Annonse
Hjem Elbiler Øker rekkevidden til Hyundai Kona

Øker rekkevidden til Hyundai Kona

Elbil-konkurransen vil tilspisse seg ytterligere i 2020, og Hyundai svarer med å øke rekkevidden for Kona electric.

En større kamp om elbilkundene kommer selvsagt forbrukerne til gode, og en av de viktigste tingene framover blir rekkevidde.

Hyundai Kona electric er allerede blant de bedre på akkurat det feltet, og har i dag en oppgitt på 449 kilometer.

Det er litt bak Long Range-modellene til Tesla, men fullt på høyde med hva resten av produsentene kan tilby i dag.

Men utviklingen går selvsagt den rette veien, og blant annet har Volkswagen annonsert at folke-modellen ID. 3 skal komme i en versjon som kan rulle 550 kilometer på en lading.

Saken fortsetter under Annonsen

Denne er dog et stykke unna, for den første ID. 3-versjonen som kommer på markedet i sommer har et batteri som tar den 420 kilometer.

Før den tid oppgraderer Hyundai Kona electric.

Hyundai sier at alle bilene som blir produsert fra mars av blir oppgraderte versjoner, noe som også inkluderer bedre rekkevidde om disse leveres med Michelin Primacy 4-dekk.

Da går rekkevidden fra dagens 449 kilometer opp til 484 kilometer, en forbedring på 7,8 prosent.

‒ Kona electric har truffet det norske markedet svært godt, noe salgstallene bekrefter. At den nå får enda bedre rekkevidde gjør den til et opplagt valg for enda flere kunder, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Kona er en av elbil-modellene som har hatt store ventelister, og da salget åpnet tilbake i 2018 ble det rapportert om en ventetid opp mot to år.

Også nå er det ventetid, men heldigvis ikke på langt nær det samme som tidligere.

‒ Tilgangen på bil er meget god inn i 2020, og vi opererer nå med en leveringstid på under seks måneder for nye ordre. Med andre ord vil kunder som bestiller nå ha den nye elbilen sin til sommeren.

‒ Produksjonskapasiteten vil dessuten øke videre, så leveringstiden vil bli helt normalisert etter sommeren. Sammen med enda lengre rekkevidde er det skikkelig godt nytt for kundene, sier Knudsen.

Hyundai tar også andre grep rundt Kona electric, og gir den enda bedre kjøreegenskaper ved å endre fjæringsoppsettet.

Nye europeiske regler gjør også at Hyundai fjerner knappen for å slå av VESS (Virtual Engine Sound System), et lydsystem som stimulerer en lav summende motorlyd i lave hastigheter.

Dette har vært mulig å deaktivere, men nye regler for fotgjengersikkerhet gjør at dette systemet i framtiden alltid vil være påslått når man kjører i hastighet opp til 30 km/t.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,614FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker