BMW viser fram en visjon av den nye klassen de har på gang. (Fotos: BMW)

Sjekk det nye ansiktet til BMW

BMW nøyer seg ikke med kun å skrive et nytt kapitel, men skriver like godt om hele boka med Vision Neue Klasse. Se bilder.


En ny BMW-klasse er ikke noe nytt, for på 1960- og 70-tallet introduserte de Neue Klasse gjennom en rekke modeller som løftet merket opp til premiumklassen i bilverden. Nå er det på tide med en ny runde med en klasse.

Det har vi allerede fått et par signaler om.

-->
Først gjennom MW i Vision Circular for to år siden, en ny kompakt, elektrisk bil satt sammen gjennom bruk av resirkulerte og fornybare materialer.

Da vi gikk inn i et nytt år kunne tyskerne også vise fram visjonen kalt BMW i Vision Dee, og dette var et digitalt aspekt på framtidsvisjonen.

Nå har tiden kommet til den tredje visjonen, og denne gang heter den like godt BMW Vision Neue Klasse ‒ altså visjonen om en ny klasse.

Bilen får premiere under den store internasjonale bilmessen kalt IAA i München, og her viser BMW fram et helt nytt designspråk med store overflater og kun noen få karakteristiske linjer.

Her tolkes typiske signaturelementer, som nyregrillen og Hofmeister-knekken på sidevinduet, og visjonen har også store hjulbuer og en nese så bratt at den aldri har lignet mer på en hainese enn nå.

BMW forklarer at «samtidig etablerer det nesten monolittiske karosseriet, med markante fordypninger foran og bak, i tillegg til store vindusflater, en fullstendig ny retning innen design».

Dette er altså et design som vil følge kommende modeller, og de store utvendige endringene finner også veien til innsiden som for øvrig er helt fritt for skinn og dekorativt krom.

Tyskerne sier at Neue Klasse-modellene skal by på mer innvendig plass enn tidligere, og visjonen er selvsagt også utstyrt med en ny generasjon BMW iDrive infotainment-system som skal åpne for en helt ny digital brukeropplevelse.

Som du kan se av bildene har også interiøret fått en futurisk stil hvor det meste av fysiske betjeningskontroller er ryddet bort, og BMW forklarer at samspillet mellom menneske og maskin skjer gjennom multifunksjonsknappene på rattet, den sentrale skjermen på dashbordet og BMW Panoramic Vision.

Det siste er en ny brikke i puslespillet som består av BMW iDrive-kontrolleren i midtkonsollen og BMW Head-Up Display. Her forklarer BMW den panoramiske visjonen:

«BMW Panoramic Vision projiserer informasjon som er relevant for fører og passasjerer med høy lysintensitet og kontrast på et mørklagt område i nedre kant av hele frontrutens bredde. Dette skaper et ekstremt skarpt bilde, samtidig som relevant informasjon for kjøresituasjonen alltid er tilgjengelig på rett sted – til rett tid.»

Denne løsningen skal altså gå til kamp mot distraksjonen som både mobiler og store skjermer i bilen åpner for, og her skal man kunne ha øynene på veien og hendene på rattet.

Rattknappene har også aktiv haptisk tilbakemelding, og displayet på dashbordet har høy oppløsning, levende farger og sterk kontrast, uavhengig av de spesifikke lysforholdene – for enkle og intuitive berøringsfunksjoner, forklarer tyskerne.

Kommende BMW iDrive med BMW Panoramic Vision åpner også for å flytte innhold som vises på displayet på dashbordet til BMW Panoramic Vision med en enkel håndbevegelse.

Men Neue Klasse byr på mer.

Dette er nemlig starten på den største investeringen i BMW Groups historie, hvor det fokuseres enda mer på bruk av sekundære materialer, en ressurseffektiv produksjon og enda mer resirkulering som skal redusere fotavtrykket gjennom bilens livssyklus, som de selv sier.

Tyskerne har også en ny batteri-arkitektur på gang, hvor runde celler mot dagens prismatiske åpner for at batterisystemet integreres fleksibelt i bilens konstruksjon ‒ såkalt «pack to open body».

Den nye cellearkitekturen øker energitettheten i litium-ion batteriene med mer enn 20 prosent, forbedre ladehastigheten med opptil 30 prosent og øke rekkevidden til bilene med opptil 30 prosent, melder BMW. På samme tid reduseres CO2-utslippene fra battericelleproduksjonen med opptil 60 prosent.

Så ja, litt av et kinderegg.

Men det store spørsmålet er selvsagt hvor langt unna bilene i Neue Klasse er?

Vel, modellene skal produseres i den nye ungarske Debrecen-fabrikken, og denne skal kun sette sammen Neue Klasse. Produksjonen her er ikke så veldig langt unna, og deretter skal BMW i 2026 også produsere Neue Klasse-modeller på fabrikken i München og i 2027 i den mexicanske fabrikken i San Luis Potosi.

De første modellene i den nye klassen skal være en sedan i 3-serien og en sportslig SUV, og minst seks modeller skal lanseres i løpet av de første 24 månedene etter at den første modellen ruller ut på veien i 2025, ifølge BMW.

Videre er planen at Neue Klasse skal utgjøre mer enn halvparten av salgsvolumet til BMW i 2030, og da er målet også at både rekkevidde og produksjonskostnader skal matche de modellene med forbrenningsmotorer. Det høres jo svært lovende ut.

Og en ting kan vi iallfall slå fast. BMW Vision Neue Klasse er noe helt nytt, både når det kommer til design, teknologi og karbonavtrykk.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter