William James Adams er en av de aller mest innflytelsesrike artistene på stjernehimmelen, og rapperen som slo igjennom med gruppen Black Eyed Peas har samarbeidet med stjerner og band som Michael Jackson, U2, Rihanna, Britney Spears og Justin Bieber.
Det er kanskje ikke så enkelt å dra kjensel på navnet, for som så mange andre rappere går han under et artistnavn ‒ mer bestemt will.i.am. Ja, fornavnet skrevet på en fiffig og litt mer kul måte.
-->
Han er også en teknologigründer, en filantrop og faktisk så visjonær at han også fant veien til inn i den høythengende listen «Time 100 Impact Award» ‒ de mest innflytelsesrike menneskene på planten akkurat nå.
Også Mercedes-AMG har fått øynene opp for will.i.am, og innledet i september i fjor et samarbeid med artisten.
Det har nå resultert i en bil kalt «The Flip», en one-offs som skal signalisere «nye ideer, flytte grenser og tørre å gjøre det umulige», ifølge AMG.
I det 6. prosjektet har will.i.am slått seg sammen med West Coast Customs, og bilen er laget for å sette fokus på å gi unge studenter fra vanskeligstilte samfunn tilgang til STEAM-utdanning (naturvitenskap, teknologi, ingeniørfag, kunst og matematikk). Mange fra disse samfunnene kan nemlig bidra til å komme opp med framtidsfokuserte jobber og finne opp nye teknologier ‒ bare de får muligheten.
will.i.am er et prakteksempel på akkurat det.
‒ Jeg vokste opp i en ghetto. Jeg vokste opp med hip-hop. Jeg så legendariske hip-hop-artister rappe om Mercedes, så det har alltid vært en drøm å eie en Mercedes. For mange barn i indre bysentre er det å eie en Mercedes et symbol på framgang og å komme seg ut av kampen, forklarer will.i.am.
‒ Nå har jeg nådd målet, men presser på ved å tenke nytt og skape min egen visjon rundt en AMG-modell. Men jeg rørte ikke motoren, for AMG lager virkelig de beste motorene.
Mer bestemt startet «The Flip» livet som en Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé, men har blitt til noe helt annet. Her er det både innslag av G-klassen og den legendariske SLS Gullwing, og logoen midt på grillen avslører hvilket uttrykk han jaktet på. Ja, nettopp, en bjørn.
Mercedes-AMG er også opptatt av STEAM-prosjektet til will.i.am, og tror samarbeidet vil både inspirere og motivere både dem selv og andre.
‒ Suksessen til Mercedes-AMG som et luksusytelse-merke avhenger også i stor grad av å inspirere neste generasjon, og gi dem enkel tilgang til de nyeste teknologiene og digitale framskritt, sier Philipp Schiemer, styreleder i Mercedes-AMG.
‒ Det er en del av vår tradisjon å alltid være pionerer og å tørre å gjøre noe nytt. Vi fortsetter denne arven inn i framtiden sammen med will.i.am og «The Flip».
En bjørneklem er jo alltid en god plass å starte, og da er det jo greit at Mercedes-AMG og will.i.am klemmer til med en skikkelig bjørnebil. Nemlig denne: