Bare to uker etter at Toyota presenterte nye GR Yaris, viser de to spesialutgaver. (Fotos: Toyota)

Spesialutgavene av Toyota GR Yaris

Årets Rally Monte Carlo er i gang, og det betyr også at Toyota har debutert de to spesialutgavene av i seg selv en ganske spesiell bil, nemlig GR Yaris.


For to uker kunne Toyota vise fram noen oppsiktsvekkende, nemlig en ny spesialversjon av lille Yaris. Ikke at det er veldig overraskende, for rallyutgaven av bybilen har nemlig hatt stor suksess i rally-VM. Det markerer Gazoo Racing-teamet med en langt mer potent GR Yaris som er gatelovlig.

På samme tid som de slapp info rundt GR Yaris la de til at det også kommer til spesialutgaver som hyller to av rallystjernene, nemlig franske Sébastien Ogier og finske Kalle Rovanperä ‒ begge verdensmestere. Ogier med åtte pokaler, mens unge Rovanperä har vunnet de to siste mesterskapene.

Passende nok skulle de to bilene debuterte på samme tid som årets WRC-sesong startet, og det skjedde torsdag.

For legendariske Rally Monte Carlo er nå i gang, og denne gang med et norsk innslag blant toppførerne ‒ Andreas Mikkelsen skal sammen med kartleser Torstein Eriksen delta på utvalgte runder bak rattet til en Hyundai i20 N Rally1 Hybrid.

Etter første dag ligger den norske duoen drøyt minuttet bak leder Elfyn Evans, som kjører, ja, nettopp, en Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid.

De to nye spesialutgavene er utviklet fra konseptversjoner som ble vist på Tokyo Auto Salon 2023, og med Ogier og Rovanperä som konsulenter og helt sikkert som kritiske testførere.

Målet har vært å gjøre sjefen sjøl, Akio Toyoda, fornøyd. Og det skal litt til, for den godeste Toyoda er selv en såkalt «Master Driver» og deltar på racing under aliaset Morizo.

De store endringene fra en standard GR Yaris finner vi kjøremodusene «Gravel» og «Track», for hver av disse er omprogrammert slik at de gjenspeiler rallysjåførenes personlige preferanser for kjøreegenskaper og ytelse.

På toppen av dette har spesialversjonene særegne nye utvendige og innvendige stylingelementer.

I bunn ligger selvsagt alt det som en GR Yaris kan by på, som en 1.6-liters turboladede 3-sylindrede motor med 280 hestekrefter og et dreiemoment på 390 Nm samt en 6-trinns intelligent manuell girkasse (6iMT).

Ogier Edition

Ogier Edition GR Yaris har to nye AWD-kontrollmoduser: Morizo og Seb.

Morizo-modusen er utviklet av Morizo gjennom sjefens rallyerfaringer, og er kalibrert for å bidra til å levere konsistente løpstider under akselerasjon, delvis akselerasjon og bremsing, forklarer Toyota.

Seb-modusen som selvsagt Ogier står bak bruker Torsens differensialer foran og bak og firehjulsdrift for å fordele dreiemoment til bakakselen slik at den bakre del av bilen kan svinges ut relativt enkelt, forklarerer de videre.

Dette skal gi føreren en følelse av å være fullt forbundet med bilen, og skal hjelpe til med å oppnå raskere tider bedre kontroll over bilen i høy hastighet.

Videre har karosseriet på Ogier Edition en dedikert Matt Stealth Grey-lakkfinish, og selvsagt er det franske flagget på plass på radiatorgrillen.

Ogiers utgave er utstyrt med 18-tommers BBS-lettmetallfelger, og det er WRC minneklistremerker på de fremre vingene.

Detaljer som er unike for modellen inkluderer også en nydesignet CFRP karbonfiber bakspoiler og blålakkerte bremsekalipere. Toyota Gazoo Racing dekaler har blitt lagt til venstre og høyre dør, sammen med en Ogier Edition-logo på bakdøren, melder Toyota.

Rovanperä Edition

Over i Finland vil nok det meste handle om Rovanperä Edition, som er den nye rallystjernen i landet med de tusen sjøer. For han er intet mindre enn tidenes yngste verdensmester i rally, og er også en magiker når det kommer til drifting og såkalte «donuts».

Det ser man også av den nye modusen, som åpner for å sende enda mer til bakhjulene.

Det er også en Kalle Mode. Dette bruker en differensial bak med konstant hastighet og Torsen differensialer foran og bak for å produsere lineære håndteringsegenskaper, slik at bakenden av bilen kan svinges kraftig ut når den kommer inn i en sving, slik at fronten kan trekkes fremover på gassen ved utgangen, forklarer Toyota.

Denne utgaven kommer i en eksklusiv trefarget lakkfinish, påført som en serie malte motiver av designeren av Rovanperäs racinghjelm.

Det er også WRC-seiersklistremerker på frontvingene, og Toyota Gazoo Racing-dekaler på dørene og støtfangeren bak sammen med et Rovanperä Edition-merke på bakdøren, sier Toyota.

Utgaven har også 18-tommers BBS lettmetalfelger, er denne er utstyrt med en CFRP bakspoiler med variabel vinge, delt med GRMN Yaris, og differensialgir med konstant hastighet.

På innsiden matcher trimmen og møbelsømmene de finske nasjonalfargene, her blått og grått.

I likhet med Ogier-utgaven kommer bilen også med spesiell plakett som hedrer alle Toyotas WRC-seire.

Dette er altså spesialutgaver, noe som betyr at både den fra Ogier og Rovanperä blir bygd i et strengt begrenset antall.

Eventuelt når de kan bestilles er fortsatt ikke kjent, og det er heller ikke prisen. Men man trenger vel ikke å være hjerneforsker for å skjønne at de fleste bilene nok går til Frankrike og Finland, og der kommer det garantert å bli kamp om disse unike GR Yaris-versjonene.

Vi har iallfall noen bilder vi kan se på, og her er de:

 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Toyota Toyota GR Yaris