Toyota frarøvet Subaru den store nyheten om at de kommer med en elbil på en helt ny plattform, for det sørget Toyota selv å opplyse da de kunngjorde at de har en helelektrisk SUV-modell på gang.
Dette skjedde for en uke siden, og som et lite plaster på såret kan nå Subaru selv bekrefte at den første elbilen også blir tilgjengelig i Europa. Ikke at noen hadde trodd noe annet, men nå er det iallfall bekreftet.
-->
Allerede i fjor ble det kjent at Toyota og Subaru, to av merkene som har kommet litt skjevt ut av hoppkanten når det gjelder elbiler, slår seg sammen for å lage elbiler. Ikke så dumt, spesielt med tanke på kompetansen Subaru besitter rundt firehjulsdrift og Toyota rundt elektrisk drift.
Det nye plattformen har fått navnet e-TNGA, og er altså en videreutviklet versjon av den kjente TNGA-plattformen til Toyota som er spesielt laget for eldrift.
Toyota meldte i forrige uke at den første bilen på denne plattformen blir en SUV, men sa ingenting om når elbilen som markerer elbilsatsingen faktisk kommer. Men de kan jo ikke vente altfor lenge, så kanskje en gang i 2022?
Heller ikke Subaru vil si når de har klar sin første elbil på den nye plattformen, og de nøyer seg med å si i første halvdel av 2020-tallet. Så jepp, det kan skje til neste år eller i 2024. Mer sikkert skal vi iallfall få vite i 2021, for da kommer det mer info rundt denne elbilen.
Det vi ganske sikkert kan konkludere med er at den kommer til å bi ganske lik den som Toyota har på gang, og nå vet vi omtrent hvor stor disse to helelektriske SUV-modellene også kommer til å bli.
Subaru sier nemlig at deres SUV kommer i størrelse med Forester, denne SUV-modellen som de introduserte allerede i 1997.
Dagens Forester er 4,62 meter lang, altså noen centimeter lengre enn for eksempel en Toyota Rav4. Den blir også hakket større enn Volkswagen ID.4, den første helelektriske SUV-modellen fra Volkswagen som er litt under 4,6 meter lang.
Subaru har nylig tatt et steg nærmere elbiler i Europa med tre nye mildhybrider som tar ned utslippet noe, nemlig e Impreza e-Boxer, Subaru XV e-Boxer og Forester e-Boxer.
De tre modellene utgjør rundt 60 prosent av Subaru-salget i Europa, men om det går som Subaru håper vil en helelektrisk SUV blande seg inn i dette selskapet.
Les også: