Nio har innviet sin første Power Swap 3.0 i Europa, og forhåpentlig dukker også denne opp i Norge i nær framtid. (Fotos: Nio)

Nio med enda raskere batteribytter

Som kjent tilbyr Nio batteribytter gjennom sine Power Swap-stasjoner, og nå er det klar for 3. generasjon av disse.


En av utfordringene med elbiler er at ladingen tar mye lengre tid enn å fylle tradisjonelt drivstoff, og det jobbes nå hardt med å få ned ladetiden slik at elbilistene som er på tur slipper å vente en halvtime på ladingen.

En løsning er rett og slett bytte tomme batterier med fulladede, for ja, det er mulig. Nio er det eneste bilmerket med dette tilbudet her hjemme, og operasjonen tar om lag samme tid som det å fylle tanken på en bensinstasjon.

-->
Kjør bilen til stasjonen, som kan minne om en vaskehall, og automatikken fikser resten. Fem minutter senere kan du kjøre av gårde med en fulladet elbil.

Nio Norge sier at de har opplevd stor interesse rundt dette spesielle tilbudet, og mer enn 9 av 10 kunder har valgt å leie batteriet når det har kjøpt bilen og deretter benytte seg av batteribytte-tilbudet som følger med.

Siden dette er noe helt nytt må Nio også bygge opp infrastrukturen, og det kinesiske merket har så langt satt opp 25 batteribyttestasjoner i Europa. Fem av disse er i Norge, og du finner Power Swap-stasjoner i Vestby, Lier og Kløfta utenfor Oslo, i Stavanger og på Lillehammer.

Alle de 25 stasjonene er 2. generasjon Power Swap-stasjoner, men i mars kunne Nio begynne testene med den neste generasjonen som er både raskere og mer effektive. De var vellykket, og nå har også Europa fått sin første Power Swap 3.0-stasjon.

Den ble åpnet torsdag, og det skjedde i Stockholm.

Ifølge Nio har de nye stasjonene over 30 prosent høyere kapasitet, og kan ifølge merket gjennomføre mer enn 400 batteribytter på en dag. I tillegg har hastigheten økt betraktelig, og de nye stasjonene skal kunne gjennomføre et batteribytte 20 prosent raskere.

Dette reduserer tiden det tar å gjennomføre et batteribytte til under fire minutter.

For Nio er Norge og Europa et svært viktig marked, og i fjor åpnet de også sin aller første fabrikk på det gamle kontinentet. Denne ligger i Ungarn, og skal levere batteribyttestasjoner til det europeiske markedet.

— Åpningen av en fabrikk i Europa viser at Nio satser tungt og langsiktig på det europeiske markedet. Det er denne investeringen som har ført til at vi nå kan bringe Power Swap 3.0 stasjoner til EU, sier Marius Hayler, daglig leder for Nio Norge.

— Power Swap-løsningen har vært svært populær her i Norge, og våre brukere har allerede gjennomført mer enn 16.000 batteribytter.

For en gang skyld var det altså ikke Norge som var først med en nyhet rundt elbiler, men også norske kunder vil kunne ta i bruk 3. generasjons Power Swap i framtiden.

— Dette er en stor milepæl for oss. Dette forenkler logistikken og korter ned leveringstiden på stasjoner betraktelig, sier Espen Byrjall, ansvarlig for Power i Nio Norge.

‒ I tillegg er de nye stasjonene dimensjonert for fremtiden. Forhåpentligvis vil vi se den første i Norge i løpet av 2023, men det avhenger litt av beslutningstakerne i kommunene.

Nio har som mål å ha i drift langt over 2.000 byttestasjoner når vi går inn i 2024, og over 900 av disse skal etter planen være de nye Power Swap 3.0-stasjonene.

Som ser slik ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter