Praktisk rekkevidde for Mazda MX-30

Mazda MX-30 har ikke den lengste oppgitte rekkevidden blant nye elbiler, men hvor langt ruller den egentlig?


Fra soloppgangens rike, Japan, kommer elbilen Mazda MX-30 fra Mazda som feiret 100 år i 2020.

-->
Med en WLTP-rekkevidde på 200 km på kombinert kjøring sommerstid, så er Mazda MX-30 noe vi definerer som en bybil eller som en bil nummer 2.

Vi fikk låne den i toppmodellen Cosmo, som koster 281.000 kroner + levering. Det gjør Mazda MX-30 til en rimelig elbil som har et utstyrsnivå og en interiørkvalitet man ikke helt forventer å finne i biler som koster godt under 300.000 kroner.

Det utvendige designet er også langt mer sofistikert enn man er vant til å finne i denne prisklassen.

Setene er lekre, har elektrisk justering og minnefunksjon. Rattet er meget deilig og har oppvarming på holde-delen av rattet.

Innlegg av kork som hinter til at Mazda konsernet startet med produksjon av kork for 100 år siden.

Gode og lekre skjermer, god head-up display, deilig lyd bra BOSE-anlegget.

Her er det design og materialkvalitet som man normalt sett ikke finner i biler som koster under 300.000 kroner.

Mazda MX-30 er en bil man stort sett lader hjemme, kjører til jobb, butikk og ulike aktiviteter og kanskje en langtur en eller to ganger i året ‒ tenker vi.

Men vår første tur var en langtur fra Østerås Bilsenter til Grimstad, og vi beregnet oss et par stopp for lading underveis.

Første stopp tok vi hos Ionity på Ringdalskogen, ikke fordi Mazda MX-30 lader så raskt, men fordi da kunne vi lage en ladekurve.

Her ladet vi fra 12 til 80 prosent på 37 minutter, og som du kan se er ladehastigheten ganske så stabil på 34 kW, og det er med andre ord ikke et poeng i å bruke ladere som leverer mer enn 50 kW til en Mazda MX-30.

Det ble en aldri så liten stopp på Circle K Bamble også, rett og slett fordi naturen kalte, og så var det kjekt å ha rikelig med strøm.

Ellers syntes vi nok at bilen klaget noe tidlig på at «det var lite strøm», allerede på 30 prosent igjen på batteriet.

Førersetet som er godt på korte turer var ikke like imponerende på langtur, på tross av gode innstillingsmuligheter.

Sitteputens lengde kan for eksempel ikke justeres. Det er jo ikke noe man merker i det daglige på småkjøring, men kan være greit å notere seg bak øret dersom man tenker at dette er en glimrende bil for lange turer. Her vil vi vel påstå at 34 kW ladehastighet og kort rekkevidde ødelegger mer for denne bilens langtursegenskaper.

På testbilen merket vi oss også at varmen økte og økte på turen til tross for at utetemperaturen ikke var så høy.

Normalt sett vil de fleste nesten bare lade denne bilen hjemme, den trenger ikke en lang natt på å fylles helt opp, og man kan kjøre noen dager før det er behov for å lade den igjen.

Dører som dette finner man også i BMW i3 og Mazda RX8, og dersom de barna som sitter bak, for ja, det passer best for barn eller korte voksne å sitte bak her, har fremovervendt barnesete eller ikke barnesete så passer denne dørløsningen helt ok. Men de som sitter foran må ta av selen for at de bak skal kunne slippe ut.

Bakovervendte barnestoler baki her kan bli noe kronglete med denne dørløsningen, fordi man må vri seg litt forbi en veggbit der andre biler har dør som åpnes, noe som gir mer tilgang til bakovervendte barnestoler.

Litt levende bilder og kommentarer i videoklippet over her. Der vi snakker litt om rekkevidde, hva vi liker og hva vi ikke liker så godt, og vi sammenligner litt med andre alternative elbiler.

Vi liker særdeles godt at man i instrumentene ser både antatt rekkevidde og hvor mange prosent det er igjen på batteriet.

Det er ryddig og pent, og en fin blanding av analog og digital informasjon.

Stort sett ser man det man trenger i bilens head-up display.

Kobler du til mobilen med USB-kabel får du Apple CarPlay, og kan nyte favorittmusikken fra Spotify i det deilige BOSE-anlegget.

Midtkonsollens utforming er stilig, med en skjerm til klimaanlegget, artig girspak til automatgiret, deilig joystick-hjul til å styre infotainmentskjermen med, og en volumvrider mest til passasjeren foran.

En 220V AC-plugg er ikke vanlig å finne, i tillegg til 2xUSB plugger.

Klimaskjermen er bare en litt avansert måte å få tilgang til bilens innstilinger for klimaanlegget, samt styre med setevarme og rattvarme og den slags.

Hurtigknapper på kantene til varme på frontrute og bakruta.

Selv om skjermen til infotainmenten ikke er diger er ryggekameraets bilde av god kvalitet. Fint med 360-visningen på høyre side.

Vi er litt usikre på om vi er veldig begeistret for at disse knappene befinner seg bak på førersetet og ikke bak på passasjersetet, men tanken er vel at føreren av bilen skal gi enklere tilgang til baksetet for de som skal sitte der.

I forhold til at dette skal være en bil nummer 2 er bagasjerommet helt greit i størrelse.

Baksetene er delt 60/40 uten noen form for skiluke.

Hengerfeste kan du ikke ha på en Mazda MX-30, men den er typegodkjent for inntil 75 kg taklast.

Vi opplevde klimaanlegget i Mazda MX-30 som veldig deilig, men vi skal ikke påstå at vi testet bilen i sprengkulde selv om noen vannpyter frøs til is.

At rekkevidden kan synke ned mot 130 km når det er veldig kaldt, eller når man kjører fort på motorvei er bare sånt man må ta med i beregningen om man vil ha en Mazda MX-30. Vi har siste generasjon av e-Golf på leasing, og opplevd rekkevidde på disse to bilene er ganske lik.

På returen la vi cruisekontrollen i fartsgrensen, og hadde 9 prosent igjen da vi kom fram til Ringdalskogen som er 150 km på motorvei unna Grimstad.

Dersom vi hadde holdt 100 km/t i 110 km/t-sonen ville vi lett kommet til ladestasjonene ved avkjøringen til Torp som er 160 km unna Grimstad.

Dersom noen klikker i vinkel fordi vi lader på Ionity igjen, så er den enkle forklaringen at de billige laderne var opptatt, og det koster under 200 kroner å «fylle tanken» hos Ionity på en Mazda MX-30, så da droppet vi å vente på de billige laderne på Ringdalskogen.

Neste ladestopp tok vi på Liertoppen kjøpesenter der BKK har noen hurtigladere, for Mazda Norge ville helst ha bilen tilbake med minimum 40 prosent igjen på batteriet. Vi hadde ellers kommet greit fram uten denne ladestoppen.

En rekkevidde på 155 km på motorvei når cruisekontrollen var i fartsgrensa er ikke så galt med tanke på at det var piggfrie vinterdekk på bilen, noe som gir noe mer rullemotstand enn sommerdekk gir. Vi har opplevd ganske mye større avvik på andre elbiler når de får vinterdekkene på.

Vi vet ikke om det var noe med testbilen eller om det gjelder generelt for Mazda MX-30 på langtur, men driftstemperaturen bare steg og steg på turen. Vi nevner det ettersom vi undret oss noe over dette, ettersom det ikke var spesielt varmt ute da vi kjørte tilbake til Østerås Bilsenter.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester