McLaren har en lite førjulsgave, nemlig en helt ny modell. (Fotos: McLaren)

Ny modell ‒ McLaren GTS

McLaren har klar en arvtaker til GT-modellen, og den som skal overta ha fått en S i navnet.


Det er faktisk bare fire år siden McLaren kom med GT-modellen, merkets aller første rene grand tourer. Den var basert på samme plattform som 720S-utgaven, og hadde en motor som huset 620 hestekrefter.

Den får nå en etterfølger i form av McLaren GTS, og i tillegg til enda litt mer krefter og selvsagt de vanlige kjøreegenskapene man forventer fra det britiske merket byr den også på litt mer bagasjeplass enn en normal sportsbil. Mer eksakt 420 liter bak og 150 liter foran, og totalt på 570 liter. Det er ganske imponerende for en sportsbil som bærer McLaren-merket.

‒ Den nye McLaren GTS tilbyr en uovertruffen blanding av McLarens kjøredynamikk og ytelse, med raffinement og praktisk, sier Michael Leiters, administrerende direktør i McLaren Automotive.

‒ Når du vil ha en ekte superbil kjøreopplevelse, leverer GTS det ‒ når du vil slappe av på en lengre reise eller med bagasje for en helg borte, er GTS en ideell følgesvenn. Dette er en bil som er tro mot McLarens racing-DNA, men med flere lag av evner.

Bilen byr selvsagt også på en nær perfekt vektbalanse og takket være en lett karbonfiberkonstruksjon sentrert på et unikt monocoque-chassis bør den også røre greit på seg.

Selve designet er også litt fornyet, og foran på GTS har «hammerhead»-signaturstilen blitt oppdatert med en ny nedre støtfangerdel foran.

Det er også nye luftinntak og bak høyere luftscoops, for den 4-liters motoren med doble turboer som yter 635 hk trenger selvsagt luft.

Bak er det også en stor diffusor og doble eksosstusser ‒ det siste bør kunne levere imponerende lyd.

Med utstrakt brukt av karbon har McLaren klart å få vekten ned i kun 1.520 kilo, og med 635 hk kan GTS skilte med et kraft-til-vekt-forhold på imponerende 418 hk per tonn.

Alt dette åpner for 0-100 km/t på raske 3,2 sekunder, mens den doble hastigheten nås på kun 8,9 sekunder. Toppfarten er satt til 326 km/t, noe som også betyr at den bikker 200 mph med 3 mph. Det er viktig hjemme i England.

Kreftene sendes til hjulene via en 7-trinns SSG-girkasse, og bilen kan også by på to kjøremoduser kalt Sport og Track.

McLaren GTS er også utstyrt med et elektrohydrauliske styresystem, standardoppheng med adaptiv demping og et kraftig karbonkeramisk bremsesystem.

De karbonkeramiske bremseskivene er på 390 mm foran og 380 mm bak, og bilen har også lette 6-stempels aluminiumscalipere (fire stempler bak). Dermed bør også GTS levere når det kommer til bremsing, og bilen trenger da også kun 32 meter fra å bremse fra 100 km/t og ned til full stopp.

Felgene er for øvrig på 20 tommer foran og 21 tommer bak, mens bilens totale lengde er på 4,68 meter.

På innsiden sier McLaren at det har mikset bilens ytelsesnivå med en raffinert og luksuriøs plass, slik at også de på innsiden trives uavhengig om man skal ta GT’en på langtur eller lufte den rundt en bane. Her går det selvsagt i eksklusive materialer som Nappa og Alcantara, og det er mulig å velge mellom Performance og TechLux interiør.

Britene har utstyrt dashbordet med et 10,25-tommers digitalt instrumentdisplay, og et 7-tommers infotainmentsystem med berøringsskjerm.

Lyden sørger et Bowers & Wilkins lydsystem som består av 12 høyttalere for, og det er også mulig å dette med karbonfiber basshøyttalere og kevlar mellomtonedrivenheter. Så her bør det ikke stå på noe, foruten muligens prisen og avgiftene du må ut med til statskassa.

McLaren sier at bilen er ganske klar for levering, og de som bestiller den nå vil motta sin nye GTS i løpet av 2024.

Her er bilder av det nyeste tilskuddet til McLaren, GTS: 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

McLaren GTS McLaren