Prisene for Ioniq 5 med bedre rekkevidde er klare

Hyundai gir gass rundt Ioniq 5, og har allerede klar en oppgradert versjon med et batteri på 77,4 kWh. Salget av denne starter umiddelbart.


Det er ingen tvil om at Hyundai traff en nerve med den litt retrobaserte Ioniq 5, og så langt er det solgt nærmere 5.000 slike elbiler bare her i Norge.

Ioniq 5 ble lansert for drøyt ett år siden, og er sammen med Kia EV6 satt sammen på en ny plattform dedikert til elbilene.

Dette har selvsagt sine fordeler framfor å bruke en plattform som deles av andre biltyper, og resultatet er at Ioniq 5 har skuflet inn over 30 priser nærmest å rekordtid.

Ja, den ble til og med kåret til årets bil i Tyskland, hjemlandet til merker som Audi, BMW, Mercedes og Volkswagen ‒ alle med nye elbiler i porteføljen.

Og det gjelder som kjent å smi mens jernet er varmt.

I forrige måned kunne Hyundai melde at de har en ny versjon av elbilen klar, som blant annet byr på digitale kameraspeil innvendig og utvendig på utvalgte modeller, samt økt fjæringskomfort og forbedrede kjøreegenskaper via Smart Frequency Dampers.

Men det kanskje viktigste går på drivverket.

Hyundai introduserer nemlig både forvarming av batteriet og en helt ny og enda større batteripakke. Fram til nå har det vært mulig å velge Ioniq 5 med et batteri på 72,6 kWh, og denne har en rekkevidde på 481 kilometer for den med kun bakhjulsdrift og 460 kilometer for AWD-versjonen.

Men det er nå en ny langdistansedronning i familien.

2023-utgaven blir nemlig tilgjengelig med et batteri på 77,4 kWh, og det betyr enda mer rekkevidde.

Hvor mye vet ikke Hyundai ennå, for den nye utgaven er ikke typegodkjent. Men produsenten forventer at versjonen med bakhjulsdrift og 19-tommers felger passerer grensen på 500 kilometer, og at også de andre versjonene får seg et rekkevidde-løft.

‒ Med oppgraderingene på 2023-utgaven blir Ioniq 5 enda bedre. Lengre rekkevidde er alltid populært, og batteriforvarming er utstyr som er veldig etterspurt i det norske markedet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway, som har store forventinger til den nye utgaven.

‒ Ioniq 5 er allerede ekstremt populær, og er landets nest mest registrerte bil så langt i 2022. Med disse oppgraderingen er det grunn til å tro at bilen fortsetter det fantastiske momentet den har blant norske bilkjøpere, sier han.

Hyundai Norge har ikke tenkt å sløse bort tiden, så de åpner allerede nå for bestillinger av den nye Ioniq 5. Det betyr også at prisene er klare.

Og slik er disse:

  • Ioniq 5 Long Range RWD Premium – 479.000 kroner
  • Ioniq 5 Long Range AWD Premium – 509.000 kroner
  • 20-tommers lettmetallfelger – 5.000 kroner
  • Vision Pack (krever 20-tommers lettmetallfelger) – 15.000 kroner
  • Vision Pack Plus (krever Vision Pack) – 15.000 kroner

Grunnpriser eks. veiledende leveringstillegg på 10.900 kroner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter