercedes SLR.

Under Le Mans i juni 1955 opplevde motorsporten en av sine mørkeste stunder i en svært dramatisk ulykke. Franske Pierre Levegh bak rattet på en Mercedes 300 SLR trakk en konkurrent som plutselig bremset for en pit-stopp, og bilen fløy over en barriere i 200 km/t og rett inn i et område med mennesker. Utfallet var det verst tenkelige, 83 tilskuere mistet livet samt Levegh selv.

For Mercedes var dette en altfor høy kostand, og de trakk seg ut Formel 1 etter 1955-sesongen.

De skulle ikke returnere før 39 år etterpå, og da som Sauber-Mercedes. Det var for øvrig det samme året som Michael Schumacher tok sin første tittel, og da med teamet Benetton-Ford.

Også i 1995 herjet Schumacher med konkurrentene, men det året tok også et annet partnerskap til ‒ det mellom Mercedes og McLaren. Det skulle etter hvert bli en suksess.

McLaren hadde opplevd sin storhetstid på 1980-tallet, og fra 1984 til 1991 fikk de hele sju verdensmestere ‒ de fem siste med Honda-motorer. Men siden hadde Williams tatt over, og med unntak av de to Benetton-seirene til Schumacher vant Williams alt fra 1992 til 1997.

Men i 1998 kunne McLaren endelig juble igjen, for Mika Häkkinen rattet McLaren-Mercedes inn til en ganske klar 1. plass. Dette gjentok den flyvende finnen året etter, før duoen Schumacher/Ferrari startet sine herjinger med fem strake titler fra 2000 til 2004.

McLaren-Mercedes avrundet dog samarbeidet på best mulig måte, for i 2008 fikk laget igjen verdensmesteren gjennom en ung og lovende fører ved navn Lewis Hamilton. Briten slo brasilianske Felipe Massa hos Ferrari med ett fattig poeng det året.

Tilbake i 1999 hadde altså McLaren og Mercedes lagt bak seg to suksessfulle år, og det måtte selvsagt feires ‒ akkurat som McLaren gjorde i 1992 med den villeste superbilen verden hadde sett ‒ McLaren F1 laget i 106 eksemplarer.

Dette skulle altså følges opp etter suksessen med Mercedes, og i 2003 kunne de presentere en ny superbil i form av en Mercedes-Benz SLR McLaren.

Bilen ble født ut av Formel 1-inspirert samarbeid mellom Mercedes og McLaren, er den banebrytende super-GT’en er selvsagt et unikt kapittel i McLaren-historien. Og en viktig del av dagens McLaren, for fortsatt er at stort antall av de som var med på å lage bilen på plass i McLaren.

Mercedes-Benz SLR McLaren-prosjektet ble annonsert under British Grand Prix i 1999 på Silverstone, og dette bekreftet dermed at McLaren sammen med Mercedes skulle ta tak i Mercedes-Benz SLR Vision-konseptet vist tidligere samme år på Detroit Auto Show.

Det som skulle bli en produksjonsbil fikk navnet «Project 7».

McLaren og Mercedes var altså partnere i F1 mellom 1995 og 2009, og det resulterte i fire VM-titler, de tre førertitlene samt at de ble konstruktørmestere i 1998. Og den vinnende kombinasjonen av et McLaren-chassis og karbonfiberteknologi koblet med motorkraft fra Mercedes skulle finne veien videre i gatebilen Mercedes-Benz SLR McLaren.

Den første Project 7-prototypen ble bygget av et team av tidligere F1 McLaren-mekanikere, som deretter slo seg sammen med bilingeniører og dannet kjerneteamet. De skulle ta bilen videre inn i produksjon ‒ som den første bilen som ble håndmontert på den da nyåpnede McLaren Technology Centre (MTC) i Woking.

Formen og stilen til bilen ble holdt så nær som mulig det Mercedes hadde vist gjennom Vision SLR-konseptet. Det måtte banebrytende ingeniørkunst til, og de utnyttet også McLarens ekspertise innen karbonfiberkompositter lært gjennom flere tiår med erfaring i Formel 1 og den nevnte superbilen McLaren F1.

Målet var å kombinere den innovative karbonfiberutviklingen med en 5.5-liters superladet V8 utviklet av Mercedes-AMG, og denne produserte imponerende 626 hk og 780 Nm dreiemoment. For husk, dette var 20 år siden.

Ved å drifte bakhjulene via en 5-trinns automatgir var ytelsen til super-GT’en med en front-midtmotor mer enn på høyde med datidens superbiler, og 0-100 km/t gikk unna på 3,8 sekunder. Toppfarten lød på 335 km/t.

Produksjonen av bilen som begynte sitt liv som Project 7 ble avsluttet i desember 2009, men McLaren var ikke ferdig med bilen. For i 2010 introduserte den nyopprettede McLaren Special Operations (MSO) McLaren Edition SLR, en pakke som tok høyde for tilbakemeldingene fra kundene og gjorde superbilen enda bedre.

Denne versjonen av SLR, begrenset til kun 25 eksempler, inneholdt betydelige karosseriendringer med bruk av et nytt, aerodynamisk skulpturert frontforkle med en større frontsplitter, nye sideinntak, en større bakvinge og en revidert diffusor bak. Og ja, lettere hjul.

I tillegg til disse endringene reviderte McLaren Special Operations også fjæringen og servostyringsassistansen.

Deretter utviklet MSO ytterligere forbedrings- og redesignpakker. I 2019 introduserte de SLR by MSO – et nytt omfattende oppgraderingsprogram drevet av tilbakemeldinger fra eiere i tiåret siden bilen gikk ut av produksjon.

En ny aerodynamisk pakke kombinert med nye vektbesparende tiltak og nye luksuriøse ting, som et spesielt vattert skinntrekk. Disse er tilgjengelige som en helhetlig pakke eller som individuelle elementer.

I mai 2023 fullførte MSO kundeoverdragelsen av de aller første SLR High Downforce Kit (HDK)-konverteringene. Disse bilene kommer med karosseriforandringer direkte inspirert av 722 GT-raceren, en baneversjon av modellen.

Her er bilens sporvidde økt med 60 mm foran og bak, og HDK-bilene har en enda mer imponerende holdning, understreket av et bredt karosserisett med større hjulbuer og en bakvinge inspirert av den som er montert på McLaren F1 GTR.

Vekten er ytterligere redusert og eksosvolumet har økt ved at lyddempere er fjernet fra et eksosanlegg som har store enkeltutganger på begge sider av bilen.

MSO vil produsere 12 eksemplarer av SLR HDK, og ja ‒ alle er allerede er solgt. Og nei, det er ikke overraskede.

Her får du et gjensyn med superbilen i regi av McLaren og Mercedes som nå runder 20 år ‒ Mercedes SLR McLaren:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured