Stor interesse for denne elektriske sjarmøren

Honda sliter med det europeiske salget, men de kan nå ha funnet en ny frelser i elbilen Honda E.


Den japanske produsenten er verdens 7. største bilprodusent
målt i antall biler, og like i hælene på en gigant som Ford.

Men det er internasjonalt, for ting ser svært annerledes ut
når det kommer til det europeiske salget.

-->
Her har Honda solgt rundt 50.000 biler de fire første
månedene i år, og det totale salget er halvert siden begynnelsen av
2000-tallet.

I Norge ser det enda mørkere ut, og den store produsenten er
ikke en gang inne blant de 20 mest solgte merkene etter årets første fem måneder.

Så Honda trenger en ny kundemagnet, og det ganske så raskt.

Og, heldigvis for dem, har de en på gang, som iallfall bør skyve
de greit inn på topplisten i Norge.

Den nye modellen det er snakk om er Honda E, den første modellen de bygger på en helt ny plattform som kun er for elbiler.

Honda E er en kompakt bybil som er designet for det urbane livet, og har et 35,5 kWh batteri som gir den en rekkevidde en plass i overkant av 200 kilometer. Den kan også hurtiglades opp til 80 prosent på 30 minutter, og får sin masseproduksjonsdebut senere i år.

Den har også en perfekt vektfordeling på 50/50, og byr blant annet på kameraer som sidespeil.

Prisen er ikke kjent, men akkurat det er jo vi vant med fra nesten alle produsentene som kommer med nye elbiler. Det er helt klart en uting å be kundene reservere nye biler uten at de vet hva den koster, så vi får håpe dette endrer seg raskt.

Uansett så vet både vi og produsentene at folk faktisk viser
interesse selv uten å vite prislappen, og slik er det også med Honda E.

Produsenten sier nemlig at de har registrert 31.000 kunder
som er interessert, men hvor mange som har lagt inn en reservering sier de
ingenting om. Men de har kun åpnet for dette i fire europeiske land så langt, stornasjonene
Tyskland, Storbritannia og Frankrike ‒ og lille Norge.

Men i de andre landene er det altså mulig å registrere seg,
noe altså mange titusener allerede har gjort.

Så kanskje kan en liten elektrisk sjarmør stjele de
europeiske hjertene, og starten er om ikke annet lovende.

Honda har satt seg som mål at alle bilene som selges i
Europa i 2025 skal være elektrifiserte, og denne satsingen bidrar også til at
de vil stenge fabrikkene sine i Storbritannia og Tyrkia. De oppgir også en ny frihandelsavtale
mellom EU og Japan som en annen grunn, for denne avtalen visker ut de
skattemessige kostandene ved å eksportere biler til Europa.

Her er flere bilder av den siste prototypen de har vist
fram, og som ikke bør ligge altfor langt unna den produksjonsklare modellen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter