Renault stanser produksjon av fossile biler i Kina

Drøyt tre år etter at de satset i Kina, gjør nå Renault om på strategien i Kina.


Som de fleste vet har korona-smitten sitt utspring i byen
Wuhan, og tilfeldigvis er det også der Renault-gruppen har sin fabrikk sammen
med sine partnere Dongfeng-gruppen og Nissan. Så ja, Renault har virkelig fått
føle at en ulykke sjeldent kommer alene.

Fabrikken er ganske så moderne og bygd så sent som i 2013,
og har et potensial på 300.000 biler i året. I tillegg er det knyttet et
teknologi- og utviklingssenter til fabrikken.

Fabrikken som blant annet bygger modellen Captur er eid av foretaket Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC), hvor den franske og kinesiske gruppen eier 50 prosent hver. Men det varer ikke så mye lengre.

Det franske merket har som mange andre i bilindustrien fått
føle virkingene av korona-utbruddet, og tar nå grep for å være best mulig stilt
i årene som kommer. Et av tiltakene er å gjøre om på den kinesiske strategien.

Renault opplyser nå at de overfører sine aksjer i DRAC til
Dongfeng Motor, og at alle Renault-relaterte aktiviteter i foretaket skal
opphøre. De stanser altså all produksjon av Renault-biler der.

Franskmennene understreker dog at de rundt 300.000 som kjører
en Renault i verdens mest befolkede land fortsatt skal få service gjennom sine
egne forhandler og partnerne.

Men det betyr ikke at Renault trekker seg helt ut av Kina.

Renault var som kjent tidlig ute med elbiler i form av de
populære Zoe, og den kinesiske satsingen består av to forskjellige felles
foretak sammen med kinesiske grupper. De er også store på lette nyttekjøretøy, og
har opprettet et merke kalt Jinbei som selger slike kjøretøy.

Det er disse to områdene franskmennene skal satse på
framover, og det er kanskje ikke så rart.

Kina er verdens største elbilmarked, og det ble solgt rundt 860.000
elektriske kjøretøy der i 2019. Dette er ventet å øke til 25 prosent i 2030, og
Renault skal gjennom et annet felles foretak kalt JMEV satse tungt på
elektriske biler.

De har også store planer sammen med Nissan og Dongfeng for
den urbane elbilen K-ZE, og om alt går etter planen skal denne tilbys over hele
verden. En versjon av Dacia Spring skal fungere som en plattform for den
europeiske versjonen som er planlagt.

Slik ser den ut:

Renault er store på nyttekjøretøy i Europa, og har også fått
et godt momentum i Kina. Der har de solgt rundt 1,5 millioner Jinbei-biler, og
i 2019 noterte de seg for 162.000 slike i Kina.

Den nye satsingen skal gi enda mer synergieffekter for
alliansen de har sammen med Nissan, noe som altså betyr at de konvensjonelle bilene
med Renault-merket forsvinner.

Les også:

Les mer om:

Nyheter