Volvo har en diger fabrikk i USA som også produserer Polestar-biler, og mange av disse blir eksportert. (Fotos: Volvo)

Ny Trump-toll –⁠ vantro europeiske bilprodusenter

Europeiske bilprodusenter er dypt bekymret etter et nytt krumspring fra uforutsigbare Trump.


Donald Trump er først en forretningsmann og deretter en president, og for å få fart på amerikansk bilindustri dunker han gasspedalen i gulvet med en ny toll på 25 prosent for importerte biler. 

Denne satsen lyder per i dag på 2,5 prosent, og den nye satsen skal etter alle solemerker innføres allerede 2. april. 

-->
Trump har selvsagt troen på dette grepet, og sier i kjent stil at «dette vil føre til at mange bilmerker setter opp fabrikker i USA og mange nye arbeidsplasser», og avfeier, også i kjent stil, alle potensielle negative følger. 

– Hvis de (utenlandske bilmerker) har fabrikker her, er de begeistret. Hvis de ikke har fabrikker her, må de sette i gang og bygge dem, for ellers må de betale toll. Det er veldig enkelt. Og de fleste av dem har ganske store fabrikker her, sa Trump.

Den åpenbare negative følgen med å heve tollsatser på importerte varer er at disse blir dyrere, og denne regningen må forbrukeren ta. I tillegg åpner det for en tollkrig hvor andre land svarer med det samme, så kort oppsummert blir bilene generelt dyrere med et slikt toll-grep.

Over i Europa samler European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) mange av bilprodusentene, og de er dypt bekymret over den amerikanske presidentens kunngjøring om ytterligere tariffer. 

De sier at dette kommer i en tid hvor bilmerkene står midt i en overgang til mer miljøvennlige og mer automatiserte biler, og hvor konkurransen fra spesielt Kina øker. 

– Europeiske bilprodusenter har investert i USA i flere tiår, skapt arbeidsplasser, fremmet økonomisk vekst i lokalsamfunn og generert massive skatteinntekter for den amerikanske regjeringen, sier ACEA-direktør Sigrid de Vries. 

– Vi oppfordrer president Trump til å vurdere den negative effekten av toll ikke bare på globale bilprodusenter, men også på amerikansk innenlandsk produksjon. 

ACEA peker på at dette ikke bare betyr dyrere biler, og sier at tollsatser ikke bare vil påvirke bilimporten til USA, men også at på eksporten av bildeler som lages i USA. 

De understreker at europeiske produsenter som har fabrikker i USA eksporterer mellom 50 og 60 prosent av kjøretøyene de lager der, og at dette gir et betydelig positivt bidrag til USAs handelsbalanse.

Det betyr altså at halvparten av bilene som de europeiske merkene produserer i USA faktisk blir sendt ut av landet, og i en handelskrig vil dermed disse bli dyrere. Volvo produserer for eksempel EX90 i USA, og Polestar setter sammen sin 3’er på samme fabrikk.

ACEA sier at EU og USA må gå i dialog for å finne en umiddelbar løsning for å avverge tollsatser og de skadelige konsekvensene av en handelskrig.

Her er en av bilene som blir skadelidende, Volvos elektriske flaggskip EX90:

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

kjøretøy Motor