Nissans femte Hyper-konsept er noe spektakulært. (Fotos: Nissan)

Nissan med vilt sportsbil-konsept

Den femte og siste konseptbilen Nissan har avduket på kort tid er en ren sportsbil, og vi kan bare håpe at noe i nærheten av denne finner veien til produksjonen. Se bilder.


Nissan, en av elbilpionerne med Leaf-modellen som ble avduket allerede i 2009, har selvsagt store elektriske planer. Faktisk et av merkene med de aller mest ambisiøse.

For av de 27 elektrifiserte modellene som skal introduseres under «Ambition 2030»-planen er hele 19 helelektriske, og på samme tid skal de gjøre produksjonen mer bærekraftig og jobbe med utviklingen av de lovende faststoff-batteriene som de håper blir en realitet i 2028.

-->
19 elbiler er mye, så hva kan vi forvente? Vel, som en oppladning til Japan Mobility Show har Nissan vist fram fem konsepter som dekker forskjellige segmenter.

Felles for dem alle er at Hyper-bilene som de er kalt skal integreres i V2H-løsningen ‒ bil-til-hjem. Her skal altså elbilene fungere som digre ladeplugger, og kan balansere strømbruken ved å mate strøm tilbake til nettet. Det blir viktig når hele verden til slutt har gått over til batterielektriske biler.

Elbilene byr også på lading via AI-teknologi som skal balansere strømforbruket ytterligere, og byr ikke bare på såkalt OTA (trådløse oppdateringer) for programvaren. Nei, disse byr også på hardwareoppdateringer ‒ så setet kan for eksempel skiftes enkelt ut. Ja, til og med instrumentpanelet.

Dette er et ledd i bærekraften, og skal gjøre sitt til at elbilen kan brukes enda lengre. For som kjent går det en masse CO2 opp i luften under produksjon av en elbil, og kan man oppdatere for eksempel et instrumentpanel vil man kunne forlenge levetiden til bilen.

Som en oppvarming til Japan Mobility Show har Nissan vist fram fire konsepter som gir oss en titt på alt dette, og det er Hyper Urban, Hyper Adventure, Hyper Tourer og familienes svarte får, Hyper Punk.

Nå er det duket for Japan Mobility Show, så da er det på tide å vise den femte og siste av disse konseptene. Her er hele Hyper-gjengen samlet til et familie-portrett:

‒ Alle fem konseptbiler som vises fram er symboler for framtiden og legemliggjør vår grunnleggende ånd om å «tørre å gjøre det andre ikke gjør», sier Nissan-president og administrerende direktør Makoto Uchida.

‒ Vi har avansert våre EV-innovasjoner, og beveger oss utover mobilitet for å skape en mer bærekraftig verden. Elbilene symboliserer framtiden vår med å skape en renere, tryggere og mer inkluderende verden for alle uten å gå på akkord med lidenskaper og drømmer. Gjennom kraften til innovasjon skaper Nissan en framtid der alle kan nyte spenningen ved mobilitet.

Ut fra bildet lengre opp er det ikke veldig vanskelig å se hva som er det femte og siste konseptet, for plassert midt i bildet er det en sportslig sak som skiller seg ut ‒ Nissan Hyper Force Concept. Spydspissen og superbilen i familien.

Sjekk denne da!

Her har Nissan gardert seg så mye at de har hentet hjelp fra Nismo-gjengen som lager de aller sprekeste Nissan-bilene som befinner seg på racerbanen, og denne har selvsagt både e-4orce firehjulsdrift og et faststoff-batteri. Jepp.

Ikke at det er veldig overraskende, for de som har kjørt elbil vet at forbruket går opp om man blir for tung på gasspedalen. Det er dårlig nytt for elektriske sportsbiler, som jo er laget for å kjøre hardt med.

En annen ting som skaper trøbbel er at dagens batterier ikke enkelt kan formes og er ganske tunge, og det er altså dårlig nytt for sportslige elbiler som helst skal være lette og trenger gode kjøreegenskaper.

Vel, Nissan har kontret alt dette med å utstyre Hyper Force med et faststoff-batteri som i kombinasjon med drivsystemet kan produsere en effekt på ville 1.000 kW (1.360 hk), og dette skal åpne for presis og rask akselerasjon.

Vekten holdes også nede via utstrakt karbonbruk, og de aerodynamiske kjøreegenskapene er godt ivaretatt blant annet gjennom integrerte lykter og andre smarte løsninger.

Resultatet er en elbil som faktisk ser litt skummel ut. Sjekk dette:

Store spoilere, diffusorer og spesielle hjul skal altså sørge for et optimalt grep rundt en bane, og det bør også være ganske enkelt å komme seg inn i bilen. Den er nemlig utstyrt med måkevinger.

Klatrer man inn i konseptet finner man to kjøremoduser ‒ R for racing og GT som i grand touring. Her vil det grafiske brukergrensesnittet endre farge og display i henhold til modusen, og er designet for å umiddelbart vise den mest nødvendige informasjonen for føreren i tråd med modusene.

Denne grafikken er faktisk et resultat av samarbeid med Polyphony Digital, ja, gjengen som lager de populære PlayStation-spillene Gran Turismo. Det bør love bra!

Nissan forklarer at om man setter bilen i den fryktede R-modusen lyser kabinen rødt og skaper en intuitiv cockpit som er designet for at føreren skal holde fullt fokus på kjøringen, og såpass må det vel være om man skal håndtere 1.360 hk.

Videre vil paneler på dashbordet strekke seg mot sitteplassen for å forbedre cockpitfølelsen rundt føreren, og fire satellittskjermer rundt rattet viser dekkgrep og temperatur, lufttrykk, bremserotortemperatur, kraftfordeling og annen informasjon som er uvurderlig for racing, forklarer Nissan.

Om du går for den litt mer behagelige GT-modusen vil kabinen lyse opp i blått og skjermene rundt rattet beveger seg bort og kombineres, og gir en oppslukende opplevelse med et enklere infotainmentgrensesnitt, inkludert klimaanlegg, lyd, fjæring og stabilisatorinnstillinger, for en komfortabel kjøring, forklarer merket videre.

Fjæringen og stabilisatorene er faktisk en verdensnyhet, for de kan enkelt kan betjenes på skjermen mens du kjører. Hmmm.

Framtidsvisjonen har selvsagt også utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR), så her smelter den fysiske og virtuelle verden sammen. Og her er det noe ganske kult.

Når du har stoppet, kan du sette på deg en spesiell hjelm med blinde visirer for VR som gjør det mulig å gå inn i en spillifisert kjøreopplevelse, komplett med modus som muliggjør racing mot klokka eller online mot andre. Ved å bruke skjelettvisirer for AR, kan føreren kjøre mot andre digitale spøkelser rundt en bane ‒ akkurat som du kan i Gran Turismo-spillene.

Nissan Hyper Force er altså en visjon for neste generasjons elektriske sportsbiler, og vi kan jo bare håpe at Nissan om noen år dukker opp med noe lignende. For dette er imponerende.

Her er bilder av det femte og siste Hyper-konseptet til Nissan, selveste Hyper Force:

 

Bildeserie
Hva tenker du