Det skal litt til for å gjøre seg bemerket under Fartsfestivalen med stor F. Men det klarte Polestar, ja, det med noe så frekt som en elbil som man jo skulle tro druknet i lyden av V12-bilene som finner veien dit.
Med det som Polestar hadde tatt med seg til Goodwood Festival of Speed i 2021 var en langt mer sportsbilaktig versjon av Polestar 2, og med nærmere 500 hestekrefter og et senket understell vakte bilen ganske mye oppsikt.
-->
Og ja, det hjalp selvsagt også at den hadde fått fartsstripe på midten ‒ for det hjelper som kjent alltid.
Spesialutgaven hadde fått navnet BST edition 270, og her er tipset å se på nummeret. Det viser nemlig hvor mange eksemplarer Polestar akter å lage av denne, så med denne BST-versjonen skulle de de sette sluttstrek på 270 biler.
Nå er det duket for en ny Polestar 2 BST, sistnevnte en fancy forkortelse for beist, og denne er kalt edition 230. Så ja, da vet dere hvor mange svenskene skal lage av det andre beistet av Polestar 2.
I likhet med den første er også BST 230 utstyrt med et modifisert understell som skal sørge for enda mer sportslige kjøreegenskaper, og Polestar har også gitt denne designdetaljer som skal heve sportsligheten ytterligere.
Drivverket står også i stil, for her er det to elmotorer som totalt byr på 476 hk og et dreiemoment på 680 Nm. Det åpner for 0-100 km/t på 4,4 sekunder, mens toppfarten er satt til 205 km/t.
‒ Med slipp av spesialversjoner som BST edition 230 kan vi eksperimentere med farger, designelementer og materialer både hurtigere og mer kreativt, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
Designendringene inkluderer en eksklusive lakkfarge kalt Nebula (grønn metallic), og MicroSuede-trekk til seter og ratt – et interiørtekstil laget av delvis resirkulert semsket skinn (Nubuck).
Som bildene helt nederst viser kan den også bestille i en utvendig farge kalt Space (sort metallic), og svenskene åpner selvsagt også for muligheten til å få en fartsstripe i full lengde ‒ denne er tilgjengelig med begge lakkalternativene.
Bakkeklaringen er senket med 25 mm i forhold til den originale bilen, og den nye BST-utgaven har også spesiallagde Öhlins 2-veis justerbare dempere, et fremre fjærbeinstag, har 20 prosent stivere demperfjærer og spesiallagde sorte 21-tommer lettmetallsfelger inspirert av Polestar 1-felgene, forklarer Polestar.
Slik ser den grønne utgaven ut med en fartsstripe i midten:
Sportsbiler er selvsagt avhengig av noe skikkelig fottøy, og den nye BST-utgaven er utstyrt med Pirelli P Zero-dekk i dimensjon 245/35 som faktisk er spesielt utviklet for BST-bilene til det svenske merket tidligere kjent for sine racerbilutgaver av Volvo-modeller.
Bilene kommer også med det meste av utstyrt som er tilgjengelig for en vanlig Polestar 2, og har også lakkert frontfanger, bakfanger og sideskjørt.
Dette kan Polestar 2 BST 230 by på:
Men med kun 230 biler tilgjengelig bør man være rask på avtrekken, for dette inkluderer ikke bare det europeiske markedet ‒ men også det amerikanske.
Så det kommer helt sikkert å bli kamp om spesialutgaven av elbilen som for lengst har rundet 10.000 registreringer her i Norge.
De som er raske nok må vente litt før de kan plassere seg bak rattet, for Polestar forventer at leveringene av spesialutgaven skal starte i 3. kvartal i år.
Her er bildene av den andre spesialutgaven av elbilen, en Polestar 2 BST 230.
Les også: