Ingen hadde vel trodd for bare noen få år siden at Mercedes ville ha fleste elbilmodeller på plass i det norske markedet i begynnelsen av 2023. Men slik er det altså.
Stjernetegnet har virkelig gitt gass rundt elbilene, og i dag ruller det rundt seks helelektriske hovedmodeller på norske veier ‒ EQA, EQB, EQC, EQE, EQS og EQV. Og dette skal øke med flere, bare i år.
-->
Mercedes Norge åpnet for bestillinger av EQS SUV allerede i september, og nå følger lillesøster EQE SUV etter. Og denne er en potensiell Mercedes-favoritt.
‒ Med EQE SUV introduserer vi en bil som tilbyr et høyt nivå av komfort i en elegant og luksuriøs forpakning, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Dette er en bil vi gleder oss til å se på norske veier, og som vi er overbevist om at vil være veldig aktuell for det norske markedet, med god bakkeklaring, tilhengerfeste og firehjulstrekk.
Dette blir ikke bare en lillesøster til EQS SUV, men også den aller første elektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG. Så det bør ikke stå på verken krefter eller kjøreegenskaper.
En EQE SUV har rekkevidder opptil 550 kilometer, kan lynlade med 170 kW, byr på varmepumpe og mye utstyr allerede som standard versjon. Det inkluderer blant annet sikkerhetsfunksjoner som adaptiv cruisekontroll, speilpakke med blindsonevarsling, parkeringspakke med 360-graders kamera og LED High Performance hovedlys.
På komfortsiden kan Mercedes Norge lokke med ting som elektriske seter med minnefunksjon foran, oppvarmet ratt, elektrisk bakluke og trådløs lading av mobiltelefon.
Og ja, ikke minst tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kilo inkludert i standardpakken. Det er også mulig med taklast opp til 100 kilo.
På innsiden er EQE SUV selvsagt utstyrt med den svære skjermen som drar seg over hele dashbordet, og det bør heller ikke stå på plassen der inne. Bilen som er 4,86 meter lang, 1,94 meter bred og 1,69 meter høy byr på et bagasjerom på 520 liter, men her er det også en smart løsning.
Baksetene kan settes i en cargoposisjon som øker volumet til 580 liter, og om seteryggene bak legges ned åpner det for hele 1.675 liter.
Men siden AMG også har vært her, er det selvsagt ekstra interessant å se hva EQE SUV kan by på av krefter.
Fra start av kommer EQE SUV i to versjoner, EQE 350 4Matic og EQE 500 4Matic. Lillesøster har 292 hk og 765 Nm, og klarer 0-100 km/t på 6,6 sekunder. EQE 350 byr på 408 hk og 858 Nm, og gjør sprinten på 4,9 sekunder.
Men så var det AMG-utgavene. Den første ut er EQE 43 4Matic med 476 hk og 858 Nm, og senere i år vil det også åpnes opp for bestillinger av en storesøster kalt også EQE 53 4Matic+.
Her er teknisk data for EQE SUV:
Det er altså åpnet for bestillinger av EQE SUV, og dermed er også prisene klare. Og med nye avgifter som moms på summen over 500.000 kroner og en vektavgift blir dessverre ikke EQE SUV en veldig rimelig elbil.
Startprisen befinner seg dog langt under en millioner kroner, mens EQE 43 enkelt passerer denne grensen.
Dette er prisene før levering:
Mercedes EQE SUV 350 4Matic: 864.000 kroner
Mercedes EQE SUV 500 4Matic: 935.000 kroner
Mercedes EQE SUV 43 4Matic: 1.153.000 kroner
Mercedes Norge opplyser at nye EQE SUV forventes på norske veier mot slutten av sommeren, så den er fortsatt et lite stykke unna de norske kundene.
Les også: