Nye Transporter blir en liten teknologibombe

Volkswagen oppgraderer Transporter, og viser nå fram versjonen som har fått navnet 6.1.


De som lager dataprogrammer oppdaterer ofte disse, og mellom
hver store oppdatering kommer det mange små. Programversjon 1.0 blir dermed
1.1, 1.2, 1.3 etc. helt til den neste store oppdateringen kommer, og da hopper
versjonen over til 2.0 og følger deretter den samme malen.

Nå er riktig nok moderne biler litt av noen teknologibomber, men slike benevnelser som brukes i dataverden er vi ikke vant til å se for oppgraderte bilmodeller. Den nye og oppgraderte Corolla heter fortsett kun Corolla, selv om det er en ny bil.

Men ingen regel uten unntak, så når Volkswagen Nyttekjøretøy
nå oppgraderer Transporter bruker de en slik navnemal.

Transporter 6 blir dermed til Transporter 6.1.

Dette er altså ikke en ny generasjon Transporter, men VW
føler på samme tid at bilen er såpass ny at den fortjener et nytt navn også.

Dermed har de gått for dataløsningen med 6.1, og slik ser den nye versjonen ut:

Produsenten peker blant annet på overgangen fra hydraulisk
til elektromekanisk styreservo, ifølge dem en systemendring så kompleks at den
vanligvis bare gjøres når en helt ny modell utvikles.

Dette åpner for en rekke nye førerassistenter som man vanligvis finner i nye personbiler:

  • «Lane Assist» (bruker aktive styreinngrep for å holde kjøretøyet innenfor sitt kjørefelt)
  • «Park Assist» (parkering med automatisk styring)
  • Sidebeskyttelse (varsel dersom kjøretøyet kommer nær hinder eller fotgjengere)
  • «Rear Traffic Alert» (varsel om hindringer bak ved rygging)
  • «Trailer Assist» (automatiske styreinngrep ved rygging med tilhenger)

Men det er også noen som er spesialutviklet til store
kjøretøy.

Som for eksempel «Cross Wind Assist», som stabiliserer
kjøretøyet dersom det blir utsatt for kraftig sidevind.

I tillegg er også «Post-Collision Braking System» og «Hill
Start Assist» standard.

Den nye Transporteren blir vist fram på det som regnes som
verdens største messe for anleggsmaskiner og verktøy av alle slag som nå pågår
i München, og vil komme både som varebil, personbil og som pick-up med singel-
og dobbelkabin.

At dette faktisk er en ny ganske så ny versjon viser også annet
nytt utstyr og teknologi Transporter 6.1 byr på.

Her er enda flere nyheter «teknologibomben» byr på:

  • Digitalisert interiør gir nytt dashbord
  • Nytt infotainmentsystem: MIB3 med opptil 9,2 tommers display og integrert eSIM
  • Trådløs tilkopling av Apple CarPlay
  • 230-volt stikkontakt og opptil 3300 mm kollilengde
  • Nytt utstyrsnivå
  • Ny familiefrontdesign
  • Euro 6-TEMP-motorer fra 90 til 199 hk
  • Helelektrisk utgave med over 400 km rekkevidde (NEDC)

Les mer om:

Nyheter