- Annonse -
HjemElbilerSå lav er den totale elbil-andelen

Så lav er den totale elbil-andelen

Selv om elbilandelen av nybilsalget i år er på 64 prosent, er elbilandelen for hele bilparken langt lavere. Faktisk godt under 20 prosent.

I forrige måned var 73 prosent av nybilsalget elbiler, og totalt etter årets første 11 måneder viser tall fra OFV at elbilandelen ligger på 64 prosent.

- Annonse -

Og det er positivt for myndighetenes mål om at alle nye personbiler, lette varebiler og bybusser skal være nullutslippskjøretøy innen 2025. Tall fra Statens vegvesen bekrefter at vi er på god vei dit.

I fjor endte elbilandelen på rundt 53 prosent, altså litt over halvparten av nybilene som ble registrert.

Men de andre segmentene sliter dog litt mer.

14,2 prosent av de lette kjøretøyene som er førstegangs-registrert i år er helelektriske, omtrent det samme som i fjor.

- Annonse -

For bybussene går det enda dårligere. Altså i motsatt retning.

I fjor var andelen nyregistrerte elektrisk drevne bybusser på 35,7 prosent, mens tallet for i år er 13,8 prosent. Vegvesenet tar ikke dette altfor tungt, og forklarer at tallet for bybusser påvirkes betydelig av enkelt-avtaler som blir satt i gang i de store byene.

Men andelen utslippsfrie tunge kjøretøy øker, men det går relativt sakte.

Mens det i 2016 bare kun ble registrert én ny lastebil som gikk på elektrisitet, var tallet for i fjor 14 slike kjøretøy. Det har økt til 63 i år. Her forventer Vegvesenet at økningen fortsetter til neste år, og det kommer da også stadig flere tunge kjøretøy uten lokale utslipp på markedet.

- Annonse -

Totalt viser tallene til Vegvesenet at elbilandelen av den totale personbilparken i Norge nå er på 15,6 prosent. Av en bilpark på 2.890.591 personbiler er 451.831 av disse utslippsfrie.

‒ Det kan kanskje virke som det går sakte å bytte til nullutslipp i biltrafikken, men det er ikke noen overraskelse at bestanden er som den er, sier avdelingsdirektør Espen Andersson i Statens vegvesen.

‒ Dette er bare et resultat av en normal utskiftningstakt på bilparken. Vi har en stor bilpark, og bensin- og dieselbiler lever i minst 16-17 år før de blir skrotet. Et bilkjøp er en stor investering for de fleste, legger han til.

Og det er faktisk bedre å kjøre den gamle dieselbilen til den ikke klarer mer, enn å bytte til en ny elbil for tidlig. For jo lengre en bil brukes, jo færre biler trenger produsentene å lage. For det går fortsatt veldig mye forurensing i luften under produksjonen av en bil.

‒ Selv om det finnes mange fordeler med å kjøre utslippsfritt, er det ugunstig både for miljø og lommebok å skrote en velfungerende diesel- eller bensinbil. Det er derfor fortsatt noen år igjen til elbilandelen i bilparken generelt kommer over 50 prosent, sier avdelingsdirektør Espen Andersson.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

1 kommentar

  1. Enda bedre for både miljø og lommebøker er å beholde gamle bilen for langturene og kjøpe en liten og rimelig elbil for daglig kjøring. Klarer en seg med en kvadrocycle slipper en også bompenger og sparer enda mer.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her