Det er snart duket for årets høydepunkt for de japanske merkene ‒ Japan Mobility Show. Og Nissan har tenkt å gjøre gjennomføre en oppkjøring verdig en ekte toppidrettsutøver.
For de planlegger nemlig fire avdukinger av digitale konsepter fram mot 25. oktober, og den første i rekken heter Nissan Hyper Urban ‒ og navnet sier egentlig det meste.
-->
Nissan forklarer at hver av konseptene har en særegen karakter og har individuelle funksjoner, og disse skal åpne mot forskjellige levemåter og bruksbehov.
Og siden Nissan var en av elbil-pionerne med Leaf-modellen så er dette selvsagt elektriske konsepter, for i likhet med mange andre bilmerker vil også Nissan dempe karbonavtrykket de etterlater seg. Og det uten å gå på kompromiss med stil eller det morsomme ved å kjøre bil. Ja, ifølge dem selv.
Den første av firer-spannet er altså Hyper Urban, som skal vise et fult integrert elbil-økosystem med V2H-funksjoner (kjøretøy-til-hjem) som kan levere energi til hjemmet med mulighet for energibesparelse for kunden. Men det er flere fancy forkortelser.
V2G (kjøretøy-til-elnett) åpner for at bilen kan levere strøm tilbake til elnettet, støtte elforsyningen og samtidig gjøre sitt til at eieren sparer penger.
Videre forklarer det japanske merket at det er intelligente styringssystemet for lading gjennom AI-funksjoner som automatisk kan lade bilen og/eller sende energi til elektrisitetsselskapet ‒ og på den måten skape en effektiv balanse i energiflyten.
En ting man kanskje ikke tenker på i dagens samfunn hvor apparater er laget for å kun vare en viss periode, ja, ut av taktiske salgshensyn, er at dette går hardt utover miljøet. For bytter du for eksempel mobil annet hvert år etterlater du deg et større karbonavtrykk.
Med konseptbilen vil Nissan også støtte bærekraft i forhold til levetid, og for å holde bilen moderne byr den også på ting som hardware- og software-oppdateringer. At programvaren blir løpende oppdatert er noe som har kommet for fullt, men hva med hardware?
Jo, Nissan sier at interiøret for eksempel kan skiftes ut med et nytt instrumentpanel med de siste oppdateringer innen teknologi og trender. Så ja, vi er der nå.
De kan også fortelle at konseptet representerer framtidens design og teknologi innenfor Nissans helelektriske modellprogram. Her er det en lime-farget utvendig lakk som skifter uttrykk avhengig av vinkler og lys, og både fram- og bakdørene er sakseformet som åpner for mer plass.
Hyper Urban har også en sportslig silhuett som åpner for en god aerodynamikk og optimerer effektiviteten, mens brede dekk skal gjøre utseende enda mer sportslig.
På innsiden at det digitale konseptet er interiøret designet for å passe spesielt godt inn i bymiljøet, derav navnet Urban.
Videre har bilen et instrumentpanel og en skjerm kan tilpasses individuelt, og forsetene kan legges helt ned til baksetet slik at man virkelig kan slappe av under for eksempel ladingen. Og ja, til og med ta seg en lur, eventuelt tilpasse setet for jobbing fra forsetet.
Dette er altså det første av fire eldrevne konseptbiler som skal vises de neste ukene, så får vi håpe at Nissan også har spart noe spennende til selve Japan Mobility Show.
For som toppidrettsutøvere vet ‒ det gjelder å prikke toppformen perfekt.
Her er det første konseptet ‒ Nissan Hyper Urban:
Les også: