Denne sportsbilen ble utrolig nok nummer to i Dakar-rallyet tilbake i 1986. Og rattet bak en ekte legende. (Fotos: Porsche)

Porsche har restaurert legendarisk bil

Bilen som den legendariske racerføreren Jacky Ickx kjørte inn til en 2. plass i Dakar-rallyet i 1986 har fått nytt liv.


I motorsporten er det normalt at racerførerne enten håndterer rally eller banekjøring, og det hører til sjeldenhetene at en fører gjør seg bemerket på begge arenaene.

Men det finnes unntak, og en av disse er utvilsomt belgiske Jacky Ickx. Han er intet mindre enn en ekte stjerne.

-->
Ickx som nå er 78 år startet med baneracing, og var ganske god ‒ for å si det forsiktig. Faktisk gjorde han det så bra at selveste Scuderia Ferrari banket på døra. Ja, F1-laget til den steilende hingsten.

Rattmagikeren vant flere F1-løp hos Ferrari, og totalt gikk han til topps i den ypperste motorsporten åtte ganger. Han ble riktignok aldri verdensmester, men to ganger ble han nummer to i mesterskapet.

Det var dog i Le Mans han virkelig skulle ble en stjerne, og belgieren vant dette som er regnet som et av de aller mest prestigetunge enkeltløpene hele seks ganger. Det er nest best i historien.

Men han kunne også håndtere grus og åpent terreng. I 1983 skrev han seg inn i Dakar-historien da han gikk helt til topps, og ble dermed den første føreren som vant Formel 1-løp, Le Mans og Dakar ‒ en ganske så unik trippel. Og fortsatt har ingen kopiert den bragden.

I 1983 kjørte han en Mercedes G-klasse, men da han stilte på startstreken tre år senere var det bak rattet på en Porsche 959. Den sportsbilen skulle altså håndtere 14.000 kilometer, mange av disse i et steintøft terreng.

For tilbake i 1986 het fortsatt rallyet Paris-Dakar, og starten gikk i den franske hovedstaden og ble avsluttet i Dakar. Det var altså vanvittige distanser førerne og kartleserne måtte tilbakelegge.

Porsche var på plass første gang i 1984, muligens «inspirert» av seieren til Ickx i en Mercedes året før, og sportsbilmerket allierte seg også med vinneren fra 1983 da det var klart for 1986-utgaven.

På startstreken det året sto det stort sett lastebiler og terrengbiler, så de tre Porsche 959-bilene skilte seg helt klart ut. Faktisk var den tredje av disse kun en servicebil, men den avsluttet likegodt på 6. plass. Slå den, dagens servicebiler!

De to andre? Vel, den ene med René Metge og Dominique Lemoin vant, mens Jacky Ickx med kartleser Claude Brasseur tok 2. plassen.

Den viktige trioen av biler er heldigvis bevart av Porsche-museet.

‒ Vinnerbilen forblir urørt, og vi holder den i en slags tidskapsel, så å si, med alle de fysiske sporene fra rallyet bevart så lenge som mulig, forklarer Kuno Werner, leder av museumsverkstedet.

Tilbake på 1980-tallet brukte Porsche to år på å gjøre en 959 om til en rallybil.

Ingeniørene forsterket fjæringen med doble støtdempere på forakselen og monterte på terrengdekk. Om underlaget ikke krevde firehjulsdrift, fordelte den elektrohydraulisk kontrollerte senterdiffen kraften variabelt mellom for- og bakakselen. Resultatet var en Porsche som kunne nå 210 km/t.

Racingdirektør Peter Falk husker de tre første rallyene. Det startet altså først i 1984 med Porsche 953. og de følgende to årene med 959 Paris-Dakar:

‒ Det var virkelig flott at vi fikk alle bilene over målstreken, og vant løpet på vårt første forsøk (i 1984). Så sa mr. Bott: «Vi må tilbake, én gang er ikke nok». Så, i 1985, falt alle tre bilene våre ut av løpet. Det var helt ødeleggende. Etter det var vi fast bestemt på å kjøre igjen. Selv om vi alle var litt lei av det hele etter å ha mistet alt. Så i 1986 gjorde vi det igjen. Alle tre bilene fullførte og vi vant 1-2.

Vinnerbilen fra 1986 forblir altså urørt, men den til Jacky Ickx har nå fått seg en overhaling ‒ dog på en autentisk måte.

‒ Vi ønsker å beholde den originale tilstanden og bare overhale bilen lett og samtidig eliminere eventuelle tekniske feil, sier Werner.

Bilen var faktisk i ganske god stand etter å ha tilbakelagt 14.000 kilometer, mange av disse i utilgivelig afrikansk terreng. Dermed var det mulig å beholde så mange originale deler som mulig.

På telleren til denne legendariske Dakar-bilen står det faktisk 18.000 kilometer, så bilen har virkelig fått kjørt seg også i tillegg til selve løpet.

I likhet med den vanlige gatebilen er også rallybilen drevet av en luft-/vannkjølt flat sekser med turbolading. På grunn av drivstoff av lav kvalitet ble ytelsen til den sekssylindrede motoren redusert til 294 kW (400 PS).

‒ 959 Paris-Dakar er en prototype, og det er en av grunnene til at restaureringen er en så følelsesladet affære, sier Uwe Makrutzki, leder for Porsche Classic fabrikkrestaurering.

‒ I 1986 sto bilen overfor en utfordring, og nå sto vi overfor en annen.

Teamene til Makrutzki og Werner jobbet sammen, og diskuterte alt i detalj. Porsche Classic demonterte, overhalt og satte sammen motor, girkasse og drivverk for prosjektet. Ingen av delene viste store eller skader i det hele tatt.

‒ Bilen var i veldig god stand, uten store defekter eller korrosjon. Som med enhver restaurering som har som oppdrag å bevare så mye substans som mulig, så teamet på hver del individuelt og utførte delvise reparasjoner der det var uunngåelig.

Resultatet er en splitter ny, dog ganske så gammel, legendarisk Porsche 959 Paris-Dakar, som skinner som den ekte stjernen den jo er.

Les også:

Les mer om:

Nyheter