Tilbake i 2020 skrev Toyota Gazoo Racing et nytt og viktig kapitel, for da kunne de presentere en produksjonsutgave som skulle hylle suksessen i rally-VM ‒ en bil kalt Yaris GR.
Toyota hadde selvsagt ikke spart på noe, og puristene kunne puste lettet ut ‒ den kom med den tradisjonelle girkassen.
Klokt nok har Toyota basert denne på Curcuit-utgaven, den pakken som de fleste Yaris GR er bestilt med ‒ og med enda mer krefter.
Motoren, en kompakt 3-sylindret sak, var den sterkeste av sitt slag da den kom i 2020, men ingeniørene har klart å trylle fram 19 nye hester. Dermed byr motoren på 280 hk, mens dreiemomentet er økt med 30 Nm opp til 390 Nm.
På samme tid har GR dratt veksler fra rally-VM og tatt grep rundt holdbarheten, og ikke minst har de satt inn en helt ny girkasse.
For kundene trenger ikke lenger å velge en 6-trinns manuell kasse, men kan gå for en ny 8-trinns automatkasse som er tunet for Yaris GR. Denne er testet under diverse forhold, også i rallyløp, og ikke minst på snødekt underlag i Finland.
Tåkelysene og baklysene er også flyttet fra støtfangeren til baklyktene, og det tredje stopplyset er plassert nederst på bakruten slik at de bak skal se enda tydeligere at bilen bremser.
Spoileren er også flyttet, noe som skal gjøre det enklere å bytte eller modifisere denne komponenten ved behov.
Nye GR Yaris kommer som standard i fargen Precious Metal, men er også tilgjengelig i Emotional Red, Precious Black og Pure White/Platinum White Pearl ‒ fargene til Toyota Gazoo Racing-teamet.
Det kommer også spesialversjoner som nok blir populære, for de er oppkalt etter ekte rallystjerner ‒ Sébastien Ogier Special Edition og Kalle Rovanperä Special Edition. De bilene skal presenteres under Rally Monte Carlo i slutten av måneden.
Her er teknisk data, og under denne finner du også flere bilder av den helt nye Toyota Yaris GR.