Nå kan Audi e-tron GT reserveres

Audi er merket som skal lage luksuriøse og sportslige biler, og tar nå sin arv på alvor. I dag ble det åpnet for norske reserveringer av den elektriske sportsbilen e-tron GT.


For samtlige, foruten munnbind-industrien, kom korona-pandemien ubeleilig. Men noen har taklet den bedre enn andre, og en av disse er Audi Norge.

For til tross for at pandemien var i ferd med å strupe nybilsalget, rullet det tyske merket nærmest ubekymret videre. De fantastiske norske salgstallene bør få de tyske sjefene til å danse på bordet.

-->
Selv under den verste koronaperioden, i april, skuflet Audi Norge ut 832 nye e-tron på markedet. Det var faktisk 11,2 prosent av samtlige nybiler som ble registrert i Norge den måneden, og vi snakker altså om en luksuriøs bil som enkelt bikker halvmillionen i pris.

Totalt etter årets åtte første måneder er det registrert 7.148 nye e-tron her hjemme, og den er Norges soleklart mest populære nybil i 2020. Til sammenligning ble det totalt i fjor registrert 7.393 nye Audi-biler, noe som viser med all klarhet hvor blink Audi har truffet med e-tron her i Norge.

Det gjelder som kjent å smi mens jernet er varmt, og det gløder nå av e-tron-satsingen til Audi.

De har allerede e-tron og e-tron Sportback på markedet, og snart er det også klart for de litt mer sportslige e-tron S og e-tron S Sportback. Men det stopper ikke der.

Tyskerne har på gang en Q4 e-tron, og ikke minst spydspissen i familien ‒ en ekte GT-versjon. Og den norske sjefen gleder seg selvsagt.

– Audi e-tron GT er en prestisjemodell for Audi, med potensialet til å bli en virkelig volummodell for oss i det norske markedet, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Og med suksessen til e-tron sier ikke det rent lite.

‒ For å ivareta de norske entusiastene best mulig, lanserer vi nå en reservasjonsløsning på audi.no som åpner for at de mest interesserte får ekstra oppfølging og et forsprang når bilen kan bestilles og utleveres i 2021, kan Sinervo fortelle.

Et problem som har dukket opp i kjølvannet en stadig stigende etterspørsel av nye elbiler, er at importørene og forhandlere ikke er klar for den massive interessen mange har opplevd. Dermed har det endte med frustrerte kunder som ikke får svar eller tilbakemeldinger.

Dette har Audi Norge tatt lærdom av, og tyvstarter altså salget av e-tron GT på en original måte. Altså med en slags forhåndsreservasjon av forhåndsbestilling av selve bestillingen.

– Jeg kan garantere at det blir tett oppfølging av alle reservasjonsholderne hele veien. Så kommer den virkelige verdien av en forhåndsreservasjon til å bli tydeligere etter hvert som vi kan si mer om bilen nærmere lansering, sier en litt hemmelighetsfull Sinervo.

Audi e-tron GT er fortsatt såpass langt unna at den ferdige produksjonsmodellen fortsatt ikke er kjent, men det er ting som tyder på at den kommer til å ligne på konseptet som er vist fram.

– Audis designsjef har uttalt at konseptbilen er veldig likt designet på den bilen vi snart kan utlevere til kundene våre. Det lover godt, sier Sinervo.

Men Audi vil ikke ha useriøse folk på lista, så skal du inn der må du ut med 20.000 kroner. Dette er penger du selvsagt får tilbakebetalt om du ikke ender opp med å bestille en Audi e-tron GT.

Så hva er det slags bil?

For entusiastene lyder benevnelsen GT som klingende gull, for dette er altså forkortelsen av Gran Turismo ‒ en sportslig milsluker.

En GT skal altså være kvikk som en sportsbil med kjøreegenskaper som en luksuriøs sedan, og det hele skal kobles sammen med et sportslig design. Originalt var GT en todørs coupé-utgave av vanlige sedaner, men dette er for lengst utvidet til å gjelde alle typer biler.

Så skal du ha det beste av to verdener er det en GT som er tingen, og nå snart kan altså Audi by på en slik i e-tron-familien.

e-tron GT er på størrelse med en annen sportslig milsluker i Audi-familien, A7 Sportback. Elbilen er mer eksakt 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy, og bygget i materialer som karbonfiber, aluminium og stål for å redusere vekt.

Og de har ikke spart på noe under «panseret» heller.

Konseptbilen som er utstyrt med to elmotorer yter totalt 590 hestekrefter, og kan selvsagt by på Audis elektriske quattro-system som sørger for optimalt grep.

0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, og dobles distansen bruker e-tron GT 12 sekunder. Og ingen trenger å være redd for at noen skal gå varmt, for et spesielt kjølesystem gjør at du kan akselerere så mange ganger på rad som du vil og gidder (sikkert mange!).

Konseptversjonen er utstyrt med et batteri på 90 kWh, noe som gir den en rekkevidde på rundt 400 kilometer. Og Audi har tatt høyde for at man må bremse litt mer med en GT, og tar regenerering av energien til et nytt nivå. Hele 90 prosent av all bremseenergi kommer fra de to elmotorene – før de keramiske bremsene slår inn.

Audi samarbeider også med Porsche når det kommer til ebiler, og e-tron GT er bygd opp på samme arkitektur som Porsche Taycan. Det betyr også at GT-konseptet i likhet med Porsches elbil har et 800 volts ladesystem, og kan dermed fylle batteriet til 80 prosent på 20 minutter. Det gir 320 kilometer med rekkevidde.

Men dette er altså konseptversjonen, og vi må fortsatt vente på de eksakte tallene og annen data rundt e-tron GT til bilen faktisk er typegodkjent. Det gjelder også prisen.

Vi kan uansett sjekke ut noen bilder av konseptet som altså den ferdige e-tron GT skal bli svært lik, en firedørs coupéformet Gran Turismo:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter