Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med dette.


68 år gamle Anton Corbijn er en av verdens aller mest kjente visuelle personer, og med det mener vi at han både er en fotograf, filmregissør og musikkvideoregissør. Han er kjent for sin visuelle teft og kreative evner.

Nederlenderen står bak en rekke musikkvideoer fra store stjerner som U2, Bryan Adams, Coldplay og Nirvana, og ikke minst har han fotografert en drøssevis av stjerner.

Det strekker seg fra Miles Davis, Robert De Niro, Stephen Hawking til Bruce Springsteen, Bob Dylan, Clint Eastwood ‒ og noen vi nordmenn nikker godkjennende til ‒ Björk og Roxette.

Han har også laget albumcover til en rekke store grupper, som R.E.M., Metallica og selveste Rolling Stones, og står blant annet bak to av musikkverdens mest kjente og hyllede albumcover ‒ The Joshua Tree (1987) og Achtung Baby (1991) ‒ begge skivene signert U2.

På toppen av alt dette har den London-baserte artisten vært regissør for flere filmer, og her kan vi nevne «The American» (2010) med George Clooney i hovedrollen og «A Most Wanted Man» (2014). Sistnevnte hadde den svært talentfulle Philip Seymour Hoffman i hovedrollen, og skuespilleren døde tragisk nok av overdose det samme året.

Corbijn på sin side har ingen planer om å bli pensjonist, for det er heller motsatt. De levende stjernene er nå byttet ut med en på fire hjul, nemlig en helt ny Lamborghini.

Mer eksakt har Corbijn nå fanget den splitter nye Revuelto som en rockestjerne, og det har skjedd over to dager i Dolomittfjellene. Her har han kanaliserte 50 års erfaring og visjon for å vise at han kan fotografere mer enn mennesker.

‒ Noen kaller meg en musikkfotograf, men det er jeg virkelig ikke, sier han.

‒ I alle fall liker jeg å gå utover området jeg er kjent for.

Det er helt sikkert ikke enkelt å fotografere kravstore stjerner som kanskje er i overkant høy på seg selv, men slike bekymringer har han ikke når den nye Lambo-stjernen fotograferes.

‒ Folk sier at jeg har en stil, men jeg tror alltid den stilen er definert av din manglende evne til å gjøre det på noen annen måte, sier Corbijn.

‒ Jeg har ikke utdannelse innen fotografi, så jeg nøyer meg med det jeg har. Teknikk er lavt på listen min, og jeg kan ikke si at jeg har mestret noe. Du finner måter å lage noe på hvis du ikke har alle mulighetene. Jeg lærte det av Brian Eno, faktisk.

Og han avslører gjerne noen hemmeligheter.

‒ Minimer valgene dine og bli veldig oppfinnsom med de små tingene du har igjen. Jeg fotograferte svart-hvitt i begynnelsen fordi det var det eneste jeg kunne fremkalle selv. Så fant jeg ut at det var sterkere enn farge når det gjaldt selvuttrykk. Med bare to objektiver og et kamera vil jeg alltid kunne lage et bilde.

Revuelto er ingen svart-hvitt bil, men den passer veldig godt til slike bilder. For med sitt «monofuselage» (monocoque laget av karbonfiber) og uttrykksfulle design, representerer den nye bilen toppen av Lamborghinis kransekake når selskapet feirer sitt 60-årsjubileum.

Revuelto drives av en 6.5-liters V12 som får hjelp av hele tre elektriske motorer, og alt dette gir en total effekt på formidable 1.015 hk.

Toppen av kransekaka var også en inspirasjon for Corbijn.

‒ Lamborghini representerer raffinement i biler. Det er et vakkert, sofistikert og elegant navn for ethvert produkt, sier han.

‒ Vi valgte Dolomittene for å få bilen til å føles som om den er et fremmedlegeme i skogen, som et dyr som brøler for å gå. Naturen er fantastisk å jobbe i, men den er veldig vanskelig fordi naturen vanligvis er så vakker at den tar overhånd. Bilen balanserer skjønnheten i skogen med den visuelle kraften til bilen. Jeg er selv en Tyr, så jeg setter pris på røttene til Revuelto-navnet. Bilen er en skulptur, og likevel beveger den seg forbannet.

Bilen og fotografen har ting til felles ‒ begge jobber raskt, ser framover og er stjerner på hvert sitt felt.

‒ Jeg prøver å beholde autentisiteten i arbeidet mitt. Det er veldig vanskelig fordi det visuelle er veldig populært og alle er fotografer nå, så det er vanskelig å sette sitt preg, sier han.

‒ Men det er derfor du virkelig bør holde deg til din egen ting. Jeg skyter raskt, i en slags dokumentarisk tilnærming. Jeg jobber ikke i en 9-til-15-jobb, så jeg gjør mine egne ting. Jeg er glad for at mange ser ut til å like det, men jeg ville fortsatt gjort det selv om det ikke var tilfelle. Arbeidet mitt i begynnelsen var veldig modig fordi ingen virkelig likte det. Du må tro på deg selv og fortsette å gjøre det. Dessuten ante jeg ikke hva annet jeg skulle gjøre.

Det angrer verken han eller Lambo på. For her kan du sjekke ut resultatet av når en av verdens aller mest kjente fotografer «skyter» den kommende Lamborghini Revuelto:

Les også:

Les mer om:

Nyheter