Øker rekkevidden til Hyundai Kona

Elbil-konkurransen vil tilspisse seg ytterligere i 2020, og Hyundai svarer med å øke rekkevidden for Kona electric.


En større kamp om elbilkundene kommer selvsagt forbrukerne
til gode, og en av de viktigste tingene framover blir rekkevidde.

Hyundai Kona electric er allerede blant de bedre på akkurat
det feltet, og har i dag en oppgitt på 449 kilometer.

-->
Det er litt bak Long Range-modellene til Tesla, men fullt på
høyde med hva resten av produsentene kan tilby i dag.

Men utviklingen går selvsagt den rette veien, og blant annet
har Volkswagen annonsert at folke-modellen ID. 3 skal komme i en versjon som
kan rulle 550 kilometer på en lading.

Denne er dog et stykke unna, for den første ID. 3-versjonen
som kommer på markedet i sommer har et batteri som tar den 420 kilometer.

Før den tid oppgraderer Hyundai Kona electric.

Hyundai sier at alle bilene som blir produsert fra mars av blir
oppgraderte versjoner, noe som også inkluderer bedre rekkevidde om disse leveres
med Michelin Primacy 4-dekk.

Da går rekkevidden fra dagens 449 kilometer opp til 484
kilometer, en forbedring på 7,8 prosent.

‒ Kona electric har truffet det norske markedet svært godt,
noe salgstallene bekrefter. At den nå får enda bedre rekkevidde gjør den til et
opplagt valg for enda flere kunder, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm
Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Kona er en av elbil-modellene som har hatt store ventelister, og da salget åpnet tilbake i 2018 ble det rapportert om en ventetid opp mot to år.

Også nå er det ventetid, men heldigvis ikke på langt nær det
samme som tidligere.

‒ Tilgangen på bil er meget god inn i 2020, og vi opererer
nå med en leveringstid på under seks måneder for nye ordre. Med andre ord vil
kunder som bestiller nå ha den nye elbilen sin til sommeren.

‒ Produksjonskapasiteten vil dessuten øke videre, så
leveringstiden vil bli helt normalisert etter sommeren. Sammen med enda lengre
rekkevidde er det skikkelig godt nytt for kundene, sier Knudsen.

Hyundai tar også andre grep rundt Kona electric, og gir den
enda bedre kjøreegenskaper ved å endre fjæringsoppsettet.

Nye europeiske regler gjør også at Hyundai fjerner knappen for
å slå av VESS (Virtual Engine Sound System), et lydsystem som stimulerer en lav
summende motorlyd i lave hastigheter.

Dette har vært mulig å deaktivere, men nye regler for fotgjengersikkerhet
gjør at dette systemet i framtiden alltid vil være påslått når man kjører i
hastighet opp til 30 km/t.

Les også: