Polestar holder fortsatt et høyt tempo rundt oppdateringene av Polestar 2, og byr nå på en ganske stor en for grunnmodellen av elbilen ‒ utgaven kalt Standard range Single motor. Her gjemmer det seg nemlig tre viktige forbedringer.
For det første får nå batteriet en forbedret cellekjemi som gir en høyere kapasitet, mer eksakt på 69 kWh ‒ opp fra 64 kWh. Og som vi vet betyr større batteri lengre rekkevidde, og denne lyder nå på 474 kilometer.
-->
I tillegg øker de ladehastigheten til 130 kW, mens motoreffekten øker til 170 kW. Det betyr 228 hestekrefter, noe som riktignok kun er en økning på knappe 10 hk. Men som kjent teller alle hestene.
I et ledd mot å bli enda mer bærekraftig kommer også Polestar med nye felger og nye materialer innvendig, og blant annet byr svenskene nå på et nappaskinn med mindre klimaavtrykk.
Andre klimavennlige grep er aluminiumbunnplaten som bærer batterihuset, og her har Polestar bestemt at disse skal lages av aluminium kjøpt fra smelteverk som bruker fornybar energi. Bare det gir en reduksjon i karbonavtrykk på 750 kilo per bil.
Dette grepet gjelder også nye felger de utvikler, og totalt skal de to tingene spare 1.350 kilo per bil.
‒ Vi har revidert materialer og prosesser som inngår i produksjonen av Polestar 2, og introduserer oppdateringer som reduserer klimaavtrykket og forbedrer materialsporbarheten til denne prisvinnende bilen, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.
‒ Dette er viktige tillegg til hvordan vi kan forbedre biler gjennom levetiden deres – ikke bare med funksjonalitet- og designoppdateringer, men også ved å fokusere på bærekraft og karbonavtrykk.
Polestar byr også på en langdistanseversjon med én motor, og denne har en uendret WLTP-rekkevidde på 542 kilometer.
Toppmodellen til Polestar 2 er Long range Dual Motor, som har en oppgitt rekkevidde på 482 kilometer. Denne kan by på to motorer med en total systemeffekt på hele 469 hk og et dreiemoment på 680 Nm, og 0-100 km/t går unna på 4,4 sekunder med denne versjonen.
Polestar har satt seg som mål å lansere en ny modell i året, og den neste som kommer er en SUV som naturlig nok er kalt Polestar 3, før en litt mindre SUV-coupé kalt Polestar 4 er planlagt til neste år.
Til slutt skal de komme med produksjonsversjonen av konseptet Precept, og Polestar 5 som skal komme i 2024 er en sportslig 4-dørs GT.
Når det gjelder bærekraft, er målet til Polestar å senke karbonavtrykket for hver ny modell de introduserer. Dette skal kulminere med en fullstendig klimanøytral bil i 2030.
Slik ser den første nye modellen i køen ut, Polestar 3: