Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien.


Peugeot selv kaller den nye 408 for en fastback, et gammelt uttrykk klistret på biler som har en stor sammenhengende linje fra taket og ned til baklyktene. I dag vil mange kalle slike biler for 4-dørs coupé.

Uansett merkelapp man velger å sette på Peugeot 408, baner den vei for en ny type biler hos det franske merket. Og for å forvirre litt ekstra er faktisk 408 lengre enn 5008, en SUV på 4,64 meter.

408 strekker seg nemlig 4,69 meter fra fanger til fanger, og byr ifølge Peugeot selv på «en glimrende kombinasjon av tiltrekkende former og praktiske løsninger». Og ja, den kommer også i elektrifiserte varianter – plug-in hybrid og etter hvert også en helelektrisk versjon.

‒ 408 kommer først som plug-in hybrid, men er i høyeste grad viktig fra dag én da den vil være med på å bane vei for den helelektriske utgaven som kommer senere, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Ladehybriden byr på to forskjellige drivverk, et med totalt 180 hestekrefter (180 e-EAT8) og storesøster med totalt 225 hk (225 e-EAT8). Disse er utstyrt med et batteri på 12,4 kWh, og har en opplyst elektrisk rekkevidde på 55 kilometer.

Den innvendige plassen blir ivaretatt av en akselavstand på 2,79 meter, og bakerst er det et bagasjerom på 440 liter.

Peugeot har åpenbart også tatt konsekvensen av at mange etterspør de mer høyreiste SUV-modellene, og har gitt den en bakkeklaring på 18,9 centimeter. Men den totale høyden på bilen er kun på 1,48 meter, for eksempel bare 4 små centimeter høyere enn 308 SW.

Peugeot forklarer videre at 408 kommer med et par ting vinterkalde nordmenn bør sette pris på, nemlig oppvarmet ratt og oppvarmet frontrute. Den kommer også med proximity-nøkkel og elektrisk bakluke, og 225 e-EAT8-versjonen har 1.400 kilo hengervekt.

For et enda mer sportslig uttrykk kan også franskmennene by på 20-tommers felger for toppmodellen med et geometrisk design, noe som skal gi spesielle effekter både når bilen står i ro og kjører.

På innsiden er den selvsagt utstyrt med den seneste generasjon av i-Cockpit som kjennetegnes av et lite ratt og instrumentskjerm plassert i synsfeltet over rattet. Det er også mulig å bestille bilen med et kraftig stereoanlegg fra Focal.

Nyheter for i-Cockpit:

  • Rattet er oppvarmet.
  • Ny 10-tommers skjerm.
  • Masterknappene er nå programmerbare.
  • Trådløs Car Play og Android Auto med mulighet for trådløs tilkobling av to telefoner.
  • Tilkoblet navigasjon med OTA oppdatering, 4G.

Peugeot har selvsagt ikke glemt førerassistentene, og 408 er utstyrt med 6 kameraer og 9 radarer som bør gjøre kjøreturen både enklere og sikrere. Dette trekker de selv fram:

  • Adaptiv cruise control med stopp og start, samt en ny forbikjøringsfunksjon og anbefalt fart i henhold til skilting.
  • Automatisk nødbrems og varsling i hastigheter fra 7 til 140 km/t.
  • Utvidet skiltgjenkjenning som inkluderer stoppskilt, enveiskjøring, forbikjøring forbudt, samt fartsgrenser som også eksisterer i dag.
  • Nattkamera som «ser» både dyr og mennesker. Strekker seg lengre enn fjernlys.
  • Blindsonevarsling 75 meter bakover.
  • Varsling av hindringer ved rygging langt utover parkeringssensorer.
  • HD ryggekamera med vaskefunksjon.
  • 360-graders parkeringsassistanse med kameraer både foran, bak og på siden.
  • Matrix-lys som benytter fjernlys uten å blende møtende trafikk, og som sørger for overlegen oversikt over mørke høstveier.

Peugeot 408 kommer også som en ren bensinbil, men det er den ladbare hybriden som det vil handle om her hjemme før elbil-versjonen er på plass. Og ladehybriden skal etter planen være på plass i april til neste år.

‒ 408 er enda en Peugeot som byr på massevis av kjøreglede. Særlig i-Cockpit, som Peugeot er alene om, bidrar til den inspirerende kjøreopplevelsen, slår Rune Hensel fast.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter