Nei, alt blir ikke bedre med tiden. Se for eksempel på steinsprut- og glasskader, for dette har mer enn doblet seg på de siste tiårene. Og det er ikke bra, for selv for 45 år siden var det godt over 100.000 slike skader i året.
Tilbake i 1977 ble det nemlig meldt inn litt over 117.000 skader til norske forsikringsselskaper, og deler vi dette på 365 dager blir det dermed 321 skader hver eneste dag og 13 nye skader hver time.
-->
Det er dog bare barnemat mot antall skader forsikringsbransjen fikk inn i fjor, for da ble det meldt inn 274.000 glasskader som utgjorde en samlet skadeskostnad på godt over 1,7 milliarder kroner.
Det viser ny skadestatistikk fra bransjeorganisasjonen Finans Norge, og dette gir et snitt på hele 751 skader hver eneste dag. Så ja, hver annet minutt får en bil en glasskade.
Men på sitt verste er snittet enda høyere enn dette, og akkurat nå er vi inne i den perioden hvor rosene på frontruten virkelig blomstrer.
– I mars og april er steinspruttoppen i Norge. Det er i overgangen mellom vinter og vår flest frontruter rammes, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– De siste ukene har det vært mye «av og på»-vintervær rundt om i landet. Det har bidratt negativt.
Det er selvsagt flere grunner til at steinsprut er en versting når det kommer til bilskader, og Clementz peker både på det totale antallet biler, veistandarden, strøingen og piggfrie vinterdekk.
– Det er flere biler på veiene. Den norske bilparken har økt, og det fører naturlig nok til at antallet skader også øker. Samtidig bidrar tettere trafikk til at risikoen blir større.
‒ Veistandarden har også økt mye de siste tiårene, og Norge har fått flere veier med parallelle kjørefelt. Det er ofte på slike veier – og ved akselerasjonsfelter, der folk kjører inn på motorveiene – at steinsprut oppstår. Påkjøring til ny vei og forbikjøring er blant de vanligste årsakene til steinsprut.
‒ Det er mer strøing og bruk av piggfrie dekk. Statens vegvesen og andre som holder veiene kjørbare om vinteren bruker mer grus og sand enn tidligere, og flere gater og veier blir strødd jevnlig.
‒ Dessuten har piggfrie vinterdekk blitt vanlig mange plasser, og det fordrer et annet vintervedlikehold. Samtidig er piggfrie vinterdekk laget av myke gummiblandinger hvor grus og småstein lettere setter seg fast i mønsteret og slynges videre mot bilen bak.
Me det også flere forhold som spiller inn.
Kommunikasjonssjefen sier at frontrutene stadig blir tynnere, noe som øker sannsynligheten for at de lettere får skader. Ifølge If er dagens frontruter rundt 10 prosent tynnere enn bare for noen år siden.
Så er det dette med skvettlapper. Hva er det, spør du kanskje?
– For noen tiår siden hadde alle biler skvettlapper som fanget opp mye av grusen som ble slynget bakover. Moderne biler har ikke lenger disse skvettlappene, og det bidrar til mer steinsprut på veiene, sier han.
– Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta til en viss grad, sier Sigmund Clementz i If.
Reparasjon av glasskader på bilen er dekket på delkasko, kasko og utvidede kaskoprodukter. If forklarer at forsikring dekker skader på alle bilens vindusruter, samt glasstak og takluker av glass.
Om ruten kan repareres er det ingen egenandel, men om den må byttes må bileieren ut med en slik. Glasskader påvirker ikke bonusen, opplyser If.
Les også: