Ny sportsligere Focus


Ford lanserer en sprekere variant av den nye Focus-modellen.

I 2018 lanserte Ford 4. generasjonen av Focus, som også inkluderer en ST-line.

Men en slik modell er altså kun designmessig en ST-modell, og mangler kraften en «ekte» ST-modell byr på.

Men det fikser det nyeste medlemmet i Focus-familien ‒ nemlig en ren ST-modell.

‒ Med nye Ford Focus ST får du en skikkelig kjøreglad og underholdende bil som også er praktisk, stor og fungerer helt utmerket som en familiebil. Etter suksessen med den nye Focus-modellen har vi stor tro på at også nye Focus ST blir et populært valg blant dem som virkelig setter pris på en kjøreglad bil. Denne vil garantert lokke frem smilet hos sjåføren, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg,

Til nå har den største motoren vært en 1,5-liters Ecoboost-motor på 182 hestekrefter, men det blir bare blåbær nå som ST er lansert.

Under panseret finner vi nemlig en ny 2,3-liters EcoBoost-motor med 280 hestekrefter, og den blir dermed den sterkeste motoren som noensinne har blitt levert i en Focus ST.

Den lille bilen kan også by et dreiemoment på 420 Nm mellom 3.000 og 4.000 r/min, og den skal klare 0-100 km/t på under seks sekunder.

Drivverket består også av en nyutviklet turbo og en helt spesiell teknologi som optimaliserer gassresponsen, utviklet for sportsbilen Ford GT og muskel-pickupen F-150 Raptor.

I tillegg kommer den også med en dieselmotor, også denne den sterkeste en ST noensinne har hatt. Og denne byr på krefter på alle nivåer.

Den 190 hestekrefter sterke dieselmotoren byr nemlig på 400 Nm dreiemoment mellom 2.000 og 3.000 r/min, og selv på så lave turtall som 1500 r/min leverer den på 360 Nm. Dette gir en rask og jevn akselerasjon.

‒ Både EcoBoost-bensinmotoren og EcoBlue-dieselmotoren har en helt unik karakter. Nye Focus ST «brummer og smeller», og lydbildet står perfekt til bilens svært underholdende kjøreegenskaper, sier Ford Performance-direktør i Europa, Leo Roeks.

Den nye ST-modellen kommer også med en nyhet. Modellen blir den første forhjulsdrevne modellen fra Ford som blir utstyrt med en elektronisk differensialbrems (eLSD).

Systemet registrerer om et hjul har lite grep og kan sende opptil 100 prosent av kreftene til hjulet som har mest grep.

Den kommer også med en egen sportsmodus, og Performance-pakken byr også på «Track mode».

Kombinert med recaro-sportsseter, sportsratt, et spesialutviklet lydsystem som forsterker motor- og eksoslyd, Fords CCD-system som med 2 millisekunders mellomrom justerer bilens hjuloppheng, understell og demping bør den nye ST bli et frisk og sportslig medlem av Focus-familien.

Ford opplyser at bilen er klar for Norge til sommeren.

Her er flere bilder av Focus ST:

11

Følg bil24 på Facebook

Les også:

SUV-inspirert Focus under 300.000 kroner

Høyreiste Ford Focus Active lander akkurat under 300.000 kroner. (Alle foto: Ford)

Les mer om:

Nyheter