Dette er faktisk og moderne og elektrisk utgave av en sportslig fransk modell på 1970-tallet. (Fotos: Renault)

Sjekk denne elbilen fra Renault

Ja, mange hadde elsket denne, men dessverre er det «kun» en restomod. Se bilder!


Renault har mange kule klassikere som de kan lage elbiler av, og er allerede godt i gang med å børste støvet av gamle modeller.

Under kommende Paris Motorshow har den franske gruppen intet mindre enn sju verdenspremierer som fordeler seg på merkene Renault, Alpine, Dacia, Renault Pro+ og Mobilize.

Alpine skal blant annet vise A290-modellen, Dacia viser fram ørkendyret Sandrider og en ny bil i C-segmentet ‒ og Renault selv har tatt med seg både Renault 4 og Renault 5, altså de nye og elektriske utgavene av disse. De skal også vise fram en konseptbil i Paris.

R4 og R5 er altså nytolkninger av de to legendene med samme navn, og en annen som mange husker godt er Renault 15/17 ‒ to coupédesignede biler på 1970-tallet. Og vi kan jo bare håpe at R17 også tar spranget som en nytolket elbil. 

For det finnes allerede en feiende flott elektrisk utgave av den klassiske utgaven, en som har det enkle navnet R17 electric restomod x Ora Ïto. Jepp, den heter det. 

Dette er fjerde gang på like mange år Renault samarbeider med ulike designere, og det har resultert i en Suite N°4 (en Renault 4 designet av Mathieu Lehanneur), en 5 Diamant (en Renault 5 designet av Pierre Gonalons), en elektrisk Twingo designet av Sabine Marcelis og nå en Ora Ïto laget av den franske designeren Ora Ito.

‒ Å besøke et ikonisk kjøretøy som Renault 17 var en spesielt spennende utfordring, sier designeren.

‒ Ved å jobbe sammen med Renault var jeg i stand til å artikulere min kunstneriske visjon om å lage en skulptur i mitt eget bilde.

Skulptur ja. Utgangspunktet var i seg selv særs lovende, en 2-dørs sportslig 4-seters coupé med rene linjer som også var tilgjengelig som kabriolet. Den var både elegant og moderne med forhjulsdrift og ganske mange sikkerhetssystemer. 

Den ble selvsagt ikke så populær som Renault 4 og Renault 5, men fra 1971 til 1979 satte det franske merket sammen over 92.000 slike biler. 

Og ikke minst er den perfekt som en elektrisk restomod.

‒ R17 restomod, nytolket av Ora Ito, passer perfekt med vår tilnærming til å forene arv og innovasjon. R17 var en del av popkulturen, et ikon fra 1970-tallet med sin avantgarde design og dristige personlighet, sier Arnaud Belloni, Chief Branding Officer & VP hos Renault-merket.

‒ Dette prosjektet feirer Renaults originale ikoniske design, samtidig som det gir den en moderne vri med nye funksjoner for å skape en opplevelse som overskrider generasjonene. Hos Renault er vi stolte av å samarbeide med dristige talentfulle designere som Ora Ïto, for å gjenoppfinne våre ikoniske modeller samtidig som vi forblir tro mot ånden til merkevaren.

Som sagt er dessverre R17 electric restomod x Ora Ïto en unik modell, så det er ingen planer om å gjøre modellen moderne og elektrisk. Men vi kan jo alltids håpe. 

For Renaults designteam har jobbet sammen med Ito, så de har hatt en finger med i spillet under utviklingen ‒ og kanskje blitt inspirert?

‒ Med Sandeep (Bhambra) og Gilles (Vidal) jobbet vi med et tema som var retro-futuristisk, nesten filmatisk, forklarer designeren.

‒ Jeg ønsket å drapere Renault 17 i en ny hud, vise frem designet og samtidig gi den et mer moderne utseende når det gjelder flyt, dynamikk og rasjonalitet gjennom min egen tilnærming til design og min egen signatur: enkelhet. Jeg ønsket å forenkle de mer komplekse aspektene.

Avant-garde er et godt innprentet uttrykk i fransk moteindustri, og det var nettopp en slags avantgarde den franske designeren gikk for. Mikset med moderne teknologi og materialer. 

Den moderne klassikeren er 17 centimeter bredere enn originalen, og har moderne løsninger som for eksempel hovedlyktene i en form av fire rektangulære moduler med avrundede hjørner og baklys som en enkelt stripe. 

Og ja, den har også en helelektrisk 270 hk drivlinje bak.

Det er et karbonfiberchassis som holder vekten nede på 1,4 tonn, og Galactic Brown-fargen er en original nyanse utviklet spesielt for denne utstillingsbilen.

På innsiden har de også beholdt den klassiske stilen til tross for en masse endringer, og blant annet er setene redesignet rundt den originale «kronblad»-struktur. Og ja, akkurat som 2024-bilene har også R17 electric restomod x Ora Ïto en sentral skjerm. 

‒ Vi beholdt de mest karakteristiske designtrekkene til Renault 17, og startet med fronten. Målet mitt var å legge til stil og flyt, men uten å endre karakteren til R17. Du kan fortsatt se den originale Renault 17 og dens sportscoupé-utseende, sier Ito.

‒ Jeg ønsket å legge til mine egne designkoder, og fremheve noen av egenskapene med et futuristisk preg for å gi dem et mer tidløst utseende. Det var det jeg gjorde med hjulene for eksempel. Signaturen min er også synlig inne i bilen. Vi teleporterte Renault 17 inn i framtiden, og gjorde noen få subtile endringer som gir den et helt nytt utseende. Vår nøkkelfrase var: «en detalj er ikke en detalj».

‒ Renault har en sterk identitet og det liker jeg. Du kjenner igjen en Renault når du ser en, og denne restomoden er intet unntak fra regelen.

Resultatet er en elbil uten like, men som mange kan like. 

Her er flere bilder av den unike elbilen, og vi spanderer selvsagt også noen bilder av den originale biler:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Renault