Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men også så sterk at den kan bli farlig dersom du ikke vet hva du driver med. En ekte sportsbil med andre ord, med en toppfart på 260 km/t.
Kia EV6 GT har hele 585 hk og 740 Nm, noe som flytter bilen fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder og gir en toppfart på 260 km/t. Nedbremsing fra 100 km/t til 0 km/t skal gå på 41 meter.
Når den samtidig lades til 80 prosent på 18 minutter på en 350 kW lader så blir det egentlig bare Porsche som kan skryte av noe lignende, men den koster også over dobbelt så mye. Kia EV6 GT starter på 679 000 kroner + mva fra 1/1-2023 på 44.750 kroner, og du får den bare «med alt» utstyr.
-->
Vi fikk bli med Kia Bil Norge til Stockholm for å prøvekjøre Kia EV6 GT. Først en tur på en liten bane der vi kunne kjøre litt heftigere enn på landeveier med 50 km/t som det er en del av i Stockholms-traktene.
Vi fikk også teste drift mode og drag race på banen, der vi på en ganske kort strekning dro bilen opp i over 150 km/t. Så selv om dagen ikke var veldig lang rakk vi da å bli litt kjent med Kia EV6 GT.
I Eco-modus får du 350 Nm bak, i Normal og Sport får du 600 Nm i AWD og i GT-modus får du 740 Nm – så kjøremodusene du kan velge betyr ganske mye i forhold til hvor mye krefter du har til rådighet.
Bilene vi fikk kjøre var førproduksjonsmodeller, så det kan bli noen ørsmå visuelle endringer på produksjonsbilen. Tør vi gjette på en logo på den fremre gule bremsekalipperen?
21-tommers felger med 255/40Z R21 dekk fra Michelin, spesialutviklet til Kia EV6 GT, er et av de få utvendige kjennetegn på at dette er en EV6 GT og ikke en EV6 GT-Line.
Inne i dekkene er det akustisk skum som skal redusere dekkstøyen noe, men du hører likevel noe mer dekkstøy inne i en EV6 GT enn i en GT-Line. Noe må man klare å lide for all moroa man får.
Utviklingen av dekkene har skjedd i samarbeid med Michelin, og det jobbes med Nokian med tanke på vinterdekk, men de er ikke laget enda.
Vi får satse på at de første som får bilen sin, kanskje litt før nyttår, ikke må la bilen stå i ro på grunn av at man ikke har vinterdekk til den. Man kan nok bruke vinterdekk tilpasset vanlig EV6 fram til spesialutviklede vinterdekk som skal takle alle kreftene som GT produserer er på plass.
Bortsett fra en GT-logo bak på bilen, og de nevnte gule bremsekalipperne som roper litt ut fra 21-tommers felger så er det fint lite som avslører at dette er en GT og ikke en helt vanlig Kia EV6. Dette er med andre ord en skikkelig ulv i fåreklær.
Ikke det at en Kia EV6 GT-Line er noen svekling, men det er svært stor forskjell på opplevelsen i en GT-Line og i en GT.
Ettersom Kia EV6 GT har en del mer krefter er også bremsene forsterket. Nå er det enkelte på YouTube som mener det ikke er nok, men det var ikke noe vi merket noe til da vi kjørte i Stockholm, eller vår lille tur innom banen.
Etter drag race tok bremsene meget bra etter min mening.
Innvendig i en Kia EV6 GT finner man noen visuelle sømmer med en farge som er unik for GT, og setene foran er manuelt justerbare sportsseter. De er meget gode å sitte i, og gir en deilig støtte, men det er svært få justeringsmuligheter på disse manuelle setene. BMW i4 kan man også få med manuelle seter, men der er justeringsmulighetene mange.
Hadde jeg behov for å justere sitteputens vinkel? Sitteputens lengde? Korsryggstøtten? Nivå av sideklemming? Nei, jeg hadde ikke behov for det, men det betyr jo ikke at andre kan føle på et slikt behov.
Når man ser på knappene foran startknappen så vil man også relativt raskt oppdage at man ikke har noe ventilasjon i de manuelle sportssetene, og en varm dag med rundt 30 grader ute er det noe man potensielt kan savne dersom man er bortskjemt med ventilasjon i setet fra før.
Varme i seter og i ratt er på plass og er jo deilig å ha når vinteren kommer.
En annen meget sentral forskjell finner man i en ny GT-knapp på rattet, som du trykker på for å få bilen i GT-modus, Men i denne modusen er en god del hjelpemidler slått av, så da skal du helst vite litt hva du driver med.
Vi kan vel avsløre at det gikk litt rundt på banen for en av journalistene. Ikke meg, jeg er nok litt vel forsiktig av meg.
Med drive mode-knappen får man opp de kjente kjøreprogrammene, men Snow så jeg ikke noe til i Kia EV6 GT. Nå har jo denne bilen AWD, så det er neppe et stort problem.
Det er elektronisk justerbare dempere i Kia EV6 GT, så i kjøremodus Sport blir bilen 20-30 prosent fastere i fjæringene enn i kjøremodus normal.
Velger man kjøremodus GT via GT-knappen på rattet så blir fjæringene 20-30 prosent fastere enn i kjøremodus Sport – så her betyr valg av kjøreprogram ganske mye for kjøreopplevelsen. Du har også mulighet til å redigere din egen kjøremodus gjennom «my drive mode» som du ser hakket nedenfor GT-modus.
Når du har bilen i GT-modus kan du sette bilen i park, holde antispinn-knappen som er til venstre for rattet inne i noen sekunder til du hører en plingelyd, så holder du begge padlene bakom rattet inne, og da får du Drift-modus.
Som du da kan se i videoklippet så vil et fullt gasspådrag med sving føre til at du drifter/sladder – veldig lett å få overstyring. Her MÅ du vite litt hva du holder på med!! Samtidig vil svært gode sjåfører kose seg vilt med muligheten som drift mode åpner for.
Når man kjører Kia EV6 GT på vanlig vei merker man at de elektronisk justerbare demperne er en del fastere enn i en EV6 GT-Line, samtidig blir det aldri vondt eller ubehagelig på noe slags vis.
Man kan utstyre Kia EV6 GT med hengerfeste, og da kan den dra med seg inntil 1.800 kilo, altså 200 kilo mer enn EV6 GT-Line kan trekke.
Jeg tror nok svært få velger en GT på grunn av at den har 200 kilo mer i hengervekt enn GT-Line, men det er jo kjekt å vite om at den også har en god del praktiske egenskaper som familiebil.
Etter å ha opplevd Kia EV6 GT på banekjøring, i drift mode i en driftesving og i drag race, så var det litt snodig for oss som har testet biler fra Kia i en del år at denne skapningen ikke het Porsche, men Kia. For den ligner ikke på noe som har kommet fra merket før ‒ det er som en helt ny tidsregning for Kia dette her.
Det at Kia EV6 GT også leverer i overkant av de lovede 260 km/t på Autobahn kan være noe som ikke betyr noe for de fleste i Norge, men for de som faktisk kjører en del på Autobahn vet de godt at det ikke akkurat er hyllevare i elbilmarkedet enda.
Det er ikke mange andre enn Porsche og Kia som leverer dette. Vi spurte ingeniører som har vært med å utvikle Kia EV6 GT om hvorfor de ikke bare valgte 270 km/t for å slå alle, men da fikk vi vite at elmotoren maksimalt kan ha 21 000 r/min, og det har man ved 260 km/t. Så foreløpig vil det være en maksimal hastighet for en elbil.
For de aller fleste vil det meste av kjøring foregå på helt vanlig vei, og ut fra WLTP-målinger i forhold til blandet kjøring, så skal forbruket ligge rundt 20,6 kWh/100km.
Batteriet er på 77,4 kWh netto som skal gi en WLTP-rekkevidde for blandet kjøring på 424 kilometer. Det man må være klar over når man har så mye krefter tilgjengelig under høyrefoten er at nettopp bruken av denne bestemmer veldig mye når det gjelder forbruk og rekkevidde.
Kia EV6 GT har med seg en fordel, rask ladehastighet, som den deler med sine rimeligere utgaver med mindre krefter tilgjengelig.
På en lader som leverer 350 kW kan EV6 lade til 80 prosent på 18 minutter. På en mer vanlig 150 kW lader tar det rett rundt 20 minutter. Dette er svært mye raskere enn de fleste andre elbiler på markedet som gjerne bruker en del mer enn 30 minutter på samme øvelse.
Bakgrunnen for den raske ladehastigheten ligger i 800V-teknologien som benyttes. EV6 GT skal også ha forvarming av batteriet når man bruker navigasjonen fram til ladestasjonen.
Kia EV6 GT har et førermiljø enhver som har kjørt en EV6 raskt vil kjenne igjen, for det er få store forskjeller ut over knapp i rattet, farge på sømmer og sportsseter i selve førermiljøet.
Skjermer og knapper er som i en helt vanlig EV6. Ettersom vi hadde en del folk som hadde jobbet mye med EV6 på plass spurte vi om de ikke ville ha Google sin assistent inn i sitt system, men det var de dessverre svært lite interesserte i.
Renault Megane E-Tech Electric har jo med stort hell fått det inn i sitt infotainmentsystem, noe vi mener er et av de bedre infotainmentsystemene på markedet i dag, som kombinerer trådløs Apple CarPlay med Google assistent.
Du får Apple CarPlay i EV6 GT også, men trådløst er det ikke, her må USB-kabel brukes.
EV6 GT har blindsonekameraer som aktiveres i instrumentskjermen når man bruker blinklys ‒ genialt under en god del situasjoner i trafikken.
Baksetene er det ikke så mye forskjell på i forhold til baksetene i en EV6 GT-Line, men du har en annen farge på sømmer. Også i EV6 GT er det varme i yttersetene.
Du har 480 liters bagasjerom og 20 liters frunk i Kia EV6 GT, det vil si, her er gulvet i øvre posisjon, og det er en del plass også under gulvet.
Gulvet som ligger i øvre nivå kan man jo plukke ut om man skal pakke en del ekstra til en ferietur eller lignende.
Kia EV6 GT passer for deg som vil ha et råskinn av en elbil uten at alle kan klare å se at det er verstingutgaven du kjører. Deg som gjerne tar en tur eller to på bane i løpet av et år, og som drar ut på kjøretur når snøen faller for å finne en stor åpen plass å leke på med bil.
Den er optimal for deg som kjører mye på Autobahn og som helst vil kunne kjøre så fort som mulig der.
Den passer bra for deg som er mer glad i det robuste og bredbente i en bulldog enn det myke og ømme i en labrador.
Den passer for deg som vil ha helt ville egenskaper uten at det skal koste langt over 750.000 kroner når mva, vinterdekk og lakk er medregnet.
Vi synes det er fantastisk moro at Kia lager en så vill elbil som EV6 GT. Men en GT-line med ventilerte seter og uten soltak er mer komfortabel, sterk nok for de fleste og en god del billigere å kjøpe, men de som skal ha en EV6 GT bryr seg katten om det.
De skal bare ha den råeste EV6 de kan få tak i – og det er utvilsomt EV6 GT, som tross alt leverer helt enorme prestasjoner ut fra prisen.
Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med Kia EV6 GT når det blir mulig.
Les flere tester hos Nybiltester