For å ta det åpenbare med en gang. Ja, det er på vei en helt ny utgave av populære Volkswagen ID.3, og den banebrytende modellen går dermed inn i 2. generasjon.
Dette var altså elbilen som brøytet vei for en helt ny helelektrisk satsing fra Volkswagen, og var på plass på norske veier litt ut i 2020. Siden har ID.4, ID.5, ID. Buzz og ID. Buzz Cargo fulgt i hjulsporene, og tyskerne har også meldt inn ID.2 og ID.7 som vil komme etter hvert.
-->
Men det betyr ikke at Volkswagen lar ID.3 seile sin egen sjø, og nå er 2. generasjon «klar til å erobre Norge», som Volkswagen Norge selv sier.
Og de har all grunn til å ha forventninger til den oppgraderte modellen, for det ruller allerede over 14.000 ID.3 rundt med norske skilt ‒ og er dermed en av de aller mest populære nybilene i Norge de siste årene.
‒ ID.3 har vært en storselger i Norge helt siden lansering. Vi har all grunn til å tro at den nye generasjonen ID.3 kommer til å treffe markedet vårt godt, og bidra til å konvertere enda flere norske bileiere til elbilister, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil i Harald A. Møller.
Og legger til:
‒ ID.3 er en topp moderne elbil med lang rekkevidde ‒ til konkurransedyktig pris.
En ny generasjon betyr store oppdateringer, og Volkswagen har blant annet gitt ID.3 et mer sportslig design som kommer spesielt til syne foran. Der er det nemlig en ny støtfanger med luftinntak på ytterkantene, og disse er ikke bare til pynt. Det nye luftinntaket reduserer nemlig luftmotstanden, noe som igjen bidrar til økt rekkevidde.
Kjennere ser også at svarte forhøyningen på panseret er fjernet, og sammen med innfelte deler på sidene av panserets øverste del skal dette gi inntrykk av en visuell forlengelse av bilen, ifølge Volkswagen.
Også bakpartiet er oppdatert, noe man enkelt kan se ved at baklysene strekker seg innover mot Volkswagen-logoen ‒ grep de allerede har tatt med ID.4- og ID.5-modellene.
En ny generasjon betyr også ny teknologi, og selv om dette er den foreløpige lillesøsteren i ID-familien er den selvsagt utstyrt med Volkswagens intelligente førerassistent- og sikkerhetssystemer som gjøre kjøreturen enklere og sikrere.
På innsiden av nye ID.3 er det nå en 12-tommers infotainment-skjerm som standard, og tyskerne har også hevet kvaliteten og blant annet kledd nedre del av dashbordet i mykere materiale. Sammen med mykere og mer tidsriktige materialer på innsiden av dørene skal dette gi et økt kvalitetsinntrykk, melder de.
Bilen er også preppet for framtidig «Functions on demand»-tjenester ‒ abonnementstjenester hvor bileierne kan kjøpe ekstra funksjoner for en kortere eller lengre periode.
Til slutt opplyser Volkswagen om at nye ID.3 blir tilgjengelig i sju farger, hvor Dark Olivine Green muligens er den mest eksklusive og har fargenyanser som endrer etter lyset.
Men det aller viktigste er selvsagt pris og rekkevidde ‒ de to viktigste tingene når folk skal kjøpe seg en ny elbil.
Og i 2023 har tallet 500 plutselig blitt en av de viktigste faktorene på begge disse feltene, og her gjelder det både å komme seg under og over denne.
Når det gjelder pris har regjeringen kommet med en ny moms på elbiler som koster over 500.000 kroner, noe som betyr at alle elbilene som koster mindre enn dette fortsatt er momsfrie.
Over på rekkevidden har nå 500 kilometer blitt en slags ny standard for elbilene, så her gjelder det helst å komme seg over denne når WLTP-rekkevidden settes.
Nye Volkswagen ID.3 innfri på begge feltene ‒ dog kun den ene utgaven.
For Volkswagen tilbyr to utgaver av elbilen, og det er rundt 60.000 kroner og 130 kilometer rekkevidde i forskjell mellom dem.
Volkswagen ID.3 Pro får en startpris på 394.900 kroner inkludert frakt og levering i Oslo, og en WLTP-rekkevidde på blandet kjøring på 425 kilometer.
Volkswagen ID.3 Pro S får en startpris på 454.700 kroner inkludert frakt og levering i Oslo, og en WLTP-rekkevidde på blandet kjøring på 555 kilometer.
Det er allerede åpnet for bestillinger av den nye ID.3, og det er nå også åpnet for å skreddersy sin egen bil når man bestiller bilen.
Volkswagen Norge lover flere nye biler i hjulsporene på ID.3.
‒ Innen få år skal ID.-familien telle 10 modeller, mot dagens seks, sier Meiner.
‒ Allerede om få måneder åpner vi salget av ID.7 som blir en stor elektrisk familiebil på størrelse med Passat. Om to år introduserer vi ID.2 som blir en romslig som en Golf innvendig med utvendige mål sammenliknbare med Polo. I tillegg har Volkswagen varslet at det deretter kommer en ny kompakt elektrisk SUV.
Her er den eldste ID-bilen og på samme tid den aller nyeste, nemlig 2. generasjon Volkswagen ID.3.
Les også: