Tilbake i 2017 kunne McLaren overraske folket på Genève Motor Show med en helt ny sportsbil, nemlig 720S ‒ en mer karbonbasert og stivere utgave enn 650S som den erstattet.
Dette var svære greier, for 720S var intet mindre enn den første bilen i en ny plan som skulle ta det britiske merket inn i framtiden. Den nye modellen kom, selvsagt, også som en Spider, i tillegg til flere andre mer eller mindre spesialutgaver.
-->
Men 720S var ikke en helt ny modell, for den var basert på 650S og arvet også noen få løsninger fra denne. Og nå gjentar historien seg.
McLaren 750S er en oppgradert 720S, men også en ganske så ny bil. Og ganske så historisk. Den blir nemlig den aller siste fra McLaren som kun er drevet av en forbrenningsmotor.
‒ Når du har en bil som anerkjennes av så mange sjåfører som en målestokk, og for å gjøre noe enda bedre, må du undersøke hver detalj og virkelig presse hardt for forbedringer som hever listen igjen, sier Michael Leiters, administrerende direktør hos McLaren Automotive.
‒ Dette er hva vi har gjort med den nye 750S og den lette vekten, V8-motorytelsen og enestående dynamiske evner kombineres for å levere en superbil-kjøreopplevelse som treffer nye høyder, med virkelig spennende nivåer av følelsesmessig tilknytning.
Og McLaren bør som kjent vite hva det handler om, for dette er et merke som har et lag i selveste Formel 1.
Den nye 750S-modellen byr blant annet på en oppgradert front og bakende, og ikke minst enda flere krefter og færre kilo. Det klinger i sportsbil-entusiasten ører. For kraft-til-vekt-forholdet er som kjent ganske viktig.
Her når 750S nye høyder, og kan by på formidable 587 hk per tonn, ifølge McLaren 22 hk mer enn nærmeste konkurrent.
Dette takket være V8-motoren som mater bakhjulene med krefter, og denne kan levere som navnet til modellen sier 750 hk og et dreiemoment på 800 Nm. Imponerende i seg selv, men når vi legger til at bilen kun veier 1.277 kilo blir denne en skikkelig rakett ‒ iallfall rundt en bane.
Via en 7-trinns girkasse og på en rett strekning bruker 750S kun 2,8 sekunder på å nå 100 km/t, mens den doble hastigheten nås på 7,2 sekunder. Spideren, for, ja, det er også klar en toppløs variant, bruker 7,3 sekunder på 0-200 km/t.
Her Coupé-utgaven:
Hvor fort det eventuelt går rundt en bane sier ikke McLaren noe om, men nye løsninger gjør at både marktrykket og aerodynamikken er forbedret i forhold til 720S.
De har også oppgradert en masse andre ting, som et nytt oppheng, en ny elektrohydraulisk styreløsning som skal gi enda raskere og nøyaktig styring og oppgradert bremsesystemet. Dekkene har for øvrig dimensjonen 245/35 R19 foran og 305/30 R20 bak.
På innsiden har de gjort instrumentene enda mer førerfokuserte, og brukt eksklusive materialer som Nappa og Alcantara. Og ja, audiopartner Bowers & Wilkins har også bygd et nytt lydsystem for 750S, sånn i tilfelle man har fått nok av V8-brummingen.
Den toppløse McLaren 750S Spider har for øvrig et Retractable Hard Top (RHT) som kan åpnes og lukkes i løpet av 11 sekunder, og dette kan gjøre i opp til 50 km/t.
McLaren sier ikke noe om når 750S er klar eller priser, men det drøyer nok ikke veldig lenge før bilen er på plass.
Noe som allerede er klart er bilder, og her er McLarens aller siste rene forbrenningsbil ‒ 750S:
Les også: