Mercedes har for lengst kommet med en elektrisk versjon av flaggskipet, S-klasse, og det ruller rundt 300 Mercedes EQS på norske veier.
BMW har ikke vært så veldig mye dårligere, for de har på plass et elektrisk flaggskip blant SUV-modellene ‒ BMW iX. Den er like godt Norges 3. mest populære etter første halvår, kun slått av Tesla Model Y og Volkswagen ID.4. Slett ikke verst for et flaggskip som jo koster litt ekstra.
-->
Men dette er ikke BMW’s svar på S-klasse, for da må vi over på 7-serien ‒ en sedan som i likhet med S-klasse måler 5,1 meter i lengden.
Denne skal også få en elektrisk søster, i likhet med EQS (5,22 meter) strekkes lengden ut. Den helelektriske utgaven som heter i7 er faktisk hele 5,39 meter lang, og akselavstanden er på utrolige 3,22 meter. Til sammenligning er en BMW i3 kun 4,0 meter lang.
Allerede i april kunne BMW Norge stolt åpnet salget for det kommende flaggskipet som bør ha usedvanlig god plass på innsiden, og antydet at leveringene kan starte til neste år en gang. Det er som kjent produksjonstrøbbel i bilindustrien, noe som igjen skaper forsinkelser når det kommer til selve utleveringene.
Uansett, den gode nyheten er at BMW i7 nå har gått inn i produksjonen i den tyske Dingolfing-fabrikken. Det skjedde 1. juli, og der har den også selskap av to søstre.
‒ Vår nye BMW 7-serie er den første luksussedan i verden som tilbyr kundene et valg mellom tre typer av drivverk. Enten det er helt elektrisk, forbrenningsdrevet og snart også plug-in hybrid, har vi et fleksibelt system og utmerkede integrasjonsmuligheter som vi trenger for å produsere så forskjellig biler effektiv, sier Milan Nedeljkovic, et styremedlem for produksjon hos BMW.
Den tyske gruppen har investert over 3 milliarder kroner i fabrikken i forkant av den kommende 7-serien, slik at produksjonen blir både grønnere og mer digital. Neste generasjon bilfabrikker er langt mer autonome enn tidligere, og roboter gjør nå mye av arbeidet både mer effektiv, mer kostnadsbesparende og ikke minst mer sikkert og nøyaktig.
Nå som i7 faktisk har gått inn i produksjon sier BMW at den nye generasjonen av 7-serien skal være tilgjengelig for kunder over hele verden høsten i år, men konkretiserer ikke dette mer.
‒ For nøyaktig et år siden var vi her for å feire produksjonsstarten av vår BMW iX, sier Nedeljkovic.
‒ I dag er BMW i7 den siste milepælen på vår reise. Neste år vil vi lansere den helelektriske varianten av BMW 5-serie når vi øker tempoet innen elektromobilitet og elektrifiserer vår kjernemodellserie.
Når vi går inn i 2023 er det ventet at én av fire BMW-er som forlater Dingolfing er en elbil, og dette skal stige til rundt halvparten av anleggets totale produksjon i midten av dette tiåret. Iallfall i henhold til tidligere planer.
For skal vi måle etter det norske salget av BMW iX, skal robotene på Dingolfing få kjørt seg skikkelig også de kommende årene. Godt at de ikke behøver en kaffepause!
Her er bilder av det elektriske flaggskipet til BMW, den kommende i7:
Les også: