Aehra nøyer seg ikke bare med å kalle seg et premiummerke. Nei, disse er ultra-premium, og den helelektriske SUV-modellen kommer selvsagt fra motemekka Milano.
Det står iallfall ikke på selvtilliten når det nye italienske merket Aehra viser fram sin første bil, smart nok en helelektrisk SUV. Det skal også komme en sedan, men den skal de først vises fram i februar.
Dette sier nemlig sjefdesigner Filippo Perini:
-->
‒ Med Aehra SUV har vi unngått de konservative begrensningene som alle elbiler til dags dato har måtte ta høyde for når det kommer til design. I stedet har vi en svært modig tilnærming.
Og ja, den godeste Perini har flere store ord på lager:
‒ Hos Aehra driver den modige tilnærmingen ikke kun utformingen av bilene, men alle aspekter, inkludert ingeniørkunst, utformingen av interiøret, de toppmoderne bærekraftige materialene vi bruker og hvordan vi redefinerer hele kundereisen.
Aehra er altså nok en nykommer, og slike bruker som kjent ofte store ord. Vi vet rett og slett ingenting om dette selskapet, foruten at videoen og bildene som du skal få se her faktisk viser at de har laget seg en SUV.
Ok, vi vet også at de viste fram bilen i Milano, og litt rundt hva dette er for noe. Men ikke forvent noe om batteri eller rekkevidde, for det vet vi ikke.
Aehra, som ja, også skriver navnet sitt spesielt, er svært opptatt av noe som er kalt CFD. Dette står for Computational Fluid Dynamics. På norsk heter dette numerisk fluiddynamikk, og tar i bruk matematikk for å måle strømningene.
Altså kan bilindustrien bruke CFD til å måle luftstrømmen, og dermed lage en bil som nærmest er aerodynamisk perfekt. Iallfall matematisk perfekt, og luftmotstand er som kjent viktig når det kommer til elbiler og rekkevidde.
Ved bruk av denne teknikken sier Aehra at de kan designe SUV-modellen kanskje til og med enda mer nøyaktig enn ved bruk av vindtunneler, og at Perini og hans team «har generert en banebrytende flytende kropp, som genererer eksepsjonell aerodynamisk effektivitet». Ja, det i klammene er ordrett fra Aehra selv.
Videre har de ved «kirurgisk presisjon» satt sammen fronten og baken, noe som ifølge dem skal sette optimale standarder for aerodynamisk luftmotstandsreduksjon, kjøling og batteritermisk styring.
‒ Med SUV-en har vi skapt en bil som går langt utover de konvensjonelle standardene som er satt av bilindustrien for en SUV, og setter nye standarder for stil og komfort, sier Perini.
‒ Vi har brukt en monobody-konstruksjon, som, selv om den har blitt brukt mye i Italia tidligere, nå normalt kun er forbeholdt superbiler. Vi har tatt en like radikal tilnærming til aerodynamikk, som spiller en sentral rolle i SUV-ens design, kjøreegenskaper og effektivitet.
Man kan selvsagt bli skeptisk når Aehra smører såpass mye på, men faktum er at elbilen ser ganske så bra ut. Sjekk selv, og legg spesielt merke til hvordan vinduene er formet:
Noe vi vi om spesifikasjonene. Bilen er rundt 5,1 meter lang, 2 meter bred og 1,64 meter høy. Den har mellom 550 og 600 kW med krefter, noe som betyr en plass opp mot 800 hk. Toppfarten er hele 265 km/t, og så er det noe vi ikke skjønner ‒ som kan være et hint om rekkevidde.
Det er noe Aehra kaller Autonomia på italiensk, som på norsk betyr Autonomi. Der er tallet 800 kilometer oppgitt. Og det høres jo litt sært ut å melde at bilen kan kjøre autonomt i 800 kilometer, så hva dette er får vi bare vente og se.
Og ja, de nevner også 23-tommers felger foran og 24-tommere bak, og dekk med dimensjonen 285/35. Dørene er også ganske spesielle, faktisk alle fire. Det kommer bilde av disse lengre ned.
De hinter også om prisen. Men med en masse utvikling og ikke minst produksjon som først skal starte om tre år, er disse mildt sagt veiledende. Uansett, de sier mellom 160.000 og 180.000 dollar, og gang dette med 10 så får du sånn cirka norsk pris.
At bilen ser lovende ut kan vi også se ut av videoen vi har fått tilgang på.
Sjefen sjøl har også noen go’ord på lur:
‒ Aehra SUV representerer en radikal kombinasjon av banebrytende bærekraftige materialer, ultraavansert elbil-teknologi, smarte produksjonsteknologier, et rent italiensk design, og selvfølgelig et banebrytende øyeblikk i selskapets historie, sier Hazim Nada, Aehras grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Suveren komfortabel, vakkert balansert og grasiøs, innleder SUV-en en ny æra av elbilstil og raffinement, og betyr den neste vellykkede milepælen på Aehras strategiske reise mot en utrulling av begge våre sofistikerte biler til globale markeder i 2025.
Så ja, der har du det. Bilene, altså en SUV og en sedan, skal være på plass i 2025.
Neste ut er altså sedanversjonen, og så får vi se om vi får vite noe mer konkret når den vises i februar.
Fram til da kan vi sjekke ut noen bilder av den linjelekre elbilen:
Les også: