Ok, la oss ta den dårlige nyheten med en gang. Mercedes Norge gjør som mange andre norske importører, og vrir inntaket av nye biler over til de helelektriske modellene.
Mer konkret betyr dette at de mer kompakte A- og B-klasse, GLA, GLB og CLA og de større C- og E-klasse forsvinner fra utvalget, noe som jo er litt synd. Spesielt ettersom det er en helt ny E-klasse på vei.
-->
Nå trenger ikke norske Mercedes-kunder å falle ned i en umiddelbar depresjon, for det er allerede sju elbilmodeller på plass her ‒ inkludert en EQE ‒ den helelektriske søsteren til E-klasse. Og ja, til sommeren kommer også EQE SUV, så nordmenn bør være godt dekt når det kommer til bokstaven E.
Men den nye rene E-klasse, som også kommer som ladehybrid, blir de altså snytt for.
Den nye utgaven er 4,95 meter lang, 1,88 meter bred og 1,47 meter høy, og har fått utvidet akselavstanden med 22 mm til 2,96 meter. Det betyr mer innvendig plass. Og ja, bakerst er det plass til 540 liter.
Modellen, en lillesøster til selveste S-klasse, har vært produsert siden 1953, men som en ren E-klasse introdusert i 1993. Den går nå inn i 6. generasjon, og byr selvsagt på det meste av det beste som tyskerne kan tilby.
Det er lett å se at denne er helt ny, for Mercedes har gitt den en ny front med en sort panellignende overflate som forbinder radiatorgrillen med frontlyktene. Ja, helt klart inspirert av de elektriske EQ-utgavene, og et opplyst radiatorgitter er også mulig å få.
E-klasse tråkker også for alvor inn i den digitale alderen med en ny elektronisk arkitektur, som selvsagt kan by på den enorme MBUX Superscreen-skjermen foran.
I 2023 er den fysiske nøkkelen såååå 2022, og Mercedes E-klasse åpner for den digitale nøkkelen både for iPhone og Apple Watch. Og dette er smarte greier.
Eieren kan nemlig tildele forskjellige rettigheter, som å kun gi tilgang til bilen eller også åpne for å kjøre den, og den digitale bilnøkkelen kan deles av opptil 16 personer.
Som vi vet er Mercedes over snittet opptatt av både lys og lyd, og i nye E-klasse kombinerer de like godt de to tingene. Her er det et lysbånd som heter Active Ambient Lighting som står bak magien, og med denne lydvisualiseringen kan de på innsiden også «se» musikken og lyden av filmer eller apper. For eksempel kan raske sekvenser av beats forårsake raske lysendringer, mens flytende rytmer kan skape mykt sammenslående lysstemninger, forklarer Mercedes.
En ting som Mercedes muligens ikke er så opptatt av, men noe veldig mange uansett er, er selfies. Så de har like godt puttet inn et selfiekamera, i tillegg til underholdning som videoappen TikTok og det populære spillet Angry Birds. Og ja, samarbeidsappen Webex og kontorappen Zoom er også på plass.
Videre kan nye E-klasse lokke med kunstig intelligens (AI) slik at bilen lærer hvilke komfortsystemer passasjerer bruker gjentatte ganger, det er på plass et anti-bilsyke-program og S-klasse-ting som Energizing Comfort og Energizing Coach ‒ ja, til og med lufteventiler som stiller seg automatisk.
Nevnte vi at det er en teknologi som gjør at skjermen til forsetepassasjeren blir blokkert for innsyn for sjåføren? Jepp, dette skal beskytte mot den skumle distraksjonen som forårsaker mange bilulykker.
Nå kan selvsagt en 2024-utgave av E-klasse også kjøre litt av seg selv.
Bilen som også har bakakselstyring kommer med en rekke førerassistenter og noe som er kalt for Attention Assist, og sammen med et kamera kan systemet se om føreren begynner å bli trøtt eller ukonsentrert.
I framtiden kan den også parkere helt av seg selv, altså parkering på nivå 4 på den selvkjørende skalaen. Det betyr at du kan gå ut av bilen, og den kjører selv ned i parkeringshuset. Og ja, kommer opp igjen når du skal dra av gårde igjen.
Intelligent Parking Pilot er allerede klar, så når de forskjellige landene åpner for Automated Valet Parking (AVP) kan altså en E-klasse gjøre dette.
Halvparten av de seks utgavene som lanseres nå er hybrider med 4. generasjon hybridsystem, og her er det elektriske rekkevidder helt opp mot 100 kilometer.
Topputgaven heter Mercedes-Benz E 400 e 4Matic, og byr på 380 hestekrefter og et dreiemoment på 650 Nm. Det gjør den 2.860 kilo tunge bilen i stand til å klare 0-100 km/t på 5,3 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.
Mercedes sier at de åpner for europeisk salg i sommer, og under kan du sjekke hva kundene kan glede seg til.
For her er bildene av den nye Mercedes E-klasse, og dette er rett og slette klasse!
Les også: