Det finnes knapt noe større i bilverden enn når Mercedes oppdaterer sin S-klasse med en ny generasjon. Det har skjedd fem ganger siden flaggskipet kom i 1972 (internt kalt 116).
2. generasjonen (126) ble introdusert i 1980, 3. generasjonen (140) i 1991, 4. generasjon (220) kom i 1999, 5. generasjon (221) ble introdusert i 2006, mens den nåværende 222-typen av S-klasse meldte sin ankomst som en 2014-modell.
-->
Den ble introdusert tilbake i mai 2013, og som vi vet har det skjedd litt i bilindustrien siden den gang. Ettersom dette er bilen som skal vise vei for alle andre, er det på høy tid med en ny generasjon. Og det har nå Mercedes.
S-klassen har banet vei for en rekke nye innovasjoner som siden har blitt standard i alle bilene, men modellen definerer også selve grunnverdien til Mercedes som et litt mer luksuriøst merke. Dette er bilen hvor ingeniørene viser hva de virkelig kan, og i senter av det hele står opplevelsen til de som er på innsiden.
7. generasjon tar dette til et nytt nivå, for nå skal alle sansene pirres ‒ se, føle, høre og lukte. I tillegg løfter selvfølgelig den nye generasjonen sikkerheten til et nytt nivå, samtidig som den fokuserer på det nye innen bilverden ‒ individuell mobilitet for menneskene.
På utsiden går også S-klasse inn i den nye tiden, og designet har fått seg et skikkelig løft. Panseret er lengre, det er nye lykter og felger, C-stolpen flyter inn i koffertlokket nesten som en coupé, og den har horisontale baklykter.
Om du ser nøye på bildet over ser det også at dørhåndtakene er integrert, og det totale designet er så aerodynamisk at den har et lufdrag-koeffisient på latterligere 0,22. Det er det samme som elbilen Porsche Taycan Turbo, og hakket bedre enn Tesla Model 3 (0,23) ‒ og elbilene er altså enda mer avhengig av aerodynamikk enn andre ettersom det har mye å si for rekkevidden.
Nye S-klasse er altså sikrere, mer digital og enda mer luksuriøs enn tidligere, og her er 10 ting som den nye generasjonen fører med seg.
Ny MBUX debuterer
S-klasse byr på 2. generasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience), selve sentralen som smelter sammen bilen, føreren og passasjerer. Den nye MBUX tilbyr opp til fem skjermer i S-klasse, også noen med OLED-teknologi. Den i midten foran er på 12,8 tommer, og er usedvanlig stilig laget. Men den byr på mer enn et vakkert ytre.
Her er det også mulig å trykke på en knapp og få opp en ekte 3D-effekt takket være øyesporing. Den byr også på utvidet virkelighet (AR), som for eksempel at navigasjonspilene som tradisjonelt vises via head-up på frontruten nå vises på selve veien akkurat der man skal kjøre.
Privat hjelper
Ved hjelp av kameraer og opplærings-algoritmer kan MBUX Interior Assist både forutse og gjenkjenne passasjerenes ønsker og intensjoner. Dette gjøres ved å tolke hodets retning, håndbevegelser og kroppsspråk, og svarer deretter med å gjøre det som var meningen.
Om føreren for eksempel ser over skulderen mot bakruten, åpner Interior Assist automatisk solgardinen.
Lys, lys, lys
Mercedes S-klasse byr på 250 lysdioder som skal sørge for stemningen på innsiden, og hele dette lysshowet er integrert i kjøreassistentsystemene. Dermed kan også stemningslysene gi visuelle advarsler. I tillegg kan lyssystemet også gi tilbakemeldinger når for eksempel klimakontrollsystemet eller stemmeassistent «Hei Mercedes» er i bruk.
Det er også sju forskjellige fargepakker for stemningslysene, som byr på 64 forskjellige farger.
Enda bedre førerassistenter
Nye S-klasse får også den siste generasjonen av Driving Assistance-pakken, som byr på både nye og forbedrede funksjoner. Et eksempel er at den automatisk vet hvilken fartsgrense det er, og styrer farten i henhold til dette.
Et nytt display viser også hvilke assistenter som er på jobb i fullskjermsvisning.
Kollisjonsputer også bak
Ved en frontkollisjon kan kollisjonsputene redusere belastningen på hodet og nakkeområdet til de som sitter i de to sidesetene bak. Den fremre kollisjonsputen for baksetet utløses spesielt forsiktig takket være en smart konstruksjon ved hjelp av en rørformet struktur.
Svinger som en bybil
Takket være bakakselstyring er S-klassen like manøvrerbar som en kompakt bil i byen, og det er ganske så imponerende. For bilen har vokst, og den korte versjonen måler nå 5,17 meter i lengden.
Styringsvinkelen på bakakselen er opptil 10 grader, mens svingomkretsen er redusert med opptil to meter.
Oppdateres på farten
Det er mer enn 50 elektroniske komponenter som kan oppdateres med ny programvare trådløst. Disse inkluderer hele MBUX infotainment-systemet, førerdisplayet, kjøreassistentsystemene og Multibeam LED- og Digital Light-belysningssystemene.
Dermed trenger ikke kundene å besøke verkstedet, og en S-klasse blir dermed oppdatert gjennom hele livssyklusen ‒ også med nye funksjoner.
Aktiv kropp
Om det er fare for en sidekollisjon, kan bilens karosseri heves med E-Active Body Control-opphenget i løpet av tiendedels sekund. Dette kan igjen redusere belastningen for passasjerene, ettersom treffpunktet blir lavere og dermed på deler av konstruksjonen som tåler mer.
Ganske selvkjørende
Mange av de som eier en S-klasse liker å sitte i baksetet, men de kan nok ikke sparke sjåføren riktig ennå. Men avhengig av hva myndighetene bestemmer vil S-Klasse kunne kjøre i betinget automatisert modus takket være en ny utgave av Drive Pilot.
Denne åpner for selvkjøring i situasjoner hvor trafikktettheten er høy, og dermed blir det faktisk mulig å fokusere på mer viktige oppgaver bak rattet ‒ som å sjekke Facebook-statuser.
Lysene advarer medbilister
Nye S-klasse får også noen ganske så imponerende lys i Digital Light. Disse lyktene er så smarte at de faktisk kan projisere symboler på veien foran.
I hver hovedlykt har Digital Light en lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder med lys som brytes og styres av 1,3 millioner mikrospeil. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per bil.
Mercedes har klar fem motorversjoner til salgsstart, to bensinversjoner og tre med diesel. En mildhybrid koblet til en V8 bil også følge ganske så snart, i tillegg til en ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på rundt 100 kilometer i 2021.
Fra start av kommer S-klasse som S 450 4Matic (367 hk), S 5004Matic (435 hk), S 350 d (286 hk), S 350 d 4Matic (286 hk) og S 400 d 4Matic (330 hk).
Før vi sjekker ut bildene av nye S-klasse så tar vi en aldri så liten faktarunde rundt det kommende flaggskipet som snart er her.
Svinradius reduseres med opptil 2 meter med bakakselstyring
27 språk støttes av «Hei Mercedes»
Burmester 4D surround lydsystem inkluderer 31 høyttalere og åtte excitatorer (forsterker og forskjønner lydbildet)
19 motorer sørger for at komforten i forsetet er perfekt (8 for justeringer, 4 for massasje og 5 for ventilasjon, én for korsryggen og én for å flytte skjermen bak).
10 forskjellige massasjeprogrammer
Plug-in hybrid av S-klasse vil ha en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer
Visningsområdet til utvidet virkelighet (AR) head-up-skjermen tilsvarer en skjerm med en diagonal på 77 tommer
Bagasjekapasiteten har økt med 20 liter til opptil 550 liter
Med et Cd-tall fra 0,22 er S-Klasse en av verdens mest aerodynamiske biler
Albuerommet for føreren har økt med 38 mm og 23 mm for passasjerer bak. Takhøyde bak har økt med 16 mm
Oppløsningen for Digital Light er på over 2,6 millioner piksler
Datakraften til MBUX har økt med 50 prosent sammenlignet med systemet i forrige modell
Når det er fare for en sidekollisjon, kan bilens karosseri heves med opptil 8 centimeter
17-trinns motorer styrer temperaturen og luftfordelingen i Thermotronic-systemet. 4-sone klimakontroll Thermotronic Rear har til og med 20-trinns motorer. Disse elektriske motorene betjener luftklaffene
I Active Ambience Lighting-systemet er det en LED optisk fiber på hver 1,6 centimeter. Totalt 250
Den nye sentrale OLED-skjermen måler 239,06 mm x 218,8 mm, og har en aktiv skjermdiagonal på 12,8 tommer. Skjermområdet er 64 prosent større enn i forrige modell. Førerdisplayet måler 291,6 mm x 109,4 mm og har en diagonal på 12,3 tommer
Den rørformede strukturen til den bakre kollisjonsputen er rundt 16 liter, mens det totale volumet på den utplasserte puten er opptil 70 liter
Kontrollenhetene til E-Active Body Control analyserer kjøresituasjonen og justerer fjæringen 1.000 ganger per sekund
Betegnelsen «S-klasse» ble offisielt introdusert med 116-serien i 1972
Mer enn 98 kilo komponenter laget av ressursbevarende materialer brukes i S-klassen. Antallet komponenter som inneholder resirkulering er nå 120 - mer enn dobbelt så mange som i forrige modell. Ytterligere 40 kg er laget av fornybare råvarer
Det nye verktøyet som brukes til mikroperforering av setene bruker 16.000 nåler
223 er den interne betegnelsen på den nye modellserien
Her er bildene av den nye Mercedes S-klasse:
Les også: