Vi er midt inne i ferien, og mange er også på sin aller første bilferie med en helelektrisk bil.
‒ Med noen enkle triks kan du bevare rekkevidden på bilen slik at ladestoppene ikke blir for hyppige, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
-->
Økonomisk kjøringen er noe vi har gjort helt siden bilens barndom, og de fleste vet for eksempel at en bil bruker mer bensin i 100 km/t enn den gjør i 80 km/t. Men de færreste har brydd seg veldig mye om akkurat dette, ettersom en bensinbil uansett ofte har ganske lang rekkevidde og bensinfyllingen bare tar noen minutter.
Men nå som vi er midt i overgangen til elbiler er øko-kjøring langt mer aktuelt. Dagens elbiler kan nemlig ikke matche bensinbilene verken på rekkevidde eller bensinfylling, så da gjelder det å få mest mulig rekkevidde ut av elbilen.
Øko-kjøring er i utgangspunktet en defensiv kjørestil hvor det gjelder å holde mest mulig jevn hastighet.
‒ Mange elbiler har god rekkevidde, likevel har de en begrensning sammenlignet med bensin- og dieselbiler. Det gjør at økonomisk kjøring blir viktigere enn noen gang, sier Sødal.
NAF mener det er mulig å spare mellom 10 og 15 prosent drivstoff ved å kjøre økonomisk.
‒ Skaff deg rom i trafikken og se langt fram. Da kan du planlegge godt og holde jevn fart og bruke lite drivstoff, sier Sødal.
I likhet med bensinbiler gir høyere hastigheter også et større forbruk for elbilene, så motorveier spiser av rekkevidden.
‒ Om du ikke ønsker å lade så ofte, er det en god idé å finne en alternativ rute til motorveien. Alle biler, også elbiler, bruker minst drivstoff i hastigheter på rundt 80 km/t, sier NAF-rådgiveren.
‒ I tillegg kan du og reisefølget oppleve noe underveis fremfor å bare kjøre transportetapper på motorveien.
Mange av elbilene åpner for forvarming av batteriet, og dette er en smart funksjon ‒ og det gjelder ikke bare når det kommer til ladingen.
‒ Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet. Det kan gi ekstra rekkevidde også om sommeren, tipser Sødal.
NAF sier at om bilen din har mulighet til det, er det også lurt å forvarme batteriet før du skal lade langs veien. Et varmt batteri lader raskere enn et kaldt et.
‒ Det er svært forskjellige løsninger for å skru på forvarmingen for optimal hurtiglading. Så finn ut hvordan det gjøres i din bil, sier Nils Sødal.
God tur, vis hensyn og kjør pent! I så fall blir bonusen enda mer rekkevidde og færre ladestopper.
Les også: