Sjekk denne utgaven av Porsche 718-modellen. (Fotos: Porsche)

Porsche hyller Carrera Panamericana

To spesielle Porsche-utgaver hyller nå den 3.400 kilometer lange løpet gjennom Mexico.


Ok, vi starter uka med en quiz ‒ slik at du kan våkne skikkelig. Hvilken kjent bilmodell er døpt etter det berømte Panamericana-løpet som foregikk på første halvdel av 1950-tallet?

Løpet som gikk gjennom Mexico på de panamerikanske motorveiene sørget også for et legendarisk samarbeid mellom to kjente merker ‒ Porsche og TAG Heuer. I 1952 støttet klokkeprodusenten Porsche for første gang, og dette inspirerte Jack Heuer til å lage det første Carrera kronografarmbåndsuret lansert i 1963. Klokka het TAG Heuer Carrera Chronograph.

Dette var den første kronografen designet spesielt for profesjonelle racerførere og sportsbilelskere. Her var det robuste, vinklede knaster som skulle gi et uttrykk for dristighet, mens urskivene kom med skalaer for tachymeter, desimalminutter eller et pulsometer.

Porsche var også kjappe på avtrekkeren. Carrera er spansk for løp, og tyskere syntes dette klinget så bra at de brukte det på biler. Den første, en 356 A 1500 GS Carrera, ble vist i 1955. Navnet er i dag synonymt med 911-modellen, og den første slike som også fikk Carrera-navnet kom i 1972 ‒ en 911 Carrera RS 2.7.

Tyskerne glemmer selvsagt ikke løpet, og slår nå til med en skikkelig hyllest i forbindelse med Rennsport Reunion 7. Dette er et treff på den legendariske racerbanen Laguna Seca i California, og det timer også med at det 70 år siden to kundeteam deltok på Carrera Panamericana med Porsche 550 Coupé.

Og ja, selvsagt 60 år siden Jack Heuer kunne lansere sin Carrera-klokke.

De to nye bilene til Porsche, hvor den ene dukker opp på treffet, skal altså hylle to 550 Coupé som ble brukt under løpet i 1953, og er et prosjekt sammen med Porsche Latin America døpt «TAG Heuer x Porsche – Legends of Panamericana».

Vi får bare håpe at bilen ikke blir overskygget av en annen stjerne, for det dukker nemlig opp en slik også. Patrick Dempsey er kjent fra Hollywood og ikke minst TV-serien «Grey's Anatomy», men han er også en ihuga racing-entusiast.

Faktisk dukker han opp i en ny film som rett og slett heter «Ferrari», som tar for seg Enzo Ferraris kamp om å vinne det berømte Mille Miglia-løpet i 1957. Hovedrollen som Enzo spilles for øvrig av en annen stor stjerne med et ganske perfekt racingnavn, Adam Driver, og jaggu dukker ikke Penelope Cruz også opp som kona til Enzo.

Så ja, det er all grunn til å få med deg den filmen når den dukker opp til neste år, men den må for all del ikke forveksles med filmen «Ford v Ferrari» hvor Matt Damon og Christian Bale spiller hovedrollene. For ja, det er en helt annen, og denne kommer på kino allerede i november.

Dempsey er ambassadør for både TAG Heuer og Porsche Design, og skal kjøre de to første etappene av årets Carrera Panamericana.

Mer eksakt skal han kjøre en Porsche 718 Cayman GT4 RS som er lik designet den legendariske racerbilen. Denne har startnummer 154.

Den andre bilen er også en 718 Cayman GT4 RS, men har et litt annerledes design. Denne skal auksjoneres bort for en god sak i 2024.

Begge bilene er konstruerte i Stuttgart Sonderwunsch, og både Porsche Style og Porsche Exclusive Manufaktur har vært involvert i prosessen.

‒ Vi er glade for å kunne presentere en av våre to Sonderwunsch spesialbiler som et høydepunkt på årets Rennsport Reunion, sier Alexander Fabig, Vice President Individualization and Classic hos Porsche.

‒ Begge bilene har designkarakteristikker til den legendariske Porsche 550 Coupé. Samtidig demonstrerer prosjektet nok en gang hva Sonderwunsch-programmet til Porsche AG er i stand til.

Det er altså et skikkelig historisk sus over de nye bilene, som altså har to jubileer å feire.

‒ Med TAG Heuer og Porsche samlet Carrera Panamericana to merker som har så mye til felles: innovasjon, lidenskap for racing og å gjøre drømmer til virkelighet. Vi ønsker å feire vårt samarbeid med dette paret av engangsbiler. Det er også en gave til våre mange entusiastiske kunder i Latin-Amerika, sier Robert Ader, markedssjef i Porsche.

Porsche var på plass i Carrera Panamericana mellom 1952-1954, og i 1953 gikk de til topps.

‒ Vi er stolte av ikke bare å ha skapt en hyllest til startnummer 152 som vant i sin klasse på Carrera Panamericana i 1953, men også over å gjenskape startnummer 154. Til støtte for våre programmer for samfunnsansvar ‒ nummer 152 vil også bli auksjonert for edle formål i Mexico, sier Tobias Eninger, administrerende direktør i Porsche Latin America.

Og nei, vi kan selvsagt ikke navn-droppe en Hollywood-stjerne uten å la han komme til ordet.

‒ Carrera Panamericana har en helt spesiell status, da den lenge ble sett på som det tøffeste løpet i verden. Jeg er privilegert over å følge veien til Porsches tidlige motorsportsuksesser og TAG Heuers legendariske Carrera, og være på startstreken for det prestisjetunge løpet i år, sier Patrick Dempsey, som også har sitt eget racingteam.

Ok, da er det på tide å se på bildene ‒ for dette er virkelig noe spesielt. Men før det har vi selvsagt quizen. Du har muligens tenkt deg ferdig, og kanskje du heller ikke trengte mange sekunder på denne.

For ja, det er Porsche Panamera. Selvsagt er det dét.

Les også:

Les mer om:

Nyheter