Nissan, en av elbilpionerne med Leaf-modellen som ble avduket allerede i 2009, har selvsagt store elektriske planer. Faktisk et av merkene med de aller mest ambisiøse.
For av de 27 elektrifiserte modellene som skal introduseres under «Ambition 2030»-planen er hele 19 helelektriske, og på samme tid skal de gjøre produksjonen mer bærekraftig og jobbe med utviklingen av de lovende faststoff-batteriene som de håper blir en realitet i 2028.
Her har Nissan gardert seg så mye at de har hentet hjelp fra Nismo-gjengen som lager de aller sprekeste Nissan-bilene som befinner seg på racerbanen, og denne har selvsagt både e-4orce firehjulsdrift og et faststoff-batteri. Jepp.
Store spoilere, diffusorer og spesielle hjul skal altså sørge for et optimalt grep rundt en bane, og det bør også være ganske enkelt å komme seg inn i bilen. Den er nemlig utstyrt med måkevinger.
Klatrer man inn i konseptet finner man to kjøremoduser ‒ R for racing og GT som i grand touring. Her vil det grafiske brukergrensesnittet endre farge og display i henhold til modusen, og er designet for å umiddelbart vise den mest nødvendige informasjonen for føreren i tråd med modusene.
Denne grafikken er faktisk et resultat av samarbeid med Polyphony Digital, ja, gjengen som lager de populære PlayStation-spillene Gran Turismo. Det bør love bra!
Nissan forklarer at om man setter bilen i den fryktede R-modusen lyser kabinen rødt og skaper en intuitiv cockpit som er designet for at føreren skal holde fullt fokus på kjøringen, og såpass må det vel være om man skal håndtere 1.360 hk.
Videre vil paneler på dashbordet strekke seg mot sitteplassen for å forbedre cockpitfølelsen rundt føreren, og fire satellittskjermer rundt rattet viser dekkgrep og temperatur, lufttrykk, bremserotortemperatur, kraftfordeling og annen informasjon som er uvurderlig for racing, forklarer Nissan.
Om du går for den litt mer behagelige GT-modusen vil kabinen lyse opp i blått og skjermene rundt rattet beveger seg bort og kombineres, og gir en oppslukende opplevelse med et enklere infotainmentgrensesnitt, inkludert klimaanlegg, lyd, fjæring og stabilisatorinnstillinger, for en komfortabel kjøring, forklarer merket videre.
Fjæringen og stabilisatorene er faktisk en verdensnyhet, for de kan enkelt kan betjenes på skjermen mens du kjører. Hmmm.
Framtidsvisjonen har selvsagt også utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR), så her smelter den fysiske og virtuelle verden sammen. Og her er det noe ganske kult.
Når du har stoppet, kan du sette på deg en spesiell hjelm med blinde visirer for VR som gjør det mulig å gå inn i en spillifisert kjøreopplevelse, komplett med modus som muliggjør racing mot klokka eller online mot andre. Ved å bruke skjelettvisirer for AR, kan føreren kjøre mot andre digitale spøkelser rundt en bane ‒ akkurat som du kan i Gran Turismo-spillene.
Nissan Hyper Force er altså en visjon for neste generasjons elektriske sportsbiler, og vi kan jo bare håpe at Nissan om noen år dukker opp med noe lignende. For dette er imponerende.
Her er bilder av det femte og siste Hyper-konseptet til Nissan, selveste Hyper Force: