Porsches «personbil» med nye krefter

Panamera er Porsches drøm om en firedørs «personbil», og nå blir modellen litt nyere. Og det betyr flere krefter fordelt på en haug med versjoner.


Porsche har nesten like lenge som de har bygd sportsbiler, drømt om en modell som også vanlige familiefolk ville kjøpe. Og det er kanskje ikke så rart, for mannen bak merket het Ferdinand Porsche og sto bak folkebilen nummer en ‒ Volkswagen Boble.

Og ingen skal påstå at Porsche ikke prøvde.

-->
Allerede på 1950-tallet, kun år etter at forløperen til 911, Porsche 356, var lansert, kom de første forsøkene. Prototypene inkludert faktisk en firedørs-versjon av ikonet også, men de planene havnet raskt innerst i skuffen.

Det nærmeste Porsche kom drømmen var Type 989, en coupévariant med fire dører, fire seter og en diger V8 under panseret. Den var så lovende at elementer fra bilen senere fant veien til 993-generasjonen av 911, men 989 ble selv felt av nedgangstider.

Tyskerne trakk pluggen i 1992, og drømmen forsvant nok en gang ned i sluken.

Dette var i en tid da verden startet å oppdage en helt ny type biler som også kunne fungere i terrenget og hadde en høy sitteposisjon, nemlig SUV-modeller.

Og Porsche så raskt potensialet, og hoppet på trenden. Det medførte en helt ny modell kalt Cayenne, og denne viste med all tydelighet at også en Porsche med fire dører fungerte.

Så Porsche giret om, og tryllet fram tre konsepter rundt en firedørs personbil ‒ «Mirage», «Meteor» og «Phantom».

Elementer fra alle de tre fant til slutt veien inn i en ny modell som realiserte den 50 år gamle drømmen, hvor hovedelementene kom fra det mer muskulære konseptet til Mirage.

Ingen av de tre navnene overlevde, for Porsche hadde nemlig oppdaget det meksikanske langdistanseløpet Carrera Panamericana.

Dermed ble den nye modellen hetende Panamera.

Verdenspremieren var 19. april 2009, og G1 som den var kjent internt var full av teknologi og luksus og bød også på motorer fra 250 til 550 hestekrefter. Det var til og med mulig å få den som hybrid allerede den gang.

I 2013 ga de modellen en ansiktsløfting og kom på samme tid med en «direktørversjon» i hovedsak rettet mot det kinesiske markedet.

I 2016 kom 2. generasjonen kjent som G2, og da kom også en tredje versjon ‒ Sport Turismo.

Og nå har Porsche gitt Panamera en midtlivsoppdatering, og lansert en rekke oppgraderte modellversjoner.

Det er faktisk så mange forskjellige Panamera-versjoner å velge mellom at det blir totalt uoversiktlig om vi lister dem etter hverandre i en setning, så her har du den komplette listen med Panamera-versjoner:

  • Panamera
  • Panamera 4
  • Panamera 4 Executive
  • Panamera 4 Sport Turismo
  • Panamera GTS
  • Panamera GTS Sport Turismo
  • Panamera Turbo S
  • Panamera Turbo S Executive
  • Panamera Turbo S Sport Turismo
  • Panamera 4S E-Hybrid
  • Panamera 4S E-Hybrid Executive
  • Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo.

Ja, hjelp, et dusin med versjoner fordelt i fem hovedklasser og tre typer.

Porsche har altså fornyet modellen, og teppelagt utstillingslokalet slik at de fleste bør kunne finne en versjon som passer for dem.

Dette er kun en midtlivsoppdatering, så Porsche har ikke gått helt av skaftet når de har gått løs på modellen. Generelt har bilene fått et lite løft, og det er også satt inn litt ny teknologi som gjør at Panamera henger med utover 2020-tallet.

Det aller mest interessant er kanskje de nye Turbo S-modellene, som parkerer den tidligere Panamera Turbo så det holder.

Som vanlig er det den 4-liters V8-motoren som gjelder, men ingeniørene har bygd denne om slik at kreftene øker ganske brutalt.

Den nye Turbo S har 80 flere hk og 50 mer Nm enn forgjengeren, og totalt huser motoren 630 hk og et dreiemoment på 820 Nm ‒ i tillegg til at kjøreegenskapene er forbedret på nesten alle felt.

Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) og Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) har alle blitt forbedret, slik at det bør være mulig å kunne temme de ville hestene ganske greit.

Og det er bra, for det går voldsomt unna med en Porsche Panamera Turbo S. 0-100 km/t flyr av gårde på 3,1 sekunder, mens toppfarten er satt til 315 km/t.

Porsche har allerede vært og luftet utgaven på Nürburgrings Nordschleife, og det gikk så unna at den føk inn til klar ny rekord for «executive»-modeller.

Sjekk ut runden her:

De nye Panamera GTS er ingen sinke den heller. Her har Porsche gitt versjonen 20 flere hk, og totalt byr GTS-versjonen på 480 hk og 620 Nm. Som vanlig finner vi en V8 under panseret på denne modellversjonen.

Om Turbo S er toppen, er den rene Panamera med bakhjulsdrift den på andre enden. Innstegsmodellen har faktisk samme motoren som Panamera 4, en 2.9-liters V6 biturbo med 330 hk og 450 Nm ‒ akkurat det samme som de har hatt før.

For nordmenn er de ladbare hybridene ekstra spesielle, og Panamera 4S E-Hybrid er en imponerende utgave. Den kommer med et batteri på hele 17,9 kWh, opp 3,8 kWh, noe som åpner for en elektrisk rekkevidde på gavmilde 54 kilometer.

Men like viktig, Porsche har også koblet en 136 hk sterk elmotor til det hybride drivverket, så selv om også denne har 2.9-literen er den litt av en rakett.

Her er V6’eren tunet til 440 hk, og den totale effekten for Panamera 4S E-Hybrid lyder på formidable 560 hk og 750 Nm.

Hybriden gjør sprinten unna på raske 3,7 sekunder, mens toppfarten er på 298 km/t.

De nye Panamera-modellene kan altså også bestilles som Sport Turismo eller Executive for enda bedre plass, og er nå utstyrt med Sport Design-fronten som tidligere var ekstrautstyr.

Drømmen om en firedørs sedan har altså for lengst gått i oppfyllelse for Porsche, og de har tråkket skikkelig til med 12 forskjellige utgaver. Men utrolig nok savner vi en. Jepp, det er faktisk mulig.

Den tidligere sjefen i Panamera-familien var nemlig Panamera Turbo S E-Hybrid, en villstyring med 680 hk under panseret. Og den er garantert ikke utstøtt, så vi kan nok forvente oss en aldri så liten Panamera-nyhet til om ikke så veldig lenge.

Enn så lenge kan vi sjekke ut bildene av de nye Panamera-utgavene her:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter