Verdens største rekkeviddetest av nybiler har gjort unna årets vinterutgave, og Polestar 3 var et panser foran de andre. (Fotos: Polestar)

Polestar 3 slo Tesla Model 3 i stor rekkeviddetest

Årets vinterutgave av El Prix er gjennomført, og den beste av de 24 nye elbilene som var med ble Polestar 3 Performance.


NAF og bladet Motor gjennomfører hvert år to runder med El Prix, en på sommeren og en på vinteren, og målet er å teste alle nye elbilmodeller som har kommet siden den forrige testrunden.

På startstreken i årets vinterutgave sto 24 elbiler, og NAF blinket selv ut en ny potensiell rekkeviddekonge i Tesla Model 3. Ikke at det er noe rart, dette var bilen med den største oppgitte rekkevidden på hele 702 kilometer.

-->
Og i 2023 satte en Tesla Model S ny rekord for vinterutgaven av El Prix da den rullet 530 kilometer, så mye talte for at Model 3 skulle rulle lengst denne gang.

Andre interessante biler på startstreken kan vi nevne de mer spektakulære Mercedes Geländewage og Lotus Emeya, og elbiler som Ford Explorer, Peugeot E-5008, Hongqi EHS-7, BYD Sealion 7, Volkswagen ID.7 og BMW i5 Touring.

Den som på papiret skulle gi Model 3 mest kamp var Porsche Taycan med en oppgitt rekkevidde på 679 kilometer, mens Audi Q6 -tron (616 km) og Kia EV3 (605 km) var de andre bilene som hadde mer enn 600 kilometer oppgitt WLTP-rekkevidde.

Men det ble en annen 3’er som stjal seieren, for på plass var det også en Polestar 3 Performance rattet av Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

‒ Polestar 3 er en skikkelig fin bil å tilbringe en lang arbeidsdag i! Den har høy komfort, lavt støynivå og gode kjøreegenskaper, var veldig trygg på de glatte partiene. Og den ruller veldig lett! Jeg merket at jeg ofte måtte bremse i nedoverbakkene ‒ mens bilene foran ikke gjorde det. Her er det tydelig at noen har gjort en god jobb, sier Møller Johnsen.

Det sto dermed ikke på føreren da Polestar 3 tok fatt på ferden fra Oslo til Dombås, og med en WLTP-rekkevidden på 586 kilometer var den i beste fall en utfordrer. 

En utfordring er også kulden og vinterlige forhold, og svenske Polestar 3 håndterte disse aller best målt opp mot egen WLTP. 

For sammen med Model 3 stoppet Polestar 3 på 531 kilometer, og var dermed kun 5 prosent unna sin oppgitte rekkevidde. Det er imponerende og best av samtlige biler på startstreken. 

Tesla Model 3 skuffet på sin side litt og var hele 171 kilometer unna den oppgitte rekkevidden. 

‒ Med et svært effektivt drivverk, optimalisert aerodynamikk og stor batterikapasitet, har vi lenge visst at Polestar 3 er en suveren bil for både lange og korte turer under norske forhold, sier Marius Hayler, daglig leder i Polestar Norge.

‒ Men det er klart det er veldig gøy å få dette bevist i El Prix, en rekkeviddetest som mange ser til. Det var krevende forhold underveis og vi er veldig fornøyde med et WLTP-avvik på så lite som 5 prosent.

De to 3’erne var de eneste som passerte 500 kilometer, men en annen treer var veldig nær. For både Kia EV3 og Porsche Taycan stoppet da de var på 499 kilometer, mens BYD Tang og Audi Q6 e-tron gikk tom for strøm etter henholdsvis 482 og 481 kilometer. 

Les også:

Hva tenker du