Polestar viser luftig elbil-konsept

Inspirert av konseptbilen Precept skal den luftige sportsbilen vise retningen Polestar styrer mot. Og ja, den har en innebygd drone.


Polestar har vist fram O2. Ja, de har allerede en modell som heter Polestar 2, men dette er altså ikke tallet 02 ‒ men forkortelsen til oksygen. Altså O2.

Grunnen til dette smarte navnet er flere. Konseptet følger Polestars strategi rundt å bruke tall for modellene, det er en luftig kabriolet og ikke minst tar produksjonen og løsningene enda mer vare på luften.

-->
Og:

‒ Poletar O2 er ledestjernen for merkevaren vår, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

‒ Den åpner døren til vårt hemmelige skattekammer med framtidig potensiale. Dette er en smakebit på hva vi kan designe og utvikle med talentet og teknologien vi har internt. Den ser fantastisk ut, og at man kan felle ned taket for så cruise uten motorlyd åpner for en utrolig følelse.

Det er en masse kule løsninger rundt Polestar O2, men den kanskje aller kuleste er den medfølgende dronen. For ja, Polestar vil at føreren skal kunne ta både bilder og videoer av bilene, og det mens de kjører.

Så de har ryddet plass til en drone mellom baksetene, og ingeniørene har også tryllet fram en magisk bakvinge som hever seg og danner et rolig område med lavtrykk hvor dronen kan ta av fra mens man kjører.

Dronen kan automatisk følge bilen i hastigheter opp mot 90 km/t, noe som åpner for unike filmsnutter. Deretter er det mulig å redigere snutten via den 15-tommers store skjermen i bilen, og poste resultatet på sosiale medier.

Til glede både for føreren selv og selvsagt Polestar, som for lengst har sett viktigheten med eksponering på slike plattformer.

‒ Vi ønsker å forsterke opplevelsen du kan ha med en bil som Polestar O2 på nye og uvanlige måter, sier sjefdesigner Maximillian Missoni.

‒ Integreringen av en autonom cinematisk drone lot oss flytte innovasjonsgrensene fremover. Uten å måtte stoppe for å sette i gang dronen før filming, men heller kunne la den ta av mens man kjører er en sentral fordel ved dette innovative designet.

Så ja, ganske kult.

Men det viktigste er selvsagt hvordan bilen er og hvordan den kjører. For vi snakker om en elektrisk sportsbil.

‒ Polestar O2 er visjonen vår for en ny sportsbilæra, sier Missoni.

‒ Gleden ved å kjøre med taket nede, kombinert med stilheten som elektrisk mobilitet gir, åpner for en ny opplevelse. Og som med alle våre biler, er vi mer enn bare en sprinter på rettstrekken. Det er når man svinger på rattet av moroa virkelig starter.

Svenskene peker på flere ting som skal sørge for en morsom og god kjøreopplevelse. Presis chassiskontroll, høy vridningsstivhet og intuitive kjøreegenskaper er noen av fordelene som aluminiumplattformen til Polestar 5 åpner for, og denne er utviklet internt av Polestars forskning- og utviklingsavdeling i England.

Det betyr også at diverse aluminiumlegeringer brukes rundt om i karosseriet for å maksimere kjøreopplevelsen.

Videre forklarer de at kvaliteten og stivheten til den selvbærende plattformen av limt og varmeherdet aluminium er finjustert for høy respons.

Dette skal sammen med «førsteklasses stabilitet» som de sier gi presise kjøreegenskaper, og ifølge merket åpner dette for en direkte styrerespons som kjennes lineær og som har en styremotstand som endrer seg gradvis.

Selve designet er basert på den klassiske 2+2 coupé, og Polestar har fokusert på minimalt overheng og lang akselavstand og klassiske sportsbilproporsjoner.

‒ Denne bilen er møtepunktet mellom teknologi og kunst, mellom presisjon og skulptur, med en bestemt og selvsikker holdning, sier Missoni, som ja, er noe inhabil.

De har tatt flere grep rundt aerodynamikk, viktig for rekkevidden, og O2 har blant annet integrerte kanaler som forbedrer de laminere luftstrømmene over hjulene og langs sidene samt baklys som reduserer turbulens bak bilen.

Når det kommer til bærekraft og teknologi, har Polestar tatt i bruk et nytt såkalt monomateriale av termoplast, noe som sikter til bruk av et grunnmateriale i produksjonen av flere forskjellige komponenter.

Produsenten forklarer at de har brukt resirkulert polyester som hovedmateriale i de myke interiørkomponentene av skum, lim, 3D-vevde fibre og ikke-vevde laminater, og dette skal både forenkle resirkulasjon, vekt og generelt avfall.

Grunnen er at Polestar vil at materialene skal resirkuleres fullstendig, ikke kun gjenvinnes delvis.

Polestar O2 er altså en videreutvikling av Precept, en konseptbil som viser merkets visjon innen design, teknologi og bærekraft.

Det svenske merket planlegger å komme med en ny modell hvert år de tre neste årene, og alle disse skal videreføre noen av løsningene vi finner både i Precept og O2.

Her er flere bilder av det luftige konseptet.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter