En av de aller mest populære bilene med Toyota-merket her i Europa er Yaris, og det rullet ut formidable 170.000 nye slik bare i fjor. Den var også den 7. mest populære nybilen her i Norge i 2023, og bestselgende av ikke-elbilene.
Toyota holder dermed et ekstra øye med bilen, noe som betyr at de gir den oppdateringer i et ganske høyt tempo. Og nå kommer det en ny en runde.
Dette takket være en ny 5. generasjons hybrid girkasse og en kraftigere elmotor som øker både kraften og dreiemomentet, og bilen bør dermed by på enda bedre kjøreopplevelse.
Toyota har i tillegg gjort forbedringer i programvaren til strømstyringsenheten (PCU), og resultatet er både raskere akselerasjon opp til 100 km/t og kjappere forbikjøringer. 0 til 100 km/t går et halvt sekund raskere, 9,2 sekunder, men akselerasjonstiden fra 80 til 120 km/t med denne drivlinjen er kortet ned til 7,5 sekunder.
Forbruket bør også være innenfor i disse bensinpristidene, og er opplyst til 3,9-4,3 l/100 km. Altså rundt 0,4 liter på mila. Dette blant annet grunnet et nytt system rundt ladingen av hybridbatteriet, og ved kjøring i nedoverbakker eller i trafikkork brukes data fra navigasjonen for å tilpasse batteriladingen til ruten eller trafikkflyten, slik at den elektriske drivkraften utnyttes så effektivt som mulig, forklarer Toyota.
Når det gjelder assistentene har Yaris fått enda litt bedre systemer for kjøre- og parkeringsassistanse, kjent som Toyota T-Mate som inkluderer den nyeste generasjonen av Toyota Safety Sense.
På toppen av dette har den lille favoritten også fått digitale instrumenter, og multimediesystemet betjenes nå med nye, større skjermer.
Premiere Edition inkluderer også panoramatak med manuelt betjent rullegardin og JBL Premium Audio lydsystem med åtte høyttalere, og versjonen kan også betjenes med en digital nøkkel via app, ifølge det japanske merket.
Toyota Norge sier salgsstart for oppgradert Yaris er planlagt til mars, så den bør ikke være altfor langt unna.