Den japanske produsenten er verdens 7. største bilprodusent
målt i antall biler, og like i hælene på en gigant som Ford. Men det er internasjonalt, for ting ser svært annerledes ut
når det kommer til det europeiske salget.
månedene i år, og det totale salget er halvert siden begynnelsen av
2000-tallet. I Norge ser det enda mørkere ut, og den store produsenten er
ikke en gang inne blant de 20 mest solgte merkene etter årets første fem måneder. Så Honda trenger en ny kundemagnet, og det ganske så raskt. Og, heldigvis for dem, har de en på gang, som iallfall bør skyve
de greit inn på topplisten i Norge. Den nye modellen det er snakk om er Honda E, den første modellen de bygger på en helt ny plattform som kun er for elbiler.
interesse selv uten å vite prislappen, og slik er det også med Honda E. Produsenten sier nemlig at de har registrert 31.000 kunder
som er interessert, men hvor mange som har lagt inn en reservering sier de
ingenting om. Men de har kun åpnet for dette i fire europeiske land så langt, stornasjonene
Tyskland, Storbritannia og Frankrike ‒ og lille Norge. Men i de andre landene er det altså mulig å registrere seg,
noe altså mange titusener allerede har gjort.
europeiske hjertene, og starten er om ikke annet lovende. Honda har satt seg som mål at alle bilene som selges i
Europa i 2025 skal være elektrifiserte, og denne satsingen bidrar også til at
de vil stenge fabrikkene sine i Storbritannia og Tyrkia. De oppgir også en ny frihandelsavtale
mellom EU og Japan som en annen grunn, for denne avtalen visker ut de
skattemessige kostandene ved å eksportere biler til Europa. Her er flere bilder av den siste prototypen de har vist
fram, og som ikke bør ligge altfor langt unna den produksjonsklare modellen: Les også: