En av utfordringene med elbiler er at ladingen tar mye lengre tid enn å fylle tradisjonelt drivstoff, og det jobbes nå hardt med å få ned ladetiden slik at elbilistene som er på tur slipper å vente en halvtime på ladingen. En løsning er rett og slett bytte tomme batterier med fulladede, for ja, det er mulig. Nio er det eneste bilmerket med dette tilbudet her hjemme, og operasjonen tar om lag samme tid som det å fylle tanken på en bensinstasjon. Kjør bilen til stasjonen, som kan minne om en vaskehall, og automatikken fikser resten. Fem minutter senere kan du kjøre av gårde med en fulladet elbil. Nio Norge sier at de har opplevd stor interesse rundt dette spesielle tilbudet, og mer enn 9 av 10 kunder har valgt å leie batteriet når det har kjøpt bilen og deretter benytte seg av batteribytte-tilbudet som følger med. Siden dette er noe helt nytt må Nio også bygge opp infrastrukturen, og det kinesiske merket har så langt satt opp 25 batteribyttestasjoner i Europa. Fem av disse er i Norge, og du finner Power Swap-stasjoner i Vestby, Lier og Kløfta utenfor Oslo, i Stavanger og på Lillehammer. Alle de 25 stasjonene er 2. generasjon Power Swap-stasjoner, men i mars kunne Nio begynne testene med den neste generasjonen som er både raskere og mer effektive. De var vellykket, og nå har også Europa fått sin første Power Swap 3.0-stasjon. Den ble åpnet torsdag, og det skjedde i Stockholm. Ifølge Nio har de nye stasjonene over 30 prosent høyere kapasitet, og kan ifølge merket gjennomføre mer enn 400 batteribytter på en dag. I tillegg har hastigheten økt betraktelig, og de nye stasjonene skal kunne gjennomføre et batteribytte 20 prosent raskere. Dette reduserer tiden det tar å gjennomføre et batteribytte til under fire minutter.

