Mazda rundet 100 år i 2020, men det var ikke før i 1960 at de
satte i gang med å produsere biler. Den første var en liten kei-bil kalt R360, og siden har det bare ballet på seg. Totalt har Mazda nå produsert mer enn 50 millioner biler, og er en av tungvekterne i bilindustrien.
og de akter å henge med i utviklingen. Under fjorårets Tokyo Motor Show viste de for første gang
fram en elbil som var ment for serieproduksjon, og som vanlig var det en modell
med en kombinasjon av tall og bokstaver. Bilen heter MX-30, og er ganske så identisk i størrelsen til en annen SUV-modell, CX-30. Mazda har jobbet videre med elbilmodellen, og har nå kommet så langt i utviklingen at de har sluttført testingen. Det neste steget er altså den faktiske produksjonen, og det steget har de nå tatt. For på Ujina-fabrikken i Hiroshima har den aller første
MX-30 nå gått inn i produksjon, og europeiske kunder kan dermed forvente seg de
første elbilene til høsten.
designet til MX-30 eller teknologien på innsiden, men det som har skapt reaksjoner
er rekkevidden. Mazda hevder selv at de har sett denne til 200 kilometer av
hensyn til produktets livssyklus og karbonavtrykk, og at faktorer som produksjon
og utnyttelse av jordens ressurser har spilt inn. Dermed har de gått for et batteri på 35,5 kWh, som altså byr
på saft nok til å rulle rundt 200 kilometer. Ladingen er derimot litt mer konkurransedyktig, og batteriet fylles til 80 prosent på rundt 40 minutter. Elmotoren som er montert knyttet til forhjulene har 143
hestekrefter, og den klarer 0-100 km/t på 9,7 sekunder og har en toppfart på
140 km/t.
meter høy, mens bagasjerommet er på 366 liter. Legges baksetene ned rommer det
802 liter. Den japanske produsenten har også tenkt miljømessig på
innsiden, og selskapet som startet med å produsere korker i 1920 har blant
annet erstattet skinnsetene med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpaneler er
i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på
deler av den flytende midtkonsollen. Fra start av gjør Mazda som de fleste andre og byr på en «First
Edition», og MX-30 skal komme i to forskjellige versjoner ‒ Sky og Cosmo. Og det MX-30 muligens mangler på rekkevidde tar den igjen på pris. Mazda har priset elbilen svært aggressivt, og den starter faktisk på under 250.000 kroner ‒ for eksempel nærmere 90.000 kroner under søsteren CX-30. Les også:
- Denne lille bybilen har formel 1-teknologi
- Den ultimate Audi RS Q3
- Hybridversjonen av Volvo XC40 testet